Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 23 juli 2011

Attackerna i Norge

Minst 84 ungdomar dödades vid fredagens massaker på Utöya i Norge. Sju dog när en bomb exploderade vid regeringskansliet i Oslo. En 32-årig norrman har gripits misstänkt för båda dåden. (Källa: GP)

Det är svårt att begripa dessa höga dödssiffror orsakade, just igår, av en man (misstänkt.) Som andra kristna hemsidor så vill jag uppmana och delta i förbön för speciellt Norge nu. För anhöriga och hela landet. För väckelse och omvändelse till Gud. Även för hela norden. Vår trygghet har fått sig en törn av denna händelse och tidigare, det som skedde i julhandelstiden i Stockholm (men som lyckligtvis misslyckades.)

Som bekant, är våra länder fulla av falska kristna. Den här mannen som gjorde detta uppges vara en "kristen fundamentalist." Ännu en falskt kristen alltså - som kallar sig kristen men inte är omvänd och strävar efter att följa Guds Lag - budet om att icke dräpa.

I de flesta s k kyrkorna idag predikar man ett budskap om att det bara är att "stoppa in Jesus i sitt hjärta" sedan är man kristen och kommer till Himlen garanterat och det spelar ingen roll hur man lever. Det spelar ingen roll om du behandlar andra illa, är girig, ljuger, super dig full, har sex utanför äktenskapet, eller denna gång, med en påtaglig, synlig katastrofal följd, går ut och spränger och skjuter ihjäl en massa folk.

Om det nu är fallet med denna person att han varit i en sådan s k kyrka och hört detta budskap kan jag ju förstås inte säga. Men helt klart så ligger skulden i slutändan på kyrkor och predikanter som inte verkat för att vända landet och folket till gudsfruktan. Man har inte predikat Guds Lag och Evangelium.

Enligt Guds Lag, är vi dock alla massmördare. Synden, brottet, börjar i våra tankar och uppsåt. Har vi "bara" hatat någon så räknar Gud oss som mördare. Så jag som inte fullkomligt älskat alla alltid, kan inte säga att jag är bättre själv. På grund av våra brott mot Guds Lag, vilar Guds rättfärdiga vrede över oss alla. Vi kan få tröst av att Gud kommer att skipa rättvisa och mannen här har minst 91 människoliv att svara för. Men vi har alla själva också mycket att stå till svars för, så mycket att vi inte kan betala det, ens efter evigheters evigheter i Helvetet.

De goda nyheterna är att alla som verkligen ångrar sina synder och vänder om till Gud kan få förlåtelse och hamna i en rätt ställning hos Gud, undkomma Helvetet och få Himlen, genom Jesus Kristus. Han var utsedd att komma, dö på ett kors, och återuppstå. Jesus, som är Gud, evig, syndfri och felfri, erbjuder nu att räkna Sin död som syndoffer, laglig betalning för "bötern", för alla som omvänder sig. Det är endast detta budskap som kan rädda våra länder från att gå ännu längre utför och få sitt slut i Helvetet. Därför är det främst detta som vi bör be om - att det ska börja predikas igen.

4 kommentarer:

  1. "Man har inte predikat Guds Lag och Evangelium."
    Amen broder!
    Hittar inte det i de gudstjänster jag sporadiskt besöker,
    (10 min om hamlet, 3 min om sensmoralen i någon obiblisk berättelse, 1 & 1/2min om hur Jesus är ett föredöme för oss)

    Skäms att säga att jag inte ansträngt mig särskilt mycket att leta heller.

    Vad säger ni?
    Om man beaktar galaterbrevets 1:a kap
    Vilken kyrka/församling förmedlar och predikar den Jesus som återfinns i bibeln

    SvaraRadera
  2. Harry: du har gjort en rätt och mycket viktig observation av dagsläget.

    Har själv varit medlem och flitig besökare i en s k församling där man inte predikar Evangeliet. (Som jag skrivit mer om i t ex detta inlägg: http://job25-masken.blogspot.com/2010/10/ska-inte-vara-med-i-kyrkan-varfor-jag.html )

    Känner fler i stan från olika sammanhang som vittnar som samma sak.

    SvaraRadera
  3. Daniel! Du har ett mycket viktigt budskap att förmedla! GÅ TILL FÖRSAMLINGARNA OCH PREDIKA DETTA! Annars tror jag Herren kommer att fråga dig varför du inte gjorde det när du nu hade denna kunskap.

    I all vänlighet

    /Michael Hexin

    SvaraRadera
  4. Michael Hexin: Tack. Bra tips... försöker genom bloggen att förmedla budskapet, den enda möjlighet jag ser att jag har just nu. Gjorde lite i min f d s k församling men de lyssnade inte.

    Frid

    SvaraRadera