Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 29 april 2010

Evangelisation 29 april

Apostlagärningarna 10:33
Nu är vi alla här inför Gud för att höra allt vad Herren har befallt dig att säga."

Att predika de goda nyheterna är en befallning. Det är inte ett val som man kan välja bort. Känner du dig för ovärdig, eller syndat för mycket för att kunna vittna om Jesus? Ursäktar det att synda ännu mer med tanke på att att inte vittna är underlåtenhetssynd!?
Det är en nåd, vi förtjänar egentligen inte att bära de underbara orden om Jesus på våra ovärdiga läppar.
Alltså är det en förmån, att få vara budbärare åt Gud själv, den allra största Härskaren och Herren, Han som har den största makten i hela Universum och evigheten. Mark Cahill skriver i sin bok "One Thing You Can't Do In Heaven" tänk inte att du GOT TO, måste, utan att du GET TO, får!

Nu idag fick jag det igen. Tänk vad många människor man ser runt omkring sig i stan som jag aldrig mer kommer att se. Med tanke på de få kristna som finns i detta land, och ännu färre som vittnar, och ännu färre som delar det sanna, rena Evangeliet utan en massa "Gud älskar dig och ger dig frid och glädje om du släpper in Jesus i ditt hjärta"-tjafs, så är jag kanske deras enda chans att de ska få höra Evangeliet och möjligen bli frälsta ifrån en evighet i Helvetet. Och jag låter dem gå förbi... :(

Gud, rädda människorna från Helvetet och ta dem till Himlen för Ditt namns skull! Jag ber att Gud skulle ta och döda Daniel Lundgren, den onda, själviske, fege, stolte, vidriga masken, och låta Jesus att leva helt i mig. Som en marionett. Precis som en marionett. Om jag frivilligt väljer att Han gör det. Om Han tar bort min ovilja och gör så att jag vill det Han vill. Det bästa är ju inte att jag får leva som jag vill utan att det här fördärvade kärlet kan användas för Evangelii sak. Sedan får man sin fullkomliga glädje i Himlen.

Jag var i stan efter skolan, och delade ut ca 100 traktater, vilket det var ett tag sedan jag gjorde, eftersom jag inte haft traktater och är för feg annars. Det satt en kille och spelade på sin bärbara dator på en sten som är vid en trappa inne i nordstan. Det lät. Bredvid honom, i trappan, satt 4 andra ungdomar, 3 tjejer och en kille. Medan jag delade ut traktater i närheten så ropade de på mig och ville också ha. Jag gav dem var sin och började tala som jag brukar: Om de trodde på Gud, vad som händer när man dör. De trodde inte så mycket... jag frågade om Gud, Himlen och Helvetet finns, var de tror att de skulle hamna. "Helvetet!" svarade de alla. Jag behövde väl inte använda Lagen, de visste det redan. Men jag frågade också: "Varför tror ni det, då?" För de kan ju ha helt konstiga uppfattningar som t ex "bara för vi inte tror på Gud." Visst, det är svårt att hålla lagen om att "älska Gud med hela ditt hjärta, själ, förstånd och kraft," om man inte ens tror på Gud, men de måste förstå det bättre.
"Vi har gjort dåliga saker." Men de ville komma till Helvetet för det verkar roligare. De vill inte komma till Himlen för, om man inte får göra roliga saker för att komma till Himlen, så är det väl inte roligt i Himlen heller. På sätt och vis har de ju rätt. Som syndare älskar de att synda och skulle hata att komma till Gud, som är motsatsen till all synd, och tillbe Honom för alltid. Himlen skulle vara ett outhärdligt helvete—för den obotfärdiga människan. Men de kan också ha en skev uppfattning även om detta, som om att man inte skulle få ha roligt, såsom i att äta glass, titta på TV eller åka berg-och dalbana. Jag försökte resonera med dem att Helvetet inte är roligt utan ett ställe där man straffas för det man gjort, ljugit, stulit "och sån't."
"Har inte du ljugit då?"
"Jo."
"Då kommer du också till Helvetet!"
"Ja, jag borde komma till Helvetet..." jag fortsatte och försökte berätta om vad Jesus gjorde för att rädda oss. Mitt i avslöjandet av det underbara Evangeliet invände de "men hur kan nå'n återuppstå från de döda och gå på vatten?" Trolösa släkte! >_< Jag berättade, som tidigare, men som jag inte nämnt här i bloggposten, att Gud skapat världen och är allsmäktig och det är inte svårt för Honom att göra det. Vi fortsatte tala och diskutera. Jag insåg att jag inte skulle störa dem mer, jag hade ju fler traktater att dela ut, och de hade fått traktater där det står allt och en länk till godhetstestet. Jag sa att det även finns en mailadress de kan skicka till om de vill prata mer, och tog ett vänligt farväl. Jag fortsatte med traktaterna och när de var färdigutdelade kunde jag inte undgå att sörja över dem som inte fick. Men jag är bra på att tränga undan det med. :(

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

11 kommentarer:

  1. En fråga Daniel Lundgren

    ännu färre som delar det sanna, rena Evangeliet utan en massa "Gud älskar dig och ger dig frid och glädje om du släpper in Jesus i ditt hjärta"-tjafs,

    Vad har du för bibliska belägg för detta?

