Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 12 mars 2010

Evangelisation 11 mars

Apostlagärningarna 1:10-11 Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: "Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen."

Kommentar: Slutsatsen är "Stå inte här och se mot himlen. Gud har gett evigt liv till en syndig mänsklighet. Gå och vänta på kraften att ta evangeliet till världen." Vi har inte blivit frälsta för att se upp mot himlen, utan för att ta ljuset till dem som sitter i den mörka dödsskuggan. Hur kan någon människa, som påstår sig ha Guds kärlek i sig, sitta passivt medan syndare dör varje dag och kommer till helvetet? Paulus sa "Ve mig om jag inte predikar evangelium!" (1 Kor 9:16)Översatt från Ray Comfort, The Evidence Bible s. 1393

En aktuell fråga i Dagen: Hur kan människor nås av evangeliet? Svaret hittar man i Bibeln, de predikade på gatorna och var ute bland människor och diskuterade på torgen. Jag var på stan igen igår och delade ut ca 100 traktater, lydde Herren Jesu befallning. Jag kände mig svag och trött, funderade bara på att åka hem direkt efter lektion men det är här som Gud visar sin makt, i vår svaghet (2 Kor 12:9.) Jag träffade faktiskt en annan broder som var från en annan församling, invandrarförsamling, gissar jag, han delade ut broschyrer. I början var vi skeptiska mot varandra men när vi upptäckte att ingen av oss var Jehovas vittnen, utan bröder i Kristus så sken vi upp. Han sa att han läst min traktat förut och att det var bra. Det viktiga med budskapet är evighetsperspektivet, var man tillbringar evigheten, i Himlen eller i Helvetet, detta höll vi båda med om. Men vi störde inte varandra för länge i vårt viktiga arbete, så jag gick bort en bit för att dela ut traktaterna. Vad som hände, bland annat: En kvinna stannade och undrade vad jag delade ut. "Det handlar om Gud," svarade jag. Hon gav mig ett hånfullt leende och "hehe, då vill jag inte ha."
En annan man stannade och undrade också vad det var. Jag frågade om han trodde på Gud. Han trodde iallafall på någon högre makt. Jag frågade var han tror händer när man dör. Det visste han inte.
"Om det är som Bibeln säger, om Himlen finns, tror du att du skulle vara tillräckligt god för att komma dit?"
"Nja, jag tror ju inte på det där med Himlen och Helvetet."
"Nej, jag vet, men om det finns!"
"Jag tror ju inte på det där, men jag håller med Bibelns moralundervisning, gör för andra vad du vill att de ska göra för dig."
"Ja, och det är ju också om vi följt detta som avgör var vi hamnar när vi dör."
Anar jag att han blev lite överbevisad om synd genom Lagen (Rom 3:20)? Jag tror han var på väg att lämna tillbaka traktaten till mig. Så jag sa: "Men du, du kan iallafall läsa där och se :)"
"Ja, det får jag göra." Så gick han. På traktaten är en länk till godhetstestet, som är en genomgång av Lagen före Evangeliet, så man förstår att man är en syndare, att man inte är tillräckligt god för att komma till Himlen, utan är på väg till evigt straff under Guds stränga vredesdom i Helvetet, och behöver bli frälst ifrån detta (Rom 5:9). Det är i den ordningen man ska gå. Man kan inte bara gå fram och säga "Gud älskar dig," utan, förklara på vilket sätt, om synden och domen först, för att sedan visa Guds kärlek i Evangeliet, att Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare (Rom 5:8) och upphöja Guds nåd (Rom 5:20.) Evangeliet har nått ytterligare 100 människor. 100 till som inte kan skylla på mig på Domens dag.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra dig att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds namn blir känt och ärat, Hans nåd upphöjs genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Har du också någon "fiskehistoria" att dela med dig av? :) Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är vittnesbörd till Guds ära, om hur mäktigt Han verkar i oss som är små, ynkliga och fega!

11 kommentarer:

  1. Detta var den mest kallhamrade blogg jag läst. Totalt utan kärlek i mina ögon. Som tur är vet jag att Gud älskar mig och vad som händer när jag dör överlåter jag till Honom. Det är tur att inte du ska vara någon sorts domare som du tycks tro. Fy, fy , fy! vet inte hur sjutton jag hamnade på denna blogg!

    SvaraRadera
  2. Käre Anonym,

    Hoppas du återvänder för att läsa mitt svar. Tyvärr verkar du ha missat eller inte velat läsa och förstå allt jag skrivit i inlägget ovan.
    Om man älskar så varnar man om den kommande domen och berättar hur man kan bli frälst ifrån den. Om inte jag älskade så hade jag inte brytt mig att evangelisera för att få människor frälsta ifrån Helvetet. Då skulle jag inte ha denna blogg. Igår kontemplerade jag Guds vrede och förtvivlades över de själar som får spendera evigheten i Helvetet. Grät en skvätt. Jag tycker inte det är roligt.
    Jag har bemött det du säger tidigare, för det är en vanlig invändning: http://job25-masken.blogspot.com/2009/11/tur.html

    Du kom antagligen hit genom en länk på Dagen.

    Guds välsignelse!

    SvaraRadera
  3. Hej! Har med intresse läst dina kommentarer. Du ska ha mycket beröm för din frimodighet. Att förmedla sin tro på det sätt du beskriver är inte många kristna som gör. Tyvärr. Det är ändå
    en befallning (Matt.28:19,20; Rom.10:10-15).
    Tydligtvis tolkar du ordet helvete (hebr. scheól, oftast översatt som dödsriket) som ett pinorum. Enligt Pred.9:10 är scheól ett omedvetet tillstånd där ingen verksamhet eller plåga kan äga rum. Via digitala bibelöversättningar kan man lätt se i vilka sammanhang ett ord som scheól eller dödsriket förekommer i.

    SvaraRadera
  4. Hej, Anonym
    Det finns 4 ord som översatts "Helvetet" i olika bibelöversättningar.
    Hebr. Sheol - dödsriket, betyder även grav bl a så det är olika, man får se sammanhanget.
    Grek. Hades - dödsriket, den grekiska översättningen av Sheol
    Hur det är i "dödsriket" kan man bl a läsa om i Luk 16, det finns en "helvetesdel" (som kallas Avaddon i hebr. GT, apolo--nånting på grekiska, Fördärvet) och en "himmelsdel" där man väntar fram till den slutliga domen
    Gehenna - det jag mest menar med Helvetet, den eviga eldsjön.

    SvaraRadera
  5. Avaddon har alltså översatts till Helvetet i Folkbibeln Ords 15:11, 27:20.

    SvaraRadera
  6. Hej Daniel! Tack för dina synpunkter på ordet sheol. Jag tror det råder en hel del missförstånd om sheol och vad det står för. Äldre översättningar har ibland använt ordet helvete vid översättning av ordet sheol. I Gustav Vasas bibel från 1541 används ”helvete” på 61 av de 65 ställen där grundtexten har sheol, på alla de 10 ställen där grundtexten har hades och på alla de 12 ställen där grundtexten har gẹhenna. I stort sett detsamma gäller för Karl XII:s bibel. I Bibel 2000 används ”dödsriket” praktiskt taget genomgående där sheol och hades förekommer; däremot har man återinfört ”helvetet” som återgivning av gẹhenna. Helvetestron går långt tillbaka i tiden. I Grolier Universal Encyclopedia (1971, bd 9, sid. 205) sägs det under uppslagsordet ”Hell” (”helvete”): ”Hinduer och buddhister tänker sig helvetet som en plats för andlig rening och slutlig återställelse. Enligt muslimsk tradition anses det vara en plats där man lider ett evigt straff.” Tanken på lidande efter döden återfinns i de hedniska religiösa lärorna hos forntida folk i Babylon och Egypten. I babylonisk och assyrisk religion ”är underjorden ... utmålad som en plats full av skräck och under uppsikt av mäktiga och våldsinriktade gudar och demoner”. Beträffande den förvirring som ägt rum i samband med bibelöversättningar förklaras fint i The Encyclopedia Americana (1956, bd XIV, sid. 81): ”Det har uppstått mycket förvirring och många missförstånd till följd av att tidiga bibelöversättare genomgående översatte det hebreiska ordet Sheol och de grekiska orden Hades och Gehenna med ’hell’ [helvete]. Att man sedan har transkriberat dessa ord i reviderade utgåvor av Bibeln har inte varit tillräckligt för att bringa ordning i förvirringen och undanröja missförstånden.”
    Det är intressant att bibeln nämner att trogna tjänare åt Gud kom till sheol. Jakob trodde att han skulle komma dit då han dog, och Job hoppades att Gud skulle gömma honom där och därmed få hans lidande att upphöra (1 Moseboken 42:38; Job 14:13). Ingen idag skulle nog tro att dessa trogna tjänare hoppades eller bad om att få komma till ett brinnande, eldsglödande helvete tillsammans med de onda.
    Genom hela bibeln, både GT och NT, kan jag inte finna att det står något om verksamhet i sheol eller hades. Men däremot det motsatta; overksamhet, död, inga tankar m.m.
    Det enda undantag jag kan hitta i bibeln är Luk.16 som du också hänvisar till. Jag tror helt enkelt att denna berättelse är en liknelse som syftade till att beskriva två klasser av människor – de religiösa ledarna på Jesu tid och Jesu lärjungar. Jag återkommer gärna med fler uppgifter om varför jag tror så.

    SvaraRadera
  7. Bäste Anonym,

    Tack för dina synpunkter på ordet sheol.

    Varsågod, det är inte mina synpunkter utan fakta.

    Jag tror det råder en hel del missförstånd om sheol och vad det står för.

    Missförståndet är på din sida. Jag har rett ut det åt dig redan ovan, men på vanligt Jehovas Vittnen-manér börjar du citera era handböcker med lösryckta citat, samtidigt som du ignorerar vad jag skrivit. Ja, jag har haft fler kommentarer likt dina förut. ;)
    Om detta lösryckande av citat kan du förresten läsa: http://www.bible.ca/trinity/trinity-jw-deceptions-top-ten-list-start.htm

    Det handlar inte om ord och förvirring i översättning. Det beskrivs tydligt i Bibeln som en plats av evig, medveten plåga. Om Helvetet är en ickevetandets plats eller en hänvisning till graven som vi går i när vi dör, är Jesu påståenden om Helvetet inte vettiga alls. Han sa att om din hand, fot eller öga får dig att synda, skulle det vara bättre att ta bort det "än att ha båda händerna i behåll och komma till Gehenna, till elden som aldrig släcks [...] där deras mask inte dör och elden inte släcks."

    Det är intressant att bibeln nämner att trogna tjänare åt Gud kom till sheol.

    Ja, om du läst vad jag skrev, dels betyder Sheol grav ibland så man får se sammanhanget, och så har jag valt att benämna Sheol/Hades som Dödsriket, mycket riktigt hamnar alla där, och Dödsriket har i sig två delar, som man kan läsa om i Luk 16. Jag ser inte Luk 16 som en liknelse, men känner många vänner och namnkunniga teologer som gör detta men ändå tror att det beskriver en verklig plats.

    Slutfråga: Jag har en kniv i ryggen och 3 minuter kvar att leva. Mitt blod och liv rinner ur mig. Jag vet att jag håller på att dö. Hur kan jag komma in i Riket?

    SvaraRadera
  8. Hej Daniel!
    Tack för dina tydliga kommentarer. Jag vill bara nu begränsa mig till att kommentera ditt citat om Gehenna, platsen ”där elden inte släcks”.
    Jag tror vi är överens om bakgrunden till namnet och vad det betyder rent bokstavligt. Gehenna är den grekisk-latinska formen av det hebreiska uttrycket gē hinnọm och betyder ”Hinnoms dal”. I Jos 18:16, där benämningen ”Hinnoms dal” förekommer, heter det ”Gehenna” (grek.: Gaienna) i den grekiska Septuaginta. Hinnoms dal låg väster och söder om det forntida Jerusalem. (Jos 15:8; 18:16; Jer 19:2, 6) Under några av Judas senare kungar användes dalen vid tillbedjan av den hedniske avguden Molek, åt vilken man offrade människor genom att bränna upp dem i eld. (2 Kr 28:3; 33:6; Jer 7:31, 32; 32:35) För att hindra att dalen på nytt togs i bruk för sådana religiösa ändamål lät den trogne kung Josia skända den, i synnerhet den del som kallades Tofet. (2 Ku 23:10)
    Hinnoms dal blev Jerusalems avstjälpningsplats och den plats där man brände avfall. Döda djurkroppar kastades ner där för att förtäras av eld. Dessutom kastade man dit avrättade brottslingars kroppar, eftersom dessa brottslingar inte ansågs förtjänta av en hederlig begravning i en minnesgrav. Om sådana döda kroppar hamnade i elden, blev de förtärda av den, men om de döda kropparna hamnade på en avsats i den djupa ravinen, blev det ruttnande köttet angripet av maskar (fluglarver) som inte dog förrän de hade förtärt köttet, så att bara skeletten återstod. Det är därför inte konstigt att Jesus beskrev Gehenna som han gjorde i Mark 9:48.
    Jag tror också vi är överens om att inga levande djur eller människor kastades i Gehenna för att brännas upp levande eller torteras där. Eller har du en annan uppfattning här?
    Denna bakgrund till Gehenna är säkert en orsak till att många kristna tolkar uttrycket på ett annat sätt än du gör. Tycker du det är logiskt att dra slutsatsen att platsen kom att stå som symbol för något osynligt område där människosjälar i evighet torteras eller plågas i en bokstavlig eld eller för evigt angrips av maskar som inte dör? Döda brottslingar kastades dit och nekades en hederlig begravning i en minnesgrav (symbol för hoppet om en uppståndelse). Att få sin döda kropp kastad i Gehenna ansågs ju vara det värsta straff man kunde få.
    Jag tror därför att Jesus och hans lärjungar använde begreppet Gehenna som en symbol för evig tillintetgörelse, utplåning från Guds universum eller den ”andra döden” - ett evigt straff utan hopp om en uppståndelse.

    En liten tanke om ”mitt blod och liv rinner ur mig”. Hoppet kvarstår alltid att få Guds godkännande enligt löftet i Joh 3:16 som baseras på Jesu återlösningsoffer. Där är vi säkert helt överens, eller hur?

    SvaraRadera
  9. Käre Anonym,

    Ja, jag vet var namnet Gehenna kommer ifrån. Jag drar slutsatsen att det är en plats där människor kommer att torteras för alltid (obs, inte enligt halmgubben du satte upp), därför det är så den beskrivs, oavsett var namnet kommer ifrån!!

    Du skulle inte tänka dig att besvara frågan jag ställde - sättet du "svarade" på verkar för mig tyda på att vi nog inte alls är överens.
    Snälla, läs Bibeln efter ditt eget huvud. Titta inte i era handböcker. Betänk orden i Luk 13:3. Om du har rätt kommer jag bara att dö och försvinna. Om du har fel, kommer du att om du inte omvänder dig, gå under i form av att torteras för alltid i en sjö av eld utan hopp om att få förlora medvetandet eller dö för att kunna undkomma smärtan. Är du så säker, att du verkligen vill satsa detta?

    Gud välsigne dig

    SvaraRadera
  10. Hej Daniel, vi har olika trosuppfattningar i flera frågor vad jag kan se. Jag skulle ändå vilja höra din mening om den nedanstående tolkningen av den rike mannen och Lasarus. Du håller säkert inte med, men jag är ändå mycket intresserad av om du hört en liknande förklaring någon gång.
    Jesus använde sig ofta av berättelser, när det var något han ville få sina åhörare att förstå. När det gäller den här berättelsen nämnde Jesus om en viss rik man. Han var dyrbart klädd och åt fin mat. Lasarus däremot var hungrig, full av sår och slickad av hundar. Många kristna tolkar berättelsen allegoriskt, inte som en berättelse om verkliga människor. Den katolska Jerusalem Bible förklarar i en fotnot att detta är en ”liknelse i form av en berättelse som inte har avseende på några historiska personer”. Lägg, med tanke på vad Jesus därefter säger, märke till varför det måste vara så:
    ”Med tiden dog nu tiggaren och fördes bort av änglarna till platsen vid Abrahams bröst. Också den rike mannen dog och blev begravd. Och i hades lyfte han upp sina ögon, under det han befann sig i plågor, och han såg Abraham långt borta och Lasarus på platsen vid hans bröst. Då ropade han och sade: ’Fader Abraham, var barmhärtig mot mig och skicka i väg Lasarus till att doppa spetsen av sitt finger i vatten och svalka min tunga, för jag våndas i denna flammande eld.’” — Lukas 16:19—24.
    Som du ser, sade Jesus inte någonting om att den rike mannen levde ett dåligt liv, som gjorde honom förtjänt av att straffas i eld; hans fel var att han helt enkelt underlät att ge den fattige mat. Jesus sade inte heller något om att Lasarus gjorde sådant som var gott, sådant som tydligt skulle göra honom förtjänt av att komma till himmelen, vilket är vad vissa kyrkor påstår är betydelsen i att han blir förd till Abrahams bröst. Dessutom var Abraham, precis som David, död och i sin grav, varför änglarna inte bokstavligen kunde föra Lasarus till hans bröst. (Apostlagärningarna 2:29, 34; Johannes 3:13) Och om den rike mannen vore i en bokstavlig eld, så skulle Lasarus helt visst inte kunna hjälpa honom med bara en droppe vatten!
    Många med mig ser här att den rike mannen och Lasarus förebildade speciella klasser av människor. Jag tror att den rike mannen utgjorde en bild av de religiösa ledarna, som var så uppfyllda av sin egen betydelse och som underlät att ge folket andlig mat, och att Lasarus utgjorde en bild av de enkla människor som tog emot Jesus Kristus. Dessa bådas död kan symbolisera en förändring av deras tillstånd.
    Denna förändring eller död i förhållande till det tillstånd som den rike mannen och Lasarus tidigare befann sig i inträffade när Jesus gav de försummade Lasaruslika människorna andlig mat. De kom då i gunst hos den större Abraham, Jehova Gud. Samtidigt ”dog” de judiska religiösa ledarna, som var så uppfyllda av sin egen betydelse, i fråga om att äga Guds ynnest, och de kom att bli plågade av Kristi och hans efterföljares undervisning. När till exempel Stefanus avslöjade dem offentligt, ”skar det dem i hjärtat, och de började gnissla med tänderna ... och ... [hålla] för sina öron”. De led alla kval. — Apostlagärningarna 7:51—57.
    Så i stället för att lära att det finns ett brinnande pinohelvete efter döden tror jag att Jesus här beskrev en förändring av tillstånd hos två klasser av människor.

    SvaraRadera
  11. Käre Anonym

    Jag har läst olika tolkningar av historien, som är mer eller mindre bra, många som sagt ser den som en liknelse men ändå beskriver den verkliga platsen Sheol/Hades/Dödsriket. Denna du presenterat ser jag som en mindre bra. Jag skulle gärna vilja gå in på detalj i allt detta du säger, men jag har andra prioriteringar och får återkomma i så fall. Kortfattat så tycker jag att den här tolkningen är långsökt, innehåller en del argumentationsfel och rena fel, samt missar själva poängerna i vad Jesus vill säga:
    v25 du fick ut ditt goda medan du levde, under det att Lasarus fick ut det onda. Nu får han tröst och du plåga.
    v31 Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.

    Den Treenige välsigne dig

    SvaraRadera