Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 2 oktober 2012

John Piper om att kalla sig för "mask"

Inledning
Vid flera tillfällen har jag fått in frågor, kritik och klagomål om att jag kallar mig bl a "mask" och att denna blogg heter så. Och jag talar inte om icke-kristna utan jag talar främst faktiskt nu om bekännande kristna som säkert kan se icke-kristna och sig själva innan de var kristna, som "maskar" men gärna vill se sig själva som finare nu när de blivit frälsta. Och de gillar inte när någon kristen fortfarande kallar sig mask (av olika anledningar.)

Men jag är i gott sällskap om att beskriva mig på detta sätt även som kristen, det är framförallt bibliskt och tittar man tillbaka på kristna genom tiderna så har de också det. En del av de gamla texter jag brukat lägga upp ("Grace Gems", bl a puritaner och andra predikanter, som John Newton och James Smith) har visat vad de skrivit och också beskrivit sig som maskar och usla kräk.

Som svar till dessa frågor, kritik och klagomål skrev jag iallafall ett inlägg också för ett tag sen: Kan jag Kalla mig "Mask" I mitt Nuvarande Tillstånd? Längst ner hänvisar det inlägget till texten av James Smith om Hur Paulus värderade sig själv

Till saken
Gott sällskap som sagt. Och nu en till: John Piper hade en gång på twitter kallat sig för mask. Då fick han också en del kritik som han bemötte i denna text. Han skriver där bl a:

Inte alla tycker det är bibliskt sunt att kalla en ny skapelse i Kristus för mask, eller att vilja vara en. Det är en bra fråga

Först och främst min mening: Jag vill vara "en sådan mask" - en William-Carey-sortens mask. Dvs en okuvlig Jesu tjänare som trots mängder av misslyckanden, håller ut produktivt till slutet av nåd allena genom tron allena.

William Careys gravskrift lyder:

WILLIAM CAREY
Född 17 augusti 1761
Död 9 juni 1834
En eländig, fattig och hjälplös mask,
Jag faller på dina milda armar.

John Piper hänvisar också i texten vad för positiva saker vi kristna kallas, heliga, nya skapelser i Kristus, m m, i Bibeln (Ef 1:1-7, 2 Kor 5:17, Ps 116:15, 1 Pet 2:9, 1 Joh 5:1, Rom 5:1, Hebr 10:14) och fortsätter:
Men, min förståelse för vem jag är till jag dör, inkluderar även "Jag eländiga människa, vem ska befria mig från denna dödskropp?" (Rom 7:24). Det inkluderar "lyckliga är de fattiga i anden" (Matt 5:3). Det inkluderar "ett brustet och förkrossat hjärta" som Gud inte kommer att förakta (Psalm 51:19). Det inkluderar att gråta bittert över min syndighet (Luk 22:62). Det inkluderar att "skämmas och blygas" för vad jag gjort (Hes 36:32).

Amen.