Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 31 juli 2009

Evangelisation 24 Juli - del 2

Del 1 här

Eftersom han jag var med är modigare var det han som gick fram till folk och hade samtalen men jag var med och lyssnade. Efter det första vänliga samtalet gick han fram till ännu en person som satt i närheten.

"Jag är inte intresserad..."

Så vi gick vidare. Det stod en annan en bit bort och lyssnade på musik. Han fick höra evangeliet men brydde sig inte så mycket.
"Var är beviset för att Gud finns?"
Tja, du själv är skapad av Honom till Hans avbild. Vi står rakt framför dig och är också skapade. Det står ett träd rakt framför dig. Jag erbjöd honom ett Johannesevangeliet men han ville inte ha det. Vi gick vidare.

Nästa person vi gick fram till satt på en bänk och drack öl. Han fick ett traktat.
"Jag gick på teologiutbildning men blev utsparkad på grund av detta," han pekade på ölburken, konstigt, de tillåter otuktiga, sambos, upproriska, lögnare, själviska, gudshatare, men man får inte dricka öl? "Nu kanske jag kan tänka på att komma tillbaka till tron igen."
Vi kanske gick ifrån honom för tidigt, jag vet inte.

Vi talade till ett ungt par, vet inte om de var "ihop", men de var två stycken så det är ett par i den meningen. Det var en del tunga saker i deras liv som inte känns lämpligt att skriva om. De trodde på Gud och Jesus, kristen familj. Hade konfirmerats, läst lite i Bibeln själva t.o.m. Nu fick de höra evangeliet tydligt framlagt av min broder, han som talar mest. Svarade något i stil med "Njaa vi är ju tonåringar så vi vill leva tonårslivet innan vi omvänder oss..."
"Men var det inte snällt av Jesus att dö för er? Om man verkligen fattat detta vill man ju inte synda mer." Det kom lite kompisar till dem och "avbröt" så vi gick iväg.


Sista delen: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar