Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

söndag 14 juni 2009

Lag och Evangelium på Nyhem! :O

Jag brukar vanligtvis inte skriva på söndagar eftersom det är den heliga dagen då jag oftast inte alls vill använda datorn utom för att titta på "predikationer" jag gjorde mitt eget låneord, låter bättre än "predikningar" på nätet. Jag hade också planerat lite andra inlägg som jag skulle postat innan, bl a om evangelisationen förr-förra fredagen där jag delade Lagen och Evangeliet för två äldre än mig iallafall, och längre herrar... mer säger jag inte om det! och min resa till Danmark som jag förvandlade till en småskalig inte värd att kallas missionsresa anledningen till att jag inte hann skriva förra veckan, annat än att förplanera några av mina favoriserade youtube-klipp. Du märkte inte att jag var borta. stay tuned!

Så, jag beslöt mig för att titta vad Nyhem har att bjuda på för kätterier som man kan bli sur på och gnälla över veckan framöver. Gick in på webbsändningarna från Nyhem, såg genast "Crazy Love Night - Francis Chan" och med mina kättarvarningsantenner som jag alltid har uppe tänkte jag "Hmmm, en franciskan som ska förleda ungdomarna, säkert..."

Jag blev positivt besviken!

Det var förstås inte i samma kaliber som Paul Washers chockerande budskap till ungdomar, finns nu på norska! Men det var samma grej. Jesu ord i Matt 7:21-23 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Han började argumentera för Gud med Rom 1:18-20. Gick över till att predika hela saken: Lagen, synden, helvetet, Evangeliet, omvändelse! En bra frälsningsinbjudan i slutet, inte "blunda allihop, räck upp handen om du vill ta emot Jesus." Man ser tårarna, överbevisningen, syndanöden. Definitivt många som inte hört detta förut i dagens pingstkyrkor! Underbart att se sann omvändelse! Halleluja! :)

Han måste ha tagit del av Ray Comforts undervisning om evangelisation. Eller?
En sak jag måste säga. Min varnare nosade upp... två saker!
1. Jag uppfattade det som att Francis Chan sa att Jesus tog vårt straff bara genom det synliga lidandet på korset. Rätta mig om jag uppfattade fel. Iallafall, se Paul Washer om detta här.
2. Han säger bara detta i förbifarten, jag vet inte hur han menade, att han hade den Helige Ande och ändå syndade emot Gud. Visst syndar man, och synd är mot Gud. Men det är ändå en viktig sak som Ray Comfort undervisar om i "True And False Conversion" (i länken ovan.) Om man lever i synd (vet inte om detta var vad han menade) så bör man fundera på om man har den Helige Ande, är frälst över huvud taget. Hmm... bibelord:
Hebr 6:4-6 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom.

Efter att ha hört olika utläggningar av denna vers så säger jag såhär: jag tror den börjar ironiskt. "HAH! SOM OM man kunde avfalla efter att man en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter!" När man väl är frälst, så är man frälst, Gud fullbordar alltid det verk han påbörjat. Men om man kunde förlora sin frälsning, så kan man aldrig få tillbaka den. Man kan inte säga "jag blev frälst, sedan avföll jag, sedan blev jag frälst igen" utan det finns en gång man omvände sig och blev frälst. Så se till att bli det idag! Jag vet själv inte när detta hände för mig. Döptes när jag var 12 men föll i synd... vet inte om det är för att jag ser tillbaka efter åren av helgelse. Gud vet. Jag brukar fundera och be över detta. Så småningom kanske Han visar det för mig. Kan inte säga att jag hört evangeliet och omvänt mig vid den tiden jag döptes. Men, är du osäker, se till att du iallafall är frälst nu. Omvänd dig idag. Det ska man ändå göra varje dag!

(Nyhemsbloggen, Carl-Henric Jaktlund om predikan)

Mer om Francis Chan på Dagen: I I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar