Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 24 september 2011

Bezel333 blir 200, m m

Hade tänkt att göra en tuffa frågor för kristna? igår, men av någon anledning glömde jag av det, så att det ej blev av. Men, jag kan ju lägga in lite länkar, så att man, om man vill, kan läsa alla tuffa frågor jag besvarat: #1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Det verkar ha blivit "inne" att prata om Helvetet faktiskt, sedan Stefan Swärd gett ut en ny bok om det. Man hade t ex ett frukostseminarium om läran om Helvetet (visst låter det gôrmysigt...) Har själv skrivit ett blogginlägg med några bibelord om Helvetet, och att köpa och läsa Swärds bok för att se hur han tagit itu med frågan och frågorna, är helt klart något jag skulle kunna tänka mig att ta och överväga. ;) Det är glädjande och skulle vara positivt, om det höll i sig och inte bara var en "innegrej" i ett litet tag. Har man läst en del på denna blogg, så hoppas jag det framgår, att jag tycker att frågan om Helvetet är viktig och något jag särskilt brinner för (i brist på bättre uttryck. No pun intended...) Det är en klart väsentlig del i evangelieförkunnelse, då Evangeliet handlar om hur vi blir frälsta ifrån vredesdomen (Rom 5:9). Ser man även tillbaka i tiden, på hur väckelseförkunnelse sett ut, så har Helvetet varit något väldigt framträdande. Jag tänker inte minst på Jonathan Edwards' predikan Sinners in the hands of an angry God (har gjort en halv-OK översättning, om jag får säga det själv, och det finns en länk till den här,) och även i den svenska väckelsen på 1800-talet, som jag läst om i en bok som heter Roparna, där små barn, som bl a kallades "roparna," fick diverse syner och profeterade, predikade Evangeliet, och det är en slående stark betoning på Helvetet. Väckelseförkunnaren John Wesley ska ha sagt: "Innan jag kan predika kärlek, barmhärtighet och nåd, måste jag predika synd, Lag och dom." och "Predika 90% lag och 10% nåd." Varför? Handlar det om frälsning genom laggärningar och rädsla, och inte nåd? Nej, utan eftersom det är Lag, synd och dom, som får en att verkligen uppskatta och se storheten i Guds nåd, kärlek och frälsning (Rom 5:20). Ray Comfort undervisar också bra om detta.

Har även, sedan någon månad tillbaka, stått tillsammans på lördagar med en grupp kristna syskon, som jag genom Guds nåd och försyn fått förmånen till gemenskap med, som är överlåtna åt sann kristendom, sann evangelieförkunnelse och dess återkomst till Sverige, med bokbord på en marknad här i Göteborg. Vi vill att folk ska bli frälsta från Helvetet. Vi delar ut biblar på många olika språk, traktater och DVD:er med Paul Washers "ungdomspredikan". Det är skönt att vara tillbaka till IRL-evangelisation igen, efter ett stort glapp. Fast, jag tycker det var lättare, för min del, att få igång samtal med folk genom att dela ut traktater, än att stå vid ett bokbord. Men det ger sig nog, hoppas jag. Be för det här! Idag, så var vår plats dubbelbokad, så vi fick ställa in det, tyvärr; förhoppningsvis händer det inte igen.

Nu var det inte detta jag skulle skriva om egentligen, utan istället för "tuffa frågor för kristna" så tänkte jag lägga upp ett klipp från en YouTube-kanal jag tycker är bra, som nu haft sin 200:e video.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar