Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 9 september 2009

Calvin och Servetus?

Ängelholmspastorn Mikael Karlendal skriver om Jean Calvin. Jag har inte varit inne på hans blogg så mycket men denna drog min uppmärksamhet för det är en intressant diskussion. Men som ofta verkar få en butter ton till slut. Jag gjorde också ett litet bidrag till kommentardelen.

Det som har med detta att göra är en sak som han också tar upp bland invändningarna mot Calvin (klipper fritt):

Eftersom Sverige redan på 1600-talet blev ett lutherskt ortodoxt land och calvinsk teologi blev portförbjuden, blev Calvin tidigt svartmålad här. De flesta svenskar vet därför inte så mycket om Calvin, [...annat än att bl a] att kättaren Michael Servetus blev avrättad under hans tid. [...]Servetus var redan dömd till döden av katolsk domstol, men råkade åka fast i Calvins stad Genève, där de domare som dömde honom till döden där och lät avrätta honom, faktiskt hörde till Calvins motståndare. Men, Calvin hade inget emot just detta agerande, och många har påpekat att det faktiskt var inkonsekvent mot hans teologi för övrigt, men han var ett barn av sin tid i detta avseende och bör inte bedömas efter vår tids måttstockar. Konsekvensen av den calvinska teologin är annars en stark drivkraft i riktning mot religions- och samvetsfrihet, betydligt mer så än den lutherska. Calvins agerande i Servetusaffären gör inte honom till värre än någon annan samtida på 1500-talet, därför är det helt enkelt bara en dålig undanflykt att avfärda hans teologi på grundval av det

Här får ni mer youtube. Hör ett praktexemplar på hur fint historieskildringen kring Calvin och Servetus kan gå till, och några snabba fakta om hur omständigheterna egentligen var. Detta var perfekt för en sån som jag kan jag väl säga.
James White (direktör för Alpha and Omega Ministries) svarar Dan Barker (fd predikant och "kristen musik"er, nu ateist, medordförande för Freedom From Religion Foundation)



Bonus för dig som rullade ner lite längre! :)
Jag var ambitiös nog att skriva ner några av sakerna:
Calvin riskerade sitt liv för att försöka möta Servetus många år tidigare i Paris
Calvin kände Servetus' identitet fastän denne hade tagit ett annat namn, och Calvin blev utpressad att identifiera Servetus så att inkvisitionen kunde arrestera honom
Servetus gick till Genève fastän han visste att han skulle bli arresterad där
Servetus försökte få Calvin fängslad medan han var i Genève
Calvin var inte ens medborgare i Genève 1553
Många i Genève tog parti med Servetus mot Calvin för de var hans politska fiender vid den tiden
Genève skickade brev till alla Schweiz' kantoner för att fråga vad de skulle göra med Servetus och samtliga svarade undantagslöst att Servetus måste brännas
Alla på den tiden inklusive Servetus trodde att det var statens plikt att göra vad den gjorde
Det var inte Calvin som fick honom bränd
Calvin & C:O bad om en mer human avrättningsmetod men nekades av den sekulära regeringen som utförde bränningen

2 kommentarer:

  1. servetus var en villolärare
    som förnekade tre enigheten eller vad det jesu gudom?

    SvaraRadera