Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 24 september 2009

Kyrka på nätet?

Idag kan vi läsa mer om Stanley Sjöbergs initiativ Webbkyrkan, som den första veckan haft 1000 besökare, vilket klassas som "rivstart."

Jag ser inte något fel med att ha en plats på nätet att lägga ut utläggningar och predikningar av Guds Ord, m.m. Jag vet själv inte hur min själ hade sett ut utan internet, där jag som en liten gosse, med döds-/domedagslängtan ut ur denna onda värld av elaka klasskamrater och ogudaktiga högstadielärare, sökte efter tolkningar av Uppenbarelseboken för att se hur länge jag skulle behöva stå ut innan domedagen skulle komma, men istället fick konfronteras med Bibelns varning: är du säker att hamna rätt vid domen då!? Jag var ju själv inte en god människa utan minst lika elak och ogudaktig som de andra. Vid tiden hatade jag dessa varningar som orsakade mig sådan oro, men det var nyttigt för min själ!
Jag tackar Gud för att Han kallar kristna som vet att använda modern teknik för att nå ut till de förlorade med Evangeliet som det alltid varit tidigare med t.ex. tryckkonsten, radio, och nu internet, jag tackar Gud särskilt för Youtube med kanaler som James White, Alpha and Omega Ministries; bzel333; I'll Be Honest; LaneCh; The Way Of The Master; och ännu mer The Way Of The Masters hemsida som undervisar om hur man evangeliserar bibliskt. Har även senaste året lyssnat som en tok på Way Of The Master Radio, nuvarande Wretched Radio. Alla fina bloggar (se min bloggrulle vid sidan). Kort och gott: bättre undervisning än någon kyrka i Sverige du någonsin kan hitta om du än går dit ett helt liv. Jag oroar mig verkligen hur många som egentligen är frälsta i Sverige när det tycks som man bara kan hitta Evangeliet på internet, (alltför många har sina svenska-/frikyrkoglasögon för att se det i Bibeln är jag rädd) få letar eftersom de är invaggade i falsk säkerhet, jag hittade det själv som sagt inte med avsikt... (få en full, oförvanskad presentation av det bibliska Evangeliet, som börjar med att se om du är en ond människa för vilken detta är "evangelium," goda nyheter, här, var inte rädd, det skadar inte då det som sagt finns goda nyheter ifall du skulle vara det)

Så, jag ser inte något fel med just med att ha en sådan plats på nätet. Men det är bibliskt med en församling, en kropp av kristna som har sammankomster varje vecka, tar nattvarden tillsammans, uppbyggs, utövar församlingstukt (OBS kärleksfull och medlidsam förstås), lovsjunger Kristus, ber för varandra och döper. Hur kan man göra allt detta över nätet; det går inte. Det går bara "IRL." Sen hur många "IRL"-kyrkor i Sverige som verkligen uppfyller alla dessa saker som Bibeln befaller är en annan femma.

Jag tittade förresten på början av klippen på webkyrkans youtubekanal. Utan vidare kommentar: sånger från Benny Hinns kör är med. Då tittar jag inte mer, tack och adjö! Förkastligt att över huvud taget ha med något som har något med den hädiske hypnotisören Benny Hill/Hinn (håle) att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar