Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 15 december 2010

Myten om att kristna helst ska hålla sig neutrala

Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor. (Matt 5:13)

Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun.
(Upp 3:15-16)

Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar. (Matt 12:30)



Hur kan man säga att vi ska vara neutrala och inte pracka på andra vår moral i frågor som abort och homosexualitet? Rätt och fel, moral, finns inte överhuvudtaget utan Guds Lag. Förbuden mot mord (som om inte abort är det) och stöld, kommer lika mycket från Guds Lag.

Man kan inte skilja politik från teologi. Bibeln är den enda standarden. Det enda alternativet till ett bibliskt samhälle som styrs av Guds Lag, är ett hedniskt samhälle styrt av laglöshet. Det finns ingen neutral mark.



Dagen:

Kristna - världens mest förföljda grupp
Tommy Dahlman: ”Till slut upplevde jag en trötthet” - lite bitar jag läste ur den artikeln och tänker på (obs, inte nödvändigtvis relaterat till huvudämnet för denna bloggpost alltså): han höll på med väckelsekampanjer och det står såhär:
Han började också tvivla på själva upplägget i väckelsekampanjerna. [...] Jag frågade mig om jag drivit fram detta i köttet [...] När han efter en tid följde upp kampanjerna var också ofta resultaten magra i slutändan. De som gått fram för förbön under kampanjens klimax hade aldrig blivit en del av den kristna gemenskapen.
Detta är vad Ray Comfort också visar på (80-90% som går fram på "väckelsemöten" "avfaller". Se Den moderna evangelieförkunnelsens offer och hur man istället ska förkunna Evangeliet bibliskt i Helvetets Mest Välbevarade Hemlighet.) Istället talar Tommy Dahlman om att bygga förtroende, tala om krishantering på företag, och Alphakurser. Jag skulle nog med all respekt säga att Comfort kom fram till ett bättre sätt: att titta i Bibeln och genom väckelsehistorien hur Evangeliet egentligen ska predikas. Snälla, antyd inte att det är en sorts fullgod trogen evangelieförkunnelse att tala om krishantering på företag (även om det inte skulle vara fel i sig att tala om krishantering, annars.) Och en intressant och mycket viktig läsning om evangeliehalten i Alphakurser finns här.

2 kommentarer:

  1. tommy.dahlman@crossnet.se

    SvaraRadera
  2. Gustaf Nordenskiöld17 december 2010 kl. 06:18

    Stöd wikileaks, det bästa queerprojektet mot hetrosexuell makt. Vi kan inte ha hetrosexuella ledare längre se bara på den växande främlingsfientligheten och rasismen eller de hetrosexuella krigen - förena dig med oss, riv sönder den hetrosexuella makten med psykiskt våld, förfölj, mobba, baktala, gör livet surt för, sabbotera, stjäl varor och ideer allt från hetrosexuella, dränera hetrosexuellas ekonomi gynna enbart homosexuella då du konsumerar. Infiltrera alla hetrosexuella kretsar och riv sönder de regler och normer som dominerar där.

    SvaraRadera