Av: Charles Spurgeon
Översättning: Jag
"HERREN är min herde, mig skall intet fattas." Psalm 23:1
"Herren är min herde!" Vad nedlåtande att den Evige Herren antar en Herdes plikt och karaktär mot sitt folk! Det bör vara ett ämne av tacksam beundran, att den store Guden tillåter sig själv att jämföras med något som kommer lägga fram Hans stora kärlek och omsorg för Hans eget folk!
David hade själv varit fåraherde, och förstod både fårens behov och herdens många bekymmer. Han jämför sig själv med ett svagt, försvarslöst och dumt djur--och tar Gud som sin Försörjare, Bevarare, Ledare, och, minsann hans allt!
Ingen har rätt att se sig själv som Herrens får--såvida inte hans väsen har förnyats; ty den bibliska beskrivningen av oomvända människor föreställer dem inte som får--utan som vargar eller getter! Ett får är egendom--inte ett vilt djur. Dess ägare sätter stort värde på det, och ofta har det varit dyrt att köpa. Det är gott att veta, så sant som David gjorde--att vi tillhör Herren!
Det finns en ädel ton av förtroende i denna mening. Det finns inget "om", eller "men", eller ens ett "jag hoppas det". David säger "Herren ÄR min herde." Vi måste odla anden av försäkrat beroende på vår himmelske Fader.
Det ljuvaste ordet i hela versen, är det enstaviga "MIN". Han säger inte "Herren är hela stora världens herde," utan "Herren är MIN herde!" Han är MIN Herde för ingen annan--Han tar hand om mig, vakar över mig, och bevarar mig! Orden är i presens. Vad den troendes situation än är--är hon alltid under Självaste Jehovas pastorala vård!
Nästa ord är en uppmuntrande slutsats från det första påståendet: "mig skall intet fattas." Mig kan fattas annars--men när Herren är min Herde--kan Han ge mig alla mina behov--och Han är alldeles säkert villig att göra det, ty Hans hjärta är fullt av kärlek till sitt folk!
Mig skall inga världsliga ting fattas. Föder Han inte korparna, eller får liljorna att växa? Hur skulle Han då kunna lämna sina barn att svälta?
Mig skall inga andliga ting fattas, jag vet att Hans nåd kommer räcka för alla mina behov. När jag vilar i Honom--kommer Han säga till mig: "som dina dagar [skall] din kraft [vara]."
Jag kanske inte har allt jag önskar--men "mig skall intet fattas." Andra, mycket rikare och klokare än jag, må fattas--men "mig skall intet fattas." "Unga lejon lider nöd och hungrar, de som söker HERREN saknar ej något gott."
Vad som än må ske, om svält skulle föröda landet, eller olycka förstöra staden, "mig skall intet fattas!" Hög ålder med dess svaghet skall inte få något att fattas mig; och till och med döden med dess dysterhet--skall inte finna mig utblottad. Jag skall få allt gott i överflöd; inte för att jag har ett stort lager pengar i banken, eller för att jag har skicklighet och vett att uppehålla mig själv--utan för att "Herren är min herde!"
De onda saknar alltid något--men aldrig de rättfärdiga! En ofrälst människas hjärta är långt från nöjt--men ett nådigt hjärta bor i "förnöjsamhetens palats!"
Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)
måndag 9 november 2009
Ett svagt, försvarslöst och dumt djur!
Åt Herrens namn ge äran och inte åt
Daniel Lundgren
kl.
16:12
Läs mer om:
Charles Spurgeon,
Grace Gems,
Guds omsorg,
livet,
Världen
Det rättvisa straffet för synd
Här är något som talar för hur långt ifrån Bibeln kristna är idag. Motbevisa mig. Kommer du som kristen läsare hålla med Bibeln? Jag gissar att du ser med fullkomlig avsky på detta:
Gravid kvinna ska stenas till döds
Man stenad för sex utanför äktenskapet
Men stening är ändå något som Gud befaller Israel i Gamla Testamentet (5 Mos 22)
Du ser med fasa på detta blogginlägg. Kanske hotas även din tro av det. Bra för i så fall är din tro avgudadyrkan och bör hotas. Själv tycker jag det står en del vettigt där. Men obs, inte allt!
