Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 11 mars 2011

Tuffa Frågor För Kristna? - #15

Femtonde delen i den fortsatta "Tuffa Frågor För Kristna"-serien.
En serie där vi utmanas av ateisten azsuperman01 på youtube, och svarar.

Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger. (1 Petr 3:15)

(Tidigare frågor: #1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14)



Frågan: Varför sätter du inte tillbaka kroppsdelar till Guds ära?

Detta är en variant av varför helar Gud inte amputerade?

Mycket riktigt som vår ateistiske vän säger här i videon så sätter Jesus tillbaka ett avhugget öra i Bibeln, Luk 22:51. Och Jesus sa också: "Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern." (Joh 14:12 SFB)

Så varför gör inte vi detta då?

Tja, vad vet han om det? ;)





Skämt åsido.
Jag har aldrig satt tillbaka några kroppsdelar till Guds ära. Min ödmjuka uppfattning är att Jesus särskilt talade om apostlarna i Joh 14:12. I Apostