Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 17 mars 2010

Evangelisation 15 mars

Apostlagärningarna 3:6-7
Petrus sade: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig: I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!" Och han tog honom i högra handen och reste honom upp. Genast fick mannen styrka i fötter och vrister.

Varje gång som jag är ute händer det ett mirakel. Gud tar denna ynkliga, fega, blyga och asociala människa, som jag är mer än alla andra jag känner (ibland vågar jag inte ens prata med mina kompisar) och får den att ta kontakt, ibland prata med främlingar om det som är svårast och läskigast att prata om av allt: Jesus.
Första Korintierbrevet 1 26Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. 27Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, 28och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, 29för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. 30Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, 31för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren
Jag ställde mig vid ingången till Nordstan mot Brunnsparken. De hade dragit för några av glasdörrarna så det var smalt och alla var tvungna att gå emellan där. Ett perfekt ställe att stå och dela ut traktater på, tänkte jag. Men jag han bara dela ut en, förrän nästa person stannade och frågade "Vad delar du ut för visitkort?"
"De handlar om Gud och livet efter döden... tror du på Gud?"
"Ja, jag tror på nånting, nån gud..." Jag använde skapelsen som jag brukar för att visa på Gud, och att skapelsen säger en del om Gud, t ex att Han är allsmäktig. Han höll med.
"Vad tror du händer när man dör?"
"Jag vet inte!"
"Om det är som Bibeln säger, att Himlen och Helvetet finns, var tror du att du skulle hamna?"
"Jag vet inte, vem kan avgöra det?"
"Gud bestämmer ju det, och Han har ju t ex de tio budorden man kan titta på. Har du hållit dem?"
"Jag minns dem inte riktigt, kan du säga några?"
"Ett är t.ex. 'Du ska inte ljuga.' hur många gånger tror du att du har ljugit ungefär?"
"Ja, ganska många..."
"Vad kallar man en som ljuger?"
"En lögnare."
"Ett av budorden säger 'Du ska inte stjäla.' har du stulit nånting nån gång?"
"Ja, många saker."
"Vad kallas man om man stjäl saker?"
"En tjuv."
"Har du missbrukat Guds namn?"
"Hur gör man det?"
"Man använder Guds namn utan att mena det, som en svordom."
"Ja, men det har jag nog gjort."
"Det är väldigt allvarligt, det kallas hädelse, att ta namnet på den Gud som ger oss livet, alla vi har kära, och använder Hans heliga namn som ett snuskigt, fult ord. Och den som verkligen jag åkte dit på var denna. Jesus sa: 'Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.' [Matt 5:27-28] Har du gjort det nån gång?"
"Ja."
"Så du bekänner själv, att du är en lögnare, en tjuv, en hädare och äktenskapsbrytare. Och du kommer stå inför Gud på domedagen, kommer du vara skyldig eller oskyldig?"
"Oskyldig." Jag vet inte hur många meter bakåt jag flög av förvåning.
"Men du har ju själv erkänt..."
"Jo, men jag tror ju inte på det."
"Nej, det vet jag, men jag sa ju om."
"Ja, men då skulle det vara kört för mig."
"Himlen eller Helvetet?"
"Helvetet."
Så fick han höra om att Jesus kom och dog för våra synder och återuppstod och att alla som ångrar sin synd och vänder sig ifrån den och lägger sin förtröstan på Jesus får evigt liv 100% gratis, som det står på traktaterna jag delar ut. Han tog emot det med tacksamhet. Vi pratade en del till, jag svarade på olika frågor och så. Han trodde inte att han skulle bli kristen, men han var uppvuxen i kristen familj, om jag förstod det rätt. Han hade en bibel och skulle börja läsa i den. Han hade en öppen inställning till Bibeln och visste att den är historiskt trovärdig. Jag sa till honom att jag hoppas han fått något att tänka på. Han brukar tänka mycket på sånt här sa han. Så sa jag också att han alltid har chansen att omvända sig i detta liv, men det kan ta slut när som helst. Att så länge vi lever är det att Gud har tålamod och vill att vi ska omvända oss, men aldrig vet när Guds tålamod med oss tar slut. Han kunde gå ut här och bli påkörd av en spårvagn. Jag berättade att jag står här för jag vill att folk ska bli räddade från Helvetet. Han förstod och berömde mig för min insats och att jag var en bättre människa än honom, men att han aldrig skulle kunna leva som en kristen. Jag svarade att jag inte alls är bra i mig själv. Utan det är om vi omvänder oss så får vi ett nytt hjärta med ny längtan och vi får kraft från den helige Ande. Jag har inget att berömma mig av, all ära tillhör Gud. Efter ett tag till så hade han inte mer tid, hans buss kom, vi tog farväl.

Jag märkte att det var ett vinddrag i nordstans ingång som ska torka alla som kommer in, eller nåt. Så även om det var så bra att stå där så var det inte så skönt. Jag gick en bit in, och så gjorde Gud detta stora underverk. Jag gick fram till ett gäng med fyra killar, varav tre muslimer. Jag gav dem traktater, frågade om de trodde på Gud, var de hamnar när de dör och gick igenom några av de tio budorden, som vanligt. En av dem sa att han vet att han har syndat men att han ska gå pilgrimsfärden så får han sina synder förlåtna. Jag förklarade att det inte funkar så, en domare kan inte låta skyldiga brottslingar gå fria genom att vi gör speciella handlingar, utan vi ska straffas för vad vi gjort. De höll med. Så berättade jag om Jesus, att han dog, att vi brutit Guds Lag, men Jesus betalade vår böter så Gud kan lagligen frikänna oss.
En av dem började förstås att prata om att Gud inte kan ha en Son och om jungfrufödelsen. "Hade Gud sex med Maria?"
"Nej, men eftersom Gud är allsmäktig så kunde Han skapa ett barn i Marias mage direkt." De hade inga invändningar mot att Gud kan det. Och även "Gud kan inte bli människa."
"Jo, eftersom Gud är allsmäktig kan Han bli en människa om Han vill det!" Inga invändningar heller. Han talade också lite om hur Bibeln ändras varje år. Vilka lögner de får lära sig! Jag berättade att det kanske är för att de rättar stavfel, det görs nya översättningar (inte varje år) av Bibeln för att språket blir för gammalt och vi inte kan förstå det så lätt, men att det inte ändras något i betydelsen och originalspråken.
Till sist nämnde jag det igen om att Jesus dog för våra synder och att Han återuppstod och om vi omvänder oss och lägger vår förtröstan på Honom, inte på oss själva eller våra egna gärningar, så kommer vi att komma till Himlen när vi dör. När jag sagt igen "Gud kan lagligen frikänna oss." så sa en av dem "Ja, jag fattar. Tack för att du berättar det här för oss!" Och så skakade jag hand med dem alla och sa hejdå. Vet inte riktigt om de var uppriktigt tacksamma eller bara hade roligt åt mig. Iallafall, har de hört Evangeliet.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra dig att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds namn blir känt och ärat, Hans nåd upphöjs genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Har du också någon "fiskehistoria" att dela med dig av? :) Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är vittnesbörd till Guds ära, om hur mäktigt Han verkar i oss som är små, ynkliga och fega!

1 kommentar:

  1. Härligt inlägg! detta borde alla göra som du gör. ..vi vittnar alla på olia sätt, huvudsaken är att vi gör vårt jobb.
    Gud välsigne dig! /Maria

    SvaraRadera