Vad jag inte håller med om är t ex det förväntade "nejet" till frågan: "Går det överhuvudtaget påstå att bibeln har en god eftersträvansvärd moral, med texter och uppmaningar som dessa?"
Japp. Moraldelen i det är ju: "du skall icke begå äktenskapsbrott" stening är inte moralen utan det rättvisa straffet för brott mot morallagen. Och stening är ju egentligen inte ens förnamnet, det rättvisa straffet för synd enligt Bibeln är evig plåga i Helvetet. Bland annat Uppenbarelseboken 21:8 räknar upp "otuktiga" (otukt är sex utanför äktenskapet) bland dem som "skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel"
Värre än så: Jesus sa "den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."
"Den som är fri från synd får kasta första stenen." Om du uppfattar som att jag nu pekar och tycker "det är allt rätt åt de där" har du fel. Jag ser inte mig själv som en bättre människa. Med Jesu ord i åtanke, har jag själv gjort mig skyldig till äktenskapsbrott och sex utanför äktenskapet många gånger än de, och säkert du, har, så jag håller med Bibeln att jag själv förtjänar att stenas och än värre brinna för alltid under Guds rättvisa heliga vrede i Helvetet. Jag har även brutit de andra buden i Guds Lag; jag har ljugit, hädat mot Honom, stulit och hatat, vilket räknas som mord. Genom livet samlar vi mycket vrede på oss inför domens dag.
Men jag som kristen har fått ett annat bud än Israels civilrättsliga lag. Jag har inte befogenhet att döma eller verkställa dom, men skyldighet att varna om domen Gud kommer verkställa och peka på räddningen! Glöm aldrig att kärleken varnar för fara. Är det en verklig fara man bör vara rädd för är det ju en heligt arg Allsmäktig Gud som inte bara har makt att döda kroppen utan även att förstöra dig i Helvetet!
Jag vädjar att du undersöker hur Gud kommer döma dig, om du är en tillräckligt god människa som får komma till Himlen och, om inte, det finns räddning. Jag hänvisar till detta test som börjar med att ta dig igenom Guds Lag: Godhetstestet
Gravid kvinna ska stenas till döds
Man stenad för sex utanför äktenskapet
Men stening är ändå något som Gud befaller Israel i Gamla Testamentet (5 Mos 22)
Du ser med fasa på detta blogginlägg. Kanske hotas även din tro av det. Bra för i så fall är din tro avgudadyrkan och bör hotas. Själv tycker jag det står en del vettigt där. Men obs, inte allt!
Vad jag inte håller med om är t ex det förväntade "nejet" till frågan: "Går det överhuvudtaget påstå att bibeln har en god eftersträvansvärd moral, med texter och uppmaningar som dessa?"
Japp. Moraldelen i det är ju: "du skall icke begå äktenskapsbrott" stening är inte moralen utan det rättvisa straffet för brott mot morallagen. Och stening är ju egentligen inte ens förnamnet, det rättvisa straffet för synd enligt Bibeln är evig plåga i Helvetet. Bland annat Uppenbarelseboken 21:8 räknar upp "otuktiga" (otukt är sex utanför äktenskapet) bland dem som "skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel"
Värre än så: Jesus sa "den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."
"Den som är fri från synd får kasta första stenen." Om du uppfattar som att jag nu pekar och tycker "det är allt rätt åt de där" har du fel. Jag ser inte mig själv som en bättre människa. Med Jesu ord i åtanke, har jag själv gjort mig skyldig till äktenskapsbrott och sex utanför äktenskapet många gånger än de, och säkert du, har, så jag håller med Bibeln att jag själv förtjänar att stenas och än värre brinna för alltid under Guds rättvisa heliga vrede i Helvetet. Jag har även brutit de andra buden i Guds Lag; jag har ljugit, hädat mot Honom, stulit och hatat, vilket räknas som mord. Genom livet samlar vi mycket vrede på oss inför domens dag.
Men jag som kristen har fått ett annat bud än Israels civilrättsliga lag. Jag har inte befogenhet att döma eller verkställa dom, men skyldighet att varna om domen Gud kommer verkställa och peka på räddningen! Glöm aldrig att kärleken varnar för fara. Är det en verklig fara man bör vara rädd för är det ju en heligt arg Allsmäktig Gud som inte bara har makt att döda kroppen utan även att förstöra dig i Helvetet!
Jag vädjar att du undersöker hur Gud kommer döma dig, om du är en tillräckligt god människa som får komma till Himlen och, om inte, det finns räddning. Jag hänvisar till detta test som börjar med att ta dig igenom Guds Lag: Godhetstestet
fredag 6 november 2009
Paul Washer - Tio Anklagelser Mot Den Moderna Kyrkan (Svensk Text)
Paul Washer - Tio Anklagelser Mot Den Moderna Kyrkan. Ett historiskt budskap för 2000-talet.
Greg Gordon, grundare av Sermonindex.net:
"Predikan hölls onsdagen den 22 oktober på Revival Conference i Atlanta i Georgia. Paul Washer levererar en brådskande vädjan till de kristna och församlingarna i Nordamerika att många har trott på ett falskt evangelium och har falsk frälsningsvisshet. Han listar 10 anklagelser mot det moderna kyrkosystemet i Amerika. Detta är ett historiskt, brådskande budskap, tala om för andra och sprid budskapet. Vi behöver reformation och väckelse efter bibliska normer!"
Efter ett år finns nu denna med svensk översättning. Inte en sekund för tidigt. Tyvärr passar ju inte meddelandet bara till de amerikanska kyrkorna utan till den svenska frikyrkligheten!
De tio anklagelserna:
1. Förnekelse av Bibelns tillräcklighet
2. Okunnighet om Gud
3. Misslyckande att tilltala människans sjukdom
4. Okunnighet om Jesu Kristi Evangelium
5. Okunnighet om läran om pånyttfödelsen
6. Obiblisk frälsningsinbjudan
7. Okunnighet om kyrkans karaktär
8. Avsaknad av kärleksfull och medlidsam församlingstukt
9. Tystnad om avskiljning
10. Psykologi och sociologi har ersatt Bibeln när det gäller familjen.
Obs: i predikan blir det bara nio för att han säger fjärde om både nr 4 och 5.
Se även:
Tidigare blogginlägg där jag kommenterar ett konkret svenskt exempel
Min vimeo-kanal där jag lagt upp och kommer lägga upp fler textade videos
Paul Washer - Predikan För Unga (Svensk Text)!!!!!!
Michaels blogg: Bakgrunden till Paul Washer "Shocking Youth Message"
Aktuellt om de moderna kyrkorna och frikyrkorna i Dagen:
Stefan Swärd avgår som Evangeliska frikyrkans ordförande
Blivande biskop Brunne har redan skapat historia
Pingst FFS: Vi känner ingen större glädje i biskopsvigningen
Uteblivna biskopar inget problem för Wejryd
Baptistiskt dop i SVT - för första gången på 40 år
Många Göteborgspräster vill inte viga homopar
Förre ärkebiskopen protesterar mot ny vigselordning
Historisk biskopsvigning i Uppsala domkyrka (även SvD)
Ny forskning: Stora likheter mellan kristna och muslimska församlingar
Alphapräst: Kyrkan är bättre än vad många tror
Baltiska biskopar anklagar Svenska kyrkan för splittring
Bjöd in recensenter till gudstjänsten (se anklagelse nr 1?)
