Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 19 maj 2009

Samtal med ateist "projektrapport"

Har inte varit på gatuevangelisation på flera veckor nu. Det skulle vara i lördags men jag blev sjuk och är det fortfarande. Men jag får göra en rapport från veckans om man nu kan kalla det evangelisation.

Kära internet.. varför måste jag kasta mig in i diskussioner hela tiden på nätet. Det är svårt att hålla sig ibland. Kanske min iver efter att inte evangeliserat ute på länge...

Har genomgått många timmar av diskussion med ateister på nätet i mitt liv. Jag har brukat vara apologetisk, resonerande; förföljt och skjutit ner alla stickspår, halmgubbar, andra felslut, fördomar, misstolkningar av Bibeln osv, vilket resulterar i att diskussionen tappar tråden och går åt alla möjliga håll, "motståndaren" får slut på argument och försvinner. Även om jag försäkrat mig att "baka in" evageliet någonstans där det passat så har det inte gett någon frukt, vad jag sett iallafall. Bara att personen stuckit. Förhoppningsvis med tvivel på sin ateism och så får Gud göra resten. Till slut tröttnade jag för det var bara samma grejer och jag skulle kunna göra en FAQ och bara klistrat in allt om jag ville. Men denna gången ville jag testa en annan grej, en ny vinkel. Utforska nya områden. Så istället för att försöka övertyga personen om att Gud finns, utgå ifrån att personen innerst inne vet att Gud finns, eftersom det är så uppenbart, men förnekar Hans existens i uppror. Att det är rent idiotiskt att förneka Guds existens (ps 53). Jag ville testa att få personen att tänka över sitt beslut och om han verkligen är ärlig. Ni får själva avgöra om det lyckades, och vem som "vann". Det var som sagt ny mark för mig men varierande.

Här är diskussionen. Jag uppger inga namn. Han är grön jag är röd. (Japp, jag tar på mig den "onda" färgen som en gest för att jag minsann inte är en bättre människa.)

Nu e det ju så att [Gud] inte finns :)

är det inte lite pinsamt att säga så?

Lite,ingen vet ju om han finns så jag gör det bara det som en normal människa bör göra och antar att han inte gör det eftersom det inte finns någon anledning att tro på det än så länge

En normal människa bör väl knappast förneka det uppenbara...

Ok du som är en så otroligt uplyst människa,förklara varför det är så uppenbart??

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat.

Säger vem?

Det är inte så att du bara förtrycker sanningen i orättfärdighet? I så fall måste jag varna dig. Gud gillar inte sånt.. alls.

Jag förnekar den heliga anden. Så nu var det problemet över, så hur kan du bevisa att det var gud som skapade världen huh?

Jag tror som sagt inte du är särskilt uppriktig. Har du någon speciell anledning till att förneka det uppenbara?

.....MEN va trög man får vara, hur gammal är du egentligen? du ligger ungefär på en 15årings emotionella nivå väx upp för [censur]!

Jag tvivlar på att någon som tar sin tillflykt till personangrepp och svordomar har befogenhet att uttala sig om andras emotionella nivå.

Tillflykt? snarare med ömkan till dig, du är så [kraftuttryck/hädelse] instängd att det är tragiskt. hoppas att du en dag börjar examinera din tro, tvivlar jag på men lycka till med ditt liv

Tvivlar på att en som förnekar det uppenbara har befogenhet att uttala sig om vem som är instängd. Eller att någon som kommer stå utan ursäkt på domens dag inför en arg Gud som har makt att döma människor till evig plåga i en sjö av eld kan säga vem som bör ömkas. Jag kan inget annat än att bönfalla dig att granska dig och verkligen se om du är sann mot dig själv i det beslut du har tagit! Livet är en rök, som syns en liten stund och sedan försvinner, men avgör evigheten!

och du anklagar mej för personattacker :). [hädelse] vad glad jag är att du har fel dock, eftersom du värkar vara helt inkapabel till att framföra dig intellektuellt så blockar jag dig nu

Ja, så slutade det. Han fegade ur! Eller var jag för hård? Hmm...
Som märktes var det några stickspår och frågor som lades ut, men jag hade inte avsikt att svara på dem. Bara vädja. Inget jag sa menades som personangrepp, bara den hårda sanningen i kärlek. Kommentera gärna. Och be för honom!

2 kommentarer:

  1. Gillar:

    "Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat."

    His Word is our sWord!

    SvaraRadera
  2. Det var bra...och även om frukten kanske inte var synlig nu. Jag blev omvänd genom liknande samtal- och reagerade på ungifär samma sätt som din "vän". Stå på! Gud välsigna dig!

    SvaraRadera