Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 15 juli 2009

Dialog med ännu en youtube-ateist, del 1

Läste igår om ett "agnostiskt manifest", här och här

Det är lite likt det som Ken Ham varnar för som hänt i ID-rörelsen. (Läs helheten här)

Jag klipper ut, typ detta tror jag... Han som inte är med mig är emot mig, den som inte samlar med mig skingrar. Vänskap med världen är fiendskap med Gud, den är inte neutral mot Gud. Människor undertrycker sanningen i orättfärdighet. Människan är fientlig mot Gud inte neutral. Se upp för människor med filosofi och tomma svek grundat på människors traditioner... Bibeln är tydlig med att det inte är en neutralitet. Så du förstår, när du kommer till någon som säger "Jag tänker inte låta dig använda Bibeln, låt oss ha en neutral grund som vi kan stå tillsammans på" och du går över till vad du tror är neutral mark, går du faktiskt över på deras mark och de har vunnit debatten.

Nej, tacka vet jag dialog mellan folk som verkligen inte håller med varandra istället. Vi som har så skilda åsikter får väl bråka och ha skoj med varandra? Vi kan sitta i våra fort och skjuta våra långdistansrobotar på varandra. Ha kul!

Det var kanske ett långt förord till vad jag egentligen skulle skriva om, men som jag tänkte anknyta till det. Jag tyckte att jag hade en ganska vänlig diskussion med en ateist på youtube nyligen. Vi kom i kontakt över en youtube-video som handlade om synd och kom in på frågan om Helvetet. Vi höll definitivt inte med varandra! Men vi stod upp för våra åsikter och diskuterade på ett ödmjukt sätt.

Han stod för vad han tyckte:
Du tror väl inte på ett verkligt helvete? Vad barnsligt!

Jag stod för vad jag trodde på:
Käre [namn]...Gud välsigne dig! Ja, jag tror på ett verkligt Helvete, om vad du menade med det är det som beskrivs i Bibeln. Det är därför jag är oroar mig för alla mina medmänniskor, dig inräknad. Min älskade, jag är ett uselt vidrigt kräk som förtjänar att hamna där, säkert mer än dig, men jag har blivit frälst av häpnadsväckande Nåd och nu varnar jag andra om Helvetet. Jag älskar och bryr mig om dig och vill inte att du ska hamna där! Jag må bli kallad barnslig för att jag tror på det sättet. Och jag har blivit kallad många saker av folk som jag älskar och ber att Gud ska välsigna. Men, min älskade, vad är viktigast? Mitt rykte under en kort livstid eller en själs, såsom din, eviga frälsning?


Han svarade! Läs fortsättningen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar