Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 16 september 2009

Får man titta på TV och film när man är kristen?

Jag fann mig själv vid TV för att se på kändisdjungeln (handlar sannolikt om kändisar som är i djungeln) häromdagen, det verkade inte så jättespeciellt innan men att titta på det gav mig mer kunskap i huruvida jag fortsättningsvis kommer se på det eller ej.
Förutom att de som tävling åt djurgenitalier, fniss fniss, så gjorde han som testat viner i TV4 en hädelse mot Jesus genom att håna nattvarden med hjälp av ett grillchips och en annan deltagare. Ungefär som de ateister som gillar att kalla sig själva intellektuella och intelligenta, men i själva verket inte har nått en högre sådan ålder än kanske 10-11 år, som besökte Creation Museum för ett litet tag sedan. Du kan läsa om deras vuxna uppförande bl a här.

Vet inte heller varför jag tittade på Idol. Själva namnet betyder ju avgud och används i engelska bibelöversättningar. En av idoljuryn sa att en person liknade Jesus, efter de bilder som finns på Jesus alltså. Långt hår och skägg. Det i sig ser inte jag något speciellt fel i, om det inte vore för formuleringen han använde "Du liknar en som blev uppspikad en gång..."
Vi kan inte bli hatiska över detta uppförande, arg är en riktig reaktion, men också en rätt attityd till det är det som visas i Ken Hams blogg som jag länkade till innan. De har samlat upp ännu mer vrede som kommer att hällas ut över dem en Dag och behöver omvända sig! Be...
Sedan tittade jag på det igen men stängde av och gick och lekte med min lillasyster istället och det ångrar jag inte. Det var bra att hon drog bort mig.

Apropå henne så tittade jag på barnprogram en annan gång. De lärde barnen om asagudarna, hur asagudarna skapade världen. Har de börjat konkurrera mellan vilken skapelsemyt (asatron eller evolutionen) de ska hjärntvätta barnen med eller? Så länge det inte är Sanningen från Bibeln så går väl det mesta... Jag fick säkerställa för henne att det bara var påhittade sagor men att Jesus är på riktigt.

Jag har försökt titta på film på sistone men har inte kunnat koncentrera mig; det är inte så intressant. Något i filmerna, typ om de missbrukar Guds namn börjar få mig att tänka på Gud istället och sen när filmen är slut så kommer jag inte ens ihåg vad jag tittat på. Och är ganska glad för det. Samtidigt finns bra filmer, så dessa kanske var särskilt dåliga... vet inte.

När man tittar på TV så får man Världen rakt i ansiktet. Mycket är otyglat, reklamen/begären, simpla nöjen, nöjesprogram, såpor och sitcoms, upphöjande och roande av all sorters synd, olika sorters realityprogram med folk som blir uppspelta och börjar oupphörligen att missbruka Guds namn. Man roas inte längre av det som Världen roas av. Jag vill inte ha det. Men det har fortfarande kraft, man sätter sig och är fast och sedan har man slösat tid när man kunnat göra något nyttigare, som t ex att sitta och stirra rakt in i väggen.

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. (1 Joh 2:15)

Dokumentärer och nyheter brukar vara OK. Man lär sig något så det är lite nytta. Fast det är mycket propaganda, antikristen och evolutionistisk. Hur de kan klämma in något om evolutionen och hur dåliga och onda kristna är i varje program visar ju att de vill hjärntvätta alla.

Detta var säkert en massa spontant gnäll från en galning. Men något ska man väl skriva. Och jag vill inte skryta om mig själv men det är vad jag upplever av det. Det är inga regler man ska tvingas till, är man född på nytt av Gud så händer det av Anden, inte av sig själv eller mig själv utan av Gud.
Jag ser mindre på TV ju mer jag ser!

Jag vänder ej mitt öga till det onda. (Ps 101:3)

1 kommentar:

  1. Det mesta som visas på TV idag är sådant som Gud hatar.
    Läs Bibeln och se själv.

    SvaraRadera