    Kjell-Gunnar Bergman

    SvaraRadera
  2. Daniel, you dont need to answer to the stupidites he asks. Waste of time. He can check himself in the bible.We have more important thing to do: To get to know our God and to serve Him.

    SvaraRadera
  3. ursäkta min dubbla fråga blev tydligen fel

    Maria ? vad är det för fel om jag inte har samma kunskap som ni förtjänar jag då att bli behandlad på det sättet? Jag ber bara om en förklaring. Så kanske jag kan lära känner Gud bättre.

    Kjell-Gunnar Bergman

    SvaraRadera
  4. Kjell-Gunnar

    Det finns inga bibliska belägg för att säga till en syndare: "Gud älskar dig och ger dig frid och glädje om du släpper in Jesus i ditt hjärta."

    Frid

    SvaraRadera
  5. Matt 11:28 Frid

    28Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. 29Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. 30Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt."

    Joh 3:16 Gud älskar oss

    16Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

    Gal 5:22 frid glädje m.m
    Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, 23ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen.

    Vi har nog inte samma bibeln vi läser
    Kjell-Gunnar Bergman

    ps varför önskar du mig frid om den inte finns ds

    SvaraRadera
  6. Kjell-Gunnar

    Det är inte bibliska belägg för att säga till en syndare: "Gud älskar dig och ger dig frid och glädje om du släpper in Jesus i ditt hjärta."

    Förövrigt hade du samma fråga och jag svarade där förut. Jag skulle uppskatta om vi höll oss till en kommentarsektion och inte skrev samma saker på flera ställen. (Vi kan fortfarande diskutera olika saker på olika ställen förstås)
    Den här adressen ska ta dig till mitt svar: http://job25-masken.blogspot.com/2010/04/bankir-angeln.html?showComment=1272573510556#c4990010000598238923

    Det finns bibliska belägg för att säga "frid" till en broder. Frid

    SvaraRadera
  7. Guds kärlek o nåd ska ses igenom Hans helighet o rättfärdighet o vrede mot synden.
    Att "ta emot Jesus i sitt hjärta" är en obiblisk företeelse som du inte hittar i Skriften.
    inte heller detta att Jesus står vid hjärtats dörr o vill in,även kallat "stackars jesus -syndromet" då evanglisterna kör denna taktik för att vi ska ta emot Jesus. Det är till den egna församlingen Han vill in,inte till syndarens hjärta.
    Begreppen blandas ihop här ser jag i kommentarerna.
    Andens frukter är en konsekvens av att Gud lever genom oss efter pånyttfödelsen.
    Läs GT o se vad Gud tycker om syndare o synd.Det har inte ändrats i NT.

    SvaraRadera
  8. Heheh

    Ni gör en ologisk slutsats bara för att man säger att Gud älskar en betyder inte att man gömmer bort omvändelsen. Har nyligen suttit med en person som ville komma närmare Gud jag bad honom göra upp med en synd i hans liv för jag vet att det hindrar honom. Jag kan dock inte det första jag gör börja prata om dom och synd och skuld för människor som inte tror för dessa ord är innehållslösa för de flesta. Det vi måste jobba med är relation och förtroende och respekt.

    Jag tror att en av de största orsakerna vi inte når långt är för att vi är oförskämda när vi vittnar. Har bett för cirka 100 personer föra året de flesta ofrälsta sett helande och underbara Gudsmöten då ofrälsta undrar vad är det som händer. En utbrister oj nu känns livet värt att leva. Detta efter att hon får uppleva Gud.

    Jag skulle aldrig fått be för dem om jag bara pratade om dom och synd. Den som möter domen innan nåden dör den som ser nåden och sen domen blir frälst. Många människor är dess utom tyngda av sina synder redan men det vet inte att det är synd.

    Jesus uppmanar människor att komma till honom i matt 11:28 för han vill ge dem frid och en lätt börda detta är sant. Hur ni kan tolka detta på något annat sätt är för mig märkligt. Vidar frukten är självklart för den kristne men jag vittnar mer än Gärna om detta och jag vet att det jag fått kommer Gud vilja ge till andra.

    Hur du kan säga att Gud inte vill komma in i människors hjärta är en gåta. Då han vill att alla ska ha en personlig relation med honom. och det är just detta jag lägger i orden "ta emot jesus i sitt hjärta"

    Omvändelse, förlåtelse, renhet är tre viktiga saker i ”väckelserna” jag har sett det, hört det på plats. Jag har också läst det i dessa personers böcker.

    Gud älskar syndaren men hatar synden

    Kjell-Gunnar Bergman

    SvaraRadera
  9. Kjell-Gunnar

    Att du inleder ditt inlägg med ett skratt, hur ska jag tolka det?
    Jag upplever inte samma sak som du beskriver. Tyvärr är det just det att man struntar i omvändelsen, man säger bara "be en frälsningsbön" så hokus pokus är man frälst. Man får förklara begreppens betydelse och inte vara så lat! Att de inte förstår orden rättfärdigar inte att man börjar i fel ände. Man måste först tala om Lagen, synd och domen, sedan nåden och då uppskattar de det verkligen. Man ska inte vara oförskämd, nej, men hålla fast vid sanningen i kärlek.
    Ang. Jesus så talade Han till judar som vuxit upp under lagens börda i hela livet, därför kunde Han predika nåden direkt. Gud hade ordnat det så genom GT Lagen så det var så de bara behövde ropa "omvänd er!" Så har vi det tyvärr inte nu i ett släkte som inte förstår detta med rättfärdighet, Guds helighet och domen. Förklara dem.
    Älskar Gud syndaren men hatar synden? Ps 5:6

    Se:
    Denna video förklarar mer om detta sätt att vittna som jag beskriver: http://job25-masken.blogspot.com/p/helvetets-mest-valbevarade-hemlighet.html
    Tio anledningar till att inte be Jesus komma in i ditt hjärta: http://job25-masken.blogspot.com/2009/11/tio-anledningar-till-att-inte-be-jesus.html

    SvaraRadera
  10. Kjell Gunnar

    Jag tror att vi först och främst måste fråga oss vad det är för resultat vi eftersträvar vid evangelisation/vittnesbörd. Vill vi få ett flyktigt beslut om att släppa in Jesus i hjärtat efter att ha rabblat en "frälsningsbön", för att personen ifråga tror att han då ska få ett härligt liv fyllt av glädje och frid. Eller vill vi väcka den äkta nöden efter omvändelse, Guds ord och helgelse?

    Jag har börjat följa med Daniel och det övriga gänget på evangelisationen (se fiskehistorier). De personer vi träffar, är inga direkt vana kyrkobesökare. Att börja samtalet med att fråga "vad tror du händer efter döden?", för att sedan spinna vidare på detta med domen, är du en god människa, himmel och helvete för att sedan berätta om Jesus försoningsverk på korset och omvändelse, är en ögonöppnare på många. Det har varit flera ungdomar som de senaste helgerna har sagt "Oj, nu fattar jag faktiskt varför Jesus dog på korset!". Dessa ungdomar, som knappt vet vem Jesus är, förstår nu att han dog för deras skull. De har insett sin synd, att de är skyldiga. Därför blir de så tacksamma när man berättar om den goda nyheten!

    Jag har kallat mig kristen i många år. Har dock aldrig känt mig fullt tillfredsställd, har gått på allehanda möten med mycket "ande" osv. Jag har så många gånger fått höra folk säga till mig att "släpp in Jesus i ditt hjärta", och har alltid undrat hur man ska göra detta. Detta med att "släppa in i hjärtat" har faktiskt varit mycket ångestskapande för mig.

    Tack och lov, så hittade jag en dag sidan bibelfokus. Då var det som mina ögon öppnades. Jag började känna en hunger efter Guds ord, en nöd i mitt hjärta, och en längtan efter att få lägga ner allt inför Gud. Jag är övertygad om att vi behöver mer förkrosselse. Inte för att vi ska pina oss själv, utan för att vi ska nå den punkten där vi vill att våra liv ska ära Gud och inte oss själva.

    Om du inte redan har sett den, så rekommenderar jag http://vimeo.com/7463906

    SvaraRadera
  11. Gabriella tar upp en bra sak som faktiskt är värt att nämna. Många av oss har själva råkat ut för det här falska evangeliet och den falska frälsningsinbjudan om att "Gud älskar dig, släpp in Jesus i ditt hjärta så får du frid m.m." Jag har själv också tyvärr utsatt andra för samma sak. Jag lyckades aldrig lura någon till att "besluta sig" som tur var.
    Jag var själv förd bakom ljuset och hade riskerat att hamna i Helvetet p g a detta och tyvärr är det så i de flesta kristna sammanhang. Ja "vi" är annorlunda från de flesta andra kristna du lär stöta på och konstiga men "vi" håller oss till Bibeln. Det som "ni" har är en tradition i frikyrkligheten precis som ortodoxa och katoliker har sina obibliska traditioner. "Vi" har själva varit där, vi vet hur ni tänker och tror, för vi tänkte och trodde likadant som er, men vi har prövat och funnit det väga för lätt mot Guds Ord, kommit ifrån det och söker endast i Guds Ord efter Sanningen.

    SvaraRadera