"Kyrkans utmaning: att våga gestalta det brustna"
Greg Gordon, grundare av Sermonindex.net:
"Predikan hölls onsdagen den 22 oktober på Revival Conference i Atlanta i Georgia. Paul Washer levererar en brådskande vädjan till de kristna och församlingarna i Nordamerika att många har trott på ett falskt evangelium och har falsk frälsningsvisshet. Han listar 10 anklagelser mot det moderna kyrkosystemet i Amerika. Detta är ett historiskt, brådskande budskap, tala om för andra och sprid budskapet. Vi behöver reformation och väckelse efter bibliska normer!"
Efter ett år finns nu denna med svensk översättning. Inte en sekund för tidigt. Tyvärr passar ju inte meddelandet bara till de amerikanska kyrkorna utan till den svenska frikyrkligheten!
De tio anklagelserna:
1. Förnekelse av Bibelns tillräcklighet
2. Okunnighet om Gud
3. Misslyckande att tilltala människans sjukdom
4. Okunnighet om Jesu Kristi Evangelium
5. Okunnighet om läran om pånyttfödelsen
6. Obiblisk frälsningsinbjudan
7. Okunnighet om kyrkans karaktär
8. Avsaknad av kärleksfull och medlidsam församlingstukt
9. Tystnad om avskiljning
10. Psykologi och sociologi har ersatt Bibeln när det gäller familjen.
Obs: i predikan blir det bara nio för att han säger fjärde om både nr 4 och 5.
Se även:
Tidigare blogginlägg där jag kommenterar ett konkret svenskt exempel
Min vimeo-kanal där jag lagt upp och kommer lägga upp fler textade videos
Paul Washer - Predikan För Unga (Svensk Text)!!!!!!
Michaels blogg: Bakgrunden till Paul Washer "Shocking Youth Message"
Aktuellt om de moderna kyrkorna och frikyrkorna i Dagen:
Stefan Swärd avgår som Evangeliska frikyrkans ordförande
Blivande biskop Brunne har redan skapat historia
Pingst FFS: Vi känner ingen större glädje i biskopsvigningen
Uteblivna biskopar inget problem för Wejryd
Baptistiskt dop i SVT - för första gången på 40 år
Många Göteborgspräster vill inte viga homopar
Förre ärkebiskopen protesterar mot ny vigselordning
Historisk biskopsvigning i Uppsala domkyrka (även SvD)
Ny forskning: Stora likheter mellan kristna och muslimska församlingar
Alphapräst: Kyrkan är bättre än vad många tror
Baltiska biskopar anklagar Svenska kyrkan för splittring
Bjöd in recensenter till gudstjänsten (se anklagelse nr 1?)
"Kyrkans utmaning: att våga gestalta det brustna"
Åt Herrens namn ge äran och inte åt
Daniel Lundgren
kl.
13:22
Läs mer om:
Bibeln,
bön,
Evangeliet,
familj,
frälsning,
förkunnelse,
församlingstukt,
helgelse,
kyrka(n),
omvändelse,
Paul Washer,
pånyttfödelse,
reformation,
statistik,
synd,
väckelse
torsdag 5 november 2009
Evangelisation 5 nov
Var ute själv idag igen. Nu har jag gjort detta "själv" (Gud är ju med) fyra gånger.
Det är ingen evangelisation imorgon så jag kände mig extra angelägen att gå ut idag. Det är så mycket folk vid den tiden så man delar lätt ut hundra traktater på en halvtimme, från halv tre till tre. Det innebär att jag har fått garanterad plats på 100 människors "lista över idioter" på en halvtimme. Jag träffade två bröder som också är kompisar. Det roliga är att jag av ren vana utan att tänka mig för gav dem en traktat.
Iallafall, några stannade. En äldre herre från nåt annat land; jag frågade om han tror på Gud. "Halvt, nästan, jag vet inte." Jag pekade runt omkring oss. "Ser du här inne som vi är, är byggt, av någon eller hur?"
"Ja, många människor har byggt det."
"Och samma sak när vi är ute i naturen, där ute, så har Någon skapat naturen, och det är Gud."
Lite språksvårigheter men jag kom fram till att han höll med. Till slut gav han tummen upp och gick iväg med sin traktat, som jag hoppas han kan läsa. Vi kan veta att Gud finns och inte vara osäkra! Förresten vet alla det men undertrycker sanningen i orättfärdighet.
Andra som stannade frågade jag om de trodde på Gud. "Ja" svarade de flesta. Så mycket ateister träffar man inte. Av alla jag frågat och pratat med har det varit 2-3 renodlade ateister.
En svarade "Jag är inte kristen så du får tillbaka denna!"
"Men det är ju ni som ska ha dem! :)" Sa jag.
Jag blev inte stenad eller halshuggen idag heller. Puh... fast är det ett bra eller dåligt tecken?
Lite frön att be om att de ska växa iallafall! Amen.
Det är ingen evangelisation imorgon så jag kände mig extra angelägen att gå ut idag. Det är så mycket folk vid den tiden så man delar lätt ut hundra traktater på en halvtimme, från halv tre till tre. Det innebär att jag har fått garanterad plats på 100 människors "lista över idioter" på en halvtimme. Jag träffade två bröder som också är kompisar. Det roliga är att jag av ren vana utan att tänka mig för gav dem en traktat.
Iallafall, några stannade. En äldre herre från nåt annat land; jag frågade om han tror på Gud. "Halvt, nästan, jag vet inte." Jag pekade runt omkring oss. "Ser du här inne som vi är, är byggt, av någon eller hur?"
"Ja, många människor har byggt det."
"Och samma sak när vi är ute i naturen, där ute, så har Någon skapat naturen, och det är Gud."
Lite språksvårigheter men jag kom fram till att han höll med. Till slut gav han tummen upp och gick iväg med sin traktat, som jag hoppas han kan läsa. Vi kan veta att Gud finns och inte vara osäkra! Förresten vet alla det men undertrycker sanningen i orättfärdighet.
Andra som stannade frågade jag om de trodde på Gud. "Ja" svarade de flesta. Så mycket ateister träffar man inte. Av alla jag frågat och pratat med har det varit 2-3 renodlade ateister.
En svarade "Jag är inte kristen så du får tillbaka denna!"
"Men det är ju ni som ska ha dem! :)" Sa jag.
Jag blev inte stenad eller halshuggen idag heller. Puh... fast är det ett bra eller dåligt tecken?
Lite frön att be om att de ska växa iallafall! Amen.
Åt Herrens namn ge äran och inte åt
Daniel Lundgren
kl.
16:13
Läs mer om:
apologetik,
evangelisation,
Fiskehistorier,
skapelse/evolution,
traktater
onsdag 4 november 2009
Samtal med Paul Washer (Svensk text!)
För typ ett halvår sen gick jag med i något som hette "Project Paul Washer" där vi var från olika länder och skulle översätta lite predikningar av honom. Något hände med dem som lade undertext, så det stannade upp i några månader och inget har hänt ännu. Jag vet inte... Men jag har nu klurat ut hur man gör själv och kommer lägga upp ett par predikningar inom snar framtid, om Gud vill! Håll utkik!
Här delar Paul Washer sitt vittnesbörd, talar om väckelse och behovet av reformation:
Här delar Paul Washer sitt vittnesbörd, talar om väckelse och behovet av reformation:
Åt Herrens namn ge äran och inte åt
Daniel Lundgren
kl.
16:15
Läs mer om:
bön,
Den Helige Ande,
Evangeliet,
frälsning,
förkunnelse,
helgelse,
kyrka(n),
omvändelse,
Paul Washer,
reformation,
väckelse
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)