Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 15 juni 2009

Evangelisation 5 Juni

Nu skriver jag om denna kväll mer än en vecka efteråt. Så det kanske är lite svårt att komma ihåg alla detaljer. Det är inte heller för att skryta eller synas inför människor som jag skriver dessa inlägg utan för att uppmuntra och bevisa att gatuevangelisation med traktat och att vittna, tala om Lagen, synd, helvetet innan man talar om Guds kärlek, är bibliskt och fortfarande fungerar i vår moderna tid. Priset för att vittna om Jesus i Sverige är - än så länge - inte så högt som i andra länder.

Evangelisationsledaren Jakob talade om en video han sett från Living Waters nyhetsbrev. Den korte Nya Zeeländaren Ray Comfort vittnar frimodigt för en desto längre man. Och jag har också märkt detta, att Ray är väldigt på med att efter att ha delat evangeliet fråga "kommer du ihåg vad man skulle göra för att bli frälst?" De brukar inte komma ihåg. "Omvänd dig och lägg din förtröstan på Jesus!" Javisst, ja. "När har du tänkt göra det?" Så snart som möjligt, senare idag, eller nåt sånt brukar de svara. "Gör det nu! Du vet inte när du kan dö, vad som helst kan hända!" Säger Ray då. Jakob sa det som jag tänkt på ett tag också. Att vi behöver säga så också. Så det var något att ta med sig.

Kvällen började som vanligt, man delar bara ut traktat. Få som hinner stanna. Några kanske man hinner övertyga om att de ska till helvetet när de dör, sedan, när det man verkligen vill säga, Evangeliet om Jesus, kommer, måste de gå. Det är inte det roliga men man måste det för att evangeliet ska bli verkligt evangelium och man förstår hur stor uppoffring Jesus gjorde när han tog hela den Guds vrede som skulle ta oss evigheter i helvetet.

Jag stod bredvid Jakob när han predikade för ett gäng norska ungdomar på skolresa eller nåt. En sak som brukar funka med att dra till sig ungdomsgäng är först ett "IQ-test" där man ska säga färgerna på bokstäverna, såhär liksom röd blå gul grön röd, sedan går man ifrån det till "här är ett annat test: är du en god människa?" De tog glada emot Evangeliet. Men... han glömde "när ska ni omvända er?" sa han. Jag tänkte inte på det heller.

Sedan tänkte jag, gjött. Nu har vi planterat tillräckligt med frön idag! Men så kom jag ihåg, det var inte jag, jag stod ju bara och tittade på. Och det är aldrig tillräckligt. Hela världen måste höra evangeliet! Så jag gick runt och delade ut lite mer traktat, med inga större förhoppningar att någon skulle stanna.

Jag blev positivt besviken.

Två äldre än mig iallafall, jag är dålig på att uppskatta ålder, de var ungefär i min pappas ålder skulle jag gissa herrar låter som att det var två gamla gubbar nu men det var de inte, jag är dålig på att uppskatta ålder som sagt, de var även låånga, vilket fick mig att tänka på videon med Ray Comfort, kom förbi. En tog emot ett traktat och stannade, frågade vad detta var för något.
"Det är ett erbjudande om att komma till himlen 100% gratis utan att vara en god människa. Frågan är om du är en god människa, för då behöver du inte denna gåva."
Han vinkade in sin kamrat "Fråga honom om jag är en god människa."
Det gjorde jag. Han svarade "Ja." tror jag XD
"OK, men nu ska vi se om Gud tycker att du är en god människa, det är det som räknas."
"Vad spännande."
Så drog jag godhetstestet för dem båda. Vi pratade lite fram och tillbaka. Slutligen Evangeliet om Jesus. De höll typ med om allt. Tyckte det lät som en bra sak. De höll med om fler saker än vad "kristna" brukar göra. Medan en del "new age"-aktiga saker sades, och jag försökte vara så trogen Skriften som möjligt, när jag ansåg det nödvändigt att invända mot dessa saker, höll de med om saker som helvetet, arvssynd, att det är fel att titta med begär på kvinnor, att samvetet är Guds inbyggda Lag i oss, Jesus enda vägen, sann ånger och omvändelse, att man bara ska lita på Jesus för sin räddning.
De frågade också vilken kyrka jag var med i. Jag svarade men tillade "jag är inte här för att representera min kyrka, utan vi som är här på fredagar är från olika kyrkor, vi vill inte att folk ska komma till helvetet, så vi vill sprida detta budskap!" De frågade ändå om de fick komma till min kyrka! Då sa jag "ja, och folk som är där för första gången får gratis fika."
"Men det är väl inte rätt anledning att komma dit?" svarade de.
Så sant, så sant!

Eftersom de var långa mindes jag videon med Ray Comfort och frågade till och med "när ska ni omvända er?" Fick inget definitivt svar. Har du gjort det? Fick jag frågan tillbaka istället! Ja, det har jag. Men det betyder inte att man är perfekt, man förtröstar bara på Jesus och inte sig själv. Man får ett nytt hjärta och hatar att man syndar. Jag suckar och grämer mig över att jag trotsar och bedrövar den Gud som älskar mig, att jag hycklar! Jag är ett kräk och en mask! Jag hoppas på att Gud ska befria mig från mitt eget onda, usla, äckliga jag! Bara Han kan rädda mig! Jag omvänder mig dagligen och bekänner, ber Gud om förlåtelse och tackar Honom för att Han så nådefullt har frälst en så vidrig och motbjudande, stinkande, rutten, skamlig, snuskig, oren varelse. Fylls av vördnad över Guds חסד (kärleksfulla nåd)
Frågan gav mig även tillfälle att vittna om helgelsen och ge den Helige Ande äran för bättringen som hänt och pågår i mitt liv. Det kändes som att jag nästan började lärjungaträna dem... Som sagt, fick ingen definitiv "vi vill omvända oss här och nu!" jag såg inga tårar, syndanöd. Men jag vet inte vad Gud gör!
Vem vet vad som hände? Inte jag! Det var iallafall den tydligaste positiva reaktionen jag fått hittills. Jag planterar frön, Gud förser med någon som vattnar, det är Gud som ger växten!
Be för människors frälsning! Gud vill att alla blir frälsta och kommer till insikt om sanningen. Må Lammet som slaktades få den fulla lönen för sitt lidande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar