Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 6 april 2010

Evangelisation 26 mars sista delen, och 6 april

Apostlagärningarna 5:27-29
När de nu fördes bort, ställdes de inför Stora rådet, och översteprästen förhörde dem och sade: "Förbjöd vi er inte strängt att undervisa i det namnet? Och nu har ni fyllt Jerusalem med er lära och vill att den mannens blod skall komma över oss." Då svarade Petrus och apostlarna: "Man måste lyda Gud mer än människor.

Är inte detta en kraftig förmaning till oss: fastän det (än så länge) inte är förbjudet att tala om Jesus vill vi det ändå inte!?

Idag hade inte jag tänkt dela ut traktater utan åka hem direkt efter lektionen. Mina traktater börjar ta slut och jag har inte beställt nya ännu. Men, jag gick till busshållplatsen och det stod att min buss skulle komma "nu." Jag hade inte sett den åka förbi så jag litade på att den inte kommit än. Men bussen kom inte, så vad ska jag göra? Stå och vänta på bussen i 30 minuter medan jag vet att jag har massa traktater i ryggsäcken och folk runt omkring mig är på väg till Helvetet utan att få höra Evangeliet? Så jag gick och delade ut traktaterna, jag hann med att bli av alla 100 och sedan ta nästa buss.

Det är häftigt vad som kan hända med bara en traktat. Många åker direkt i papperskorgen, andra läggs i fickan, och så finns det de som skriver av texten på framsidan av traktatet och länkar till godhetstestet på ett internetforum så att nu hittills 90 människor nåtts med Evangeliet genom godhetstestet under förra dagen och tiden fram tills nu. Jag trodde inte mina ögon när jag gick in för att se statistiken för hur många som gjort igenom hela godhetstestet, vanligtvis är det kanske 3-4 om dagen. Och nu, 90! Men sedan googlade jag och såg vad som hänt. Tyvärr verkar personen som länkat den vara mormon, och fattar inte att det inte går ihop bl a med mormonismens diverse gärningsläror. Därav hade han väl tagit bort delen om att det är "100% gratis, bibliskt" som även står på traktaten. Men hur som helst, har Evangeliet nått så mycket människor! Ödmjukande. Och varför kom jag inte på att göra så tidigare? Även de åsikter som kommer fram i tråden är intressanta men vad jag väntat mig. De beskyller testet för att vara utformat för att folk ska känna sig skyldiga. Ja, det är det som är meningen. För vi är skyldiga, och är man skyldig så ska man känna sig skyldig. Guds syfte med Lagen är just att ge insikt om synd för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. (Se Rom 3:19-20) och driva oss till det blodiga korset! Men jag vet att så många fler har gjort testet än de som kommenterat negativt, och ber för dem alla.

Utan att bli långrandig ska jag nu försöka minnas och redogöra för vad som hände den 26:e mars på evangelisationen. Jag skrev del 1 för några veckor sedan, och den kan läsas här:
Evangelisation 26 mars Del 1

Efter händelsen i inlägget ovan, gick vi runt och delade ut traktater. Detta gjorde vi mellan alla dessa händelser jag beskriver nedan, men är lite onödigt att skriva.

Först talade vi tillsammans med en liten grupp muslimer. Han jag pratade med först behövde jag inte ens ta genom Lagen, han visste att han syndat. Jag berättade Evangeliet för honom, han hade nog hört det förut för han kände igen de arabiska DVD:erna med vittnesbörd för f.d. muslimer som "vi" har med oss. "Jag tror på Muhammed." Sa han. "Men Muhammed har inte dött för dina synder, bara Jesus har dött för våra synder!" Svarade jag. Han verkade förstå det, men var lite onykter tror jag.

Sedan ett litet gäng med ungdomar. Jag pratade särskilt med två stycken. Den ene sa sig vara muslim, men trodde inte på Allah, eller någon gud, definitivt inte Gud. "Men då är du ju ateist, inte muslim." Påpekade jag.
"Jag är ateist," sa den andra som var en tjej.
"Varför tror ni inte på Gud då?" frågade jag.
"Jag tror på Teorin." Mystiskt. Jag förklarade att inget kan komma från ingenstans, utan Någon måste ha skapat världen, som jag brukar göra för att bevisa att Gud finns. En annan kille i gänget, som pratat med en annan av oss evangelister under tiden, verkade lite upprörd och gapade till mig "Har du syndat?"
"Ja." svarade jag.
"Varför det?"
"För att jag är ond!"
"Va? Är du ond?" sa den lille killen jag talade med först här.
"Ja, och jag har ljugit, jag har stulit..."
"Men det har ju alla gjort, då kommer väl alla till Helvetet?" Han såg ut att bli överbevisad om synd, så jag berättade Evangeliet för honom, han såg ut att bli påverkad av budskapet, och förklarade att man blir frälst när man omvänder sig från synden och förtröstar på Jesus. "OK, jag ska sluta synda då." sa han.
"Kommer du ihåg nu, man vänder sig ifrån synden och lägger all sin förtröstan på Jesus. När ska du göra det?"
"Om några år."
"Nej, du måste göra det nu!" Jag vädjade till honom att man vet aldrig när man dör. Hoppas och ber att han tog detta på allvar.

Nu stod det en gubbe vid sidan och tittade på allt. Jag gick fram och gav honom en traktat för att inleda samtal. Han ville inte ha traktaten. Och han pratade om en massa annat, så där fick jag tyvärr varken vittnat för honom eller ge honom en traktat.
Den mannen var inte vacker, men han, om det han sa var sant, hade ett hjärta av guld, med mänskligt mått. Med Guds mått, är hans hjärta bedrägligare än allt annat, obotligt sjukt (Jer 17:9) - han är en ond syndare, värre på insidan än utsidan. Och det visste han själv. Han ville inte tala om var han skulle hamna efter döden eftersom han visste att han gjort "fel" saker. Han talade långsamt och tog upp resten av tiden. Intressant.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra dig att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds namn blir känt och ärat, Guds nåd syns hur stor den är genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Jag ger inte upp att fråga: Har du också någon "fiskehistoria" att dela med dig av? Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är vittnesbörd till Guds ära, om hur mäktigt Han verkar i oss som är små, ynkliga och fega!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar