Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 24 november 2009

Traktater?

Jag har fått mail med frågor om traktater så jag gör ett inlägg där jag visar hur jag och andra gjort. Lite tips bara.

Först kan man ju helt enkelt bara skriva ut små lappar från datorn, det gjorde jag i början och la i P-automater :P Och ett par som är med på evangelisationen på fredagar har detta, bara text svart på vitt, inget konstigt och det går hur bra som helst!

En annan broder har A4 papper som han skrivit ut på med mycket text och mycket tydligt, texten har han lagt upp på sin blogg här.

Här har också Living Waters ett svenskt traktat i färg man kan skriva ut, som jag inte vet vem som översatt det.

Tips på vad man mer kan ha för text nedan!

Det jag har är något Jakob, ledaren för evangelisationen på fredagar, gatuevangelisation.se visade. Man kan beställa "exklusiva visitkort" från vistaprint. Det innebär att man kan lägga vad man vill, bild och text, och trycka på ett visitkort, antingen med bara en sida eller två sidor. Det kostar olika, jag har två sidor. Då har jag detta som framsida:

Använd det om du vill, eller hitta på nåt eget, säkert mycket bättre :)

Tips på text:
Man kan översätta Living Waters miljondollarsedlar direkt: här är den texten (under bilden).
Texten jag för tillfället har på mina är en något ändrad och ihopkokad text från Living Waters miljondollarsedlar och ett annat traktatförlags miljondollarsedlar:

Har du ljugit, stulit eller missbrukat Guds namn? Jesus sa "Den som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." Har du sett med begär? Lyssna till ditt samvete. Är du skyldig? Om du brutit mot Guds Lag, har du syndat mot Honom och är ond i Hans ögon. Bibeln säger att "alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud." Straffet är döden och evig plåga i Helvetet. Vad rysligt! Men det är rättvist! En god och rättvis domare kommer inte att låta skyldiga brottslingar gå fria. Ändå låter Han dig fortfarande leva. De goda nyheterna är att Han älskar dig trots den du är och har gett dig en utväg. Hans ende Son led Guds vrede, ditt straff, och dog på korset. "Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare." Inga goda eller religiösa handlingar kan muta domaren. Du bröt Guds Lag, men Jesus betalade din "böter", så Gud kan lagligen frikänna dig! Sedan återuppstod Han och besegrade döden, och erbjuder evigt liv, gratis, till den som ångrar sig och vänder om från synden, till Gud, och förtröstar på Jesus som sin enda räddning. Gör detta idag, medan du fortfarande lever! Gud kommer ge dig ett nytt hjärta med längtan att lyda Honom av kärlek och inte rädsla! "Så älskade Gud världen att han utgav sin ende Son, för att den som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." Och läs Bibeln dagligen och lyd vad du läser.
Och ett kortare som jag översatte och ändrade lite från ett gammalt nedlagt visitkortstraktat från Living Waters:

Har du ljugit? Stulit? Haft sexuella begär (äktenskapsbrott i hjärtat - Matteus 5:27-28) eller haft sex utanför äktenskapet? Skyldig eller oskyldig på Domedagen? Himlen eller Helvetet? ("Alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel" - Uppenbarelseboken 21:8). Jesus bevisade Guds kärlek genom att ta ditt straff på korset och dö. Han återuppstod och skänker syndernas förlåtelse och evigt liv gratis till alla som ångrar sig och vänder om från din synd och förtröstar på Honom.
Detta är allt jag kan säga just nu. Hoppas det var till nån hjälp. Här har jag skrivit en del om traktater, tips vad man kan göra med dem osv, och bilder på dem in action!