Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 19 december 2009

Evangelisation 18 Dec

Det var först bara jag och Jakob ute kvällen ifråga, sedan kom en tredje efter en stund vi stått där. Det var mycket folk i julhandel, butikerna var öppna lite längre, och traktaterna gick åt. Ganska tidigt in på kvällen fick jag vittna för en äldre man. Han tog först en traktat, och en ville han ge till en vän. Han förstod Evangeliet och brukade gå till kyrkan ibland. Jag hoppas han förstod det ännu tydligare nu på det här sättet. Jag hann gå igenom det mesta med honom, men hann inte komma till återuppståndelsen och omvändelse, han skulle gå och knyta skorna, sedan uppstod en viss förvirring och han kom inte tillbaka. Men han fick som sagt, traktat, och kan läsa om det där.

En kille fick traktat, och kom tillbaka efter en stund med ett inbjudningskort till Jehovas vittnens bibelstudier. "Det står ju om missbruka Guds namn här," sa han. "Och det kan vara intressant vad Guds namn egentligen är." Vet de inte att det inte är Jehova? Det är יהוה (JHVH) Jehova är när man lagt på vokalerna till hebreiskans adonai "herre" på konsonanterna JHVH. Jahve säger de flesta att det ska vara nu. Han ville inte prata mer med mig än att ge mig en inbjudan.

Två andra killar fick traktater, och jag såg dem stå en bit bort och läsa. De såg roade ut. En annan gav mig långfingret när jag höll fram en traktat till hans kompis.

Jakob pratade med en muslim som verkade mycket intresserad av Jesus, sa han. Den andre som var med oss hade pratat med några katoliker, hans fru är f.d. katolik och nu frälst, och han önskade att hon varit med för hon vet bättre hur man pratar med dem.

Det är många från olika länder som Gud tagit hit genom invandring. Dels för att döma denna gudlösa nation och lägga den och hela Europa i islams hand, dels för att de ska nås med Evangeliet av de kristna som ännu finns kvar. Tacka Gud och be att församlingarna inser sitt ansvar, och predikar det sanna Evangeliet till alla och slutar rikta sig till svensk medelklass med ett anpassat evangelium. Det är en skam.

Mer utsäde att be för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar