Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 16 mars 2010

Evangelisation 12 mars

Apostlagärningarna 2:37-38
När de hörde detta, högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: "Bröder, vad skall vi göra?" Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.

Lagen och omvändelse i evangelieförkunnelse
Petrus' publik bestod av "fromma judiska män" (v5) som samlats på pingstdagen för att fira när Guds Lag gavs på Sinai berg. Fastän dessa var gudfruktiga judar, sade Petrus till dem att de var som dem som var utan lag eftersom de mördat Jesus (v 23). Han visade detta faktum genom att säga: "Därför skall hela Israels folk veta att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre och Messias." (v 36, betoning tillagd). Det var då som de såg att deras synd var personlig. Det högg till i hjärtat på dem och de ropade ut efter hjälp. Men först efter att Lagen överbevisat dem om deras skuld berättade Petrus för sina åhörare de goda nyheterna om att bötern betalats för dem i Kristus och att det var nödvändigt för dem att omvända sig för att bli frälsta (v 38).
Fritt återgett från The Evidence Bible s. 1396-1397

Aktuellt i Dagen: ”Släpp ut Anden ur sin kyrkoasyl” Hemlandet är numera missionslandet och vi måste lära av missionärerna som vi sänt ut - de förstod att det gällde att förstå språket och lära sig kulturen så att människor kan bli förvandlade. Må Gud ge oss ett språk och en blick som kan tyda tiden så att vi kan nå människor med evangeliet, sa [Anne-Jorid Ahgnell] till deltagarna på pingstkonferensen Evangelistveckan i Jönköping.

Vad exakt hon menar, vet jag inte. Kan vi inte svenska? Tyda tiden för att nå människor med Evangeliet? Enligt Bibeln sprids Evangelium genom förkunnelse. Anden är inte en instängd maktlös stackare. Det är folk som behöver gå ut ur kyrkan och predika Evangelium. Och inte något nytt, kulturanpassat, annat evangelium, utan det gamla hederliga bibliska Evangeliet som Jesus och apostlarna predikade på bekostnad av sina liv.

Jag har ännu inte hunnit skriva om i fredags, men nu så!
Vi var 4 stycken ute, två tjejer och två killar. Tjejerna pratade hela kvällen med några ungdomar, jag vet tyvärr inte några detaljer om det.
Den förste jag gav en traktat till var en man som stod utanför McDonald's och såg intresserad ut av vad vi höll på med. Nu hoppas jag han läste det iallafall. Vi gick djupare in i Nordstans labyrinter där det finns bänkar där några brukar sitta. Det gjorde det denna gång med. Min med-evangelist Anders gav traktater till några som satt, så gick vi till en annan bänk, där det satt två tjejer och en kille, i konfirmationsåldern, när det nu är, för en av dem höll på att bli konfirmerad. Min med-evangelist gav traktater till dem med och satte igång ett samtal. Tjejerna såg positivt ta emot budskapet, speciellt hon som höll på att konfirmeras satt och nickade och såg glad ut. Killen var ganska tveksam. Anders skötte det bra och jag kände mig inte behöva säga nåt, annat än som jag brukar då, att be att deras ögon och öron och hjärtan öppnas.

Vi gick och fann de andra 2 prata med ett gäng väldigt unga barn nästan. I nordstan en fredagkväll... Vi pratade med två killar där också då, den ene "Nej! Sluta, jag kommer bli kristen om ni pratar såhär, jag kommer inte sluta tänka på det!" Till slut kom någon kompis och de gick iväg. Själva fortsatte vi att gå runt och dela ut traktater. När tiden för avslutning nästan var inne, stötte vi på det hånfulla gänget som jag skrev om här. De hade inte lärt sig något sedan sist, utan ställde exakt samma frågor som vi svarat på. Men det visade sig också att en var uppriktig, henn hade vi inte träffat förut, hon stannade och pratade. Hon verkade mycket ledsen över livet, och visste att hon inte var i bra sällskap med detta gäng. Sen kom även en annan tjej vi inte träffat tidigare, då kom de andra 2 kvinnliga med-evangelisterna ner från sitt långa samtal och en av dem började prata. Efter ett tag kom de hånfulla gossarna igen och var bara ute efter bråkiga diskussioner. Nu kände jag mig emellertid manad att gå hem, meningslöst att prata med dem egentligen, och så var parkeringstiden snart ute och jag hade inte ätit på hela dagen mer än ett äpple och en banan. Jag försökte säga hejdå till de andra som var upptagna. Hur det gick för dem nu, ska bli lika intressant för mig att veta.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra dig att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds namn blir känt och ärat, Hans nåd upphöjs genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Har du också någon "fiskehistoria" att dela med dig av? :) Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är vittnesbörd till Guds ära, om hur mäktigt Han verkar i oss som är små, ynkliga och fega!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar