Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 28 april 2010

Evangelisation 23 april

Jag får väl skriva nå't då...
Mina cirklar är lite rubbade efter senaste meningsutbyten på kommentarerna här i bloggen, från igår och nå'n annan dag. Det har tagit lite mer tid än vanligt och sedan pajas allt man tänkt man skulle göra vid vissa tider så man gör ingenting. Lol. Och även en del annat jag har för mig. Men, iallafall; ett evangelistiskt bibelord först:

Apostlagärningarna 9:19-22
Saulus stannade några dagar hos lärjungarna i Damaskus, och han började genast predika i synagogorna att Jesus är Guds Son. Alla som hörde honom häpnade och sade: "Var det inte han som i Jerusalem ville utrota dem som åkallar detta namn? Och kom han inte hit för att gripa dem och föra dem till översteprästerna?" Men Saulus fick allt större kraft och gjorde judarna som bodde i Damaskus svarslösa, när han bevisade att Jesus är Messias.

Tappa inte modet om du som nykristen känner dig ofullständig i att dela din tro. Det faktum att du en gång njöt syndens nöjen och nu går på den där rättfärdighetens väg är ett vittnesbörd om att Jesus är Messias. Tveklöst hörde många om Saulus' omvändelse utan att ha hört honom predika. Ett förändrat liv är ett vittnesbörd i sig självt.
Översatt från The Evidence Bible s 1411

Idag delade jag ut 10 traktater. På onsdagar har jag två lektioner och över en timmes lunchrast emellan. Jag gick och satte mig på en bänk och åt ett äpple och en banan, när jag ätit färdigt det så märkte jag att det var 50 minuter kvar på rasten. Här kan jag inte sitta på bänken så länge. Jag hade inte trott att jag kunnat ägna rasten åt lite evangelisation, så jag hade inte min ammo-låda med mig. Men som tur var hade jag några i plånboken nu, man ska inte lämna hemmet utan traktater! :)

Men datumet det gällde, förra fredagen då. Jag pratade med en snubbe som sade sig vara kristen, men katolik verkade det som. Vi talade på engelska eftersom han bara varit i sverige i tre månader. Han hade aldrig pratat om Gud med en svensk och var glad för att nu göra det. Han hade inga kristna vänner i Sverige, han hade druckit med de muslimer som mina med-evangelister vittnat för gången dessförinnan. Så han var lite påverkad. Jag ville hjälpa honom till att hitta en församling, så jag gav honom mitt mobilnummer och mailadress. Han sa att han skulle ringa och följa med mig till kyrkan men han hörde aldrig av sig :( fast han kanske gick till den andra kyrkan han fick en lapp om. Jag hänvisar till gatuevangelisation.se-bloggen där det är fler om vad de andra hade för sig under kvällen i nordstan men även en annan intressant historia. Och på fredag blir det gatupredikan! (Kom ihåg att jag är med dem och evangeliserar, vi är från olika församlingar och jag är inte med i Agape som man kan läsa om i länken. Inget jag skriver här "representerar" någon församling. Låt inga knasigheter jag skriver här gå ut över någon annan än mig själv, alltså.)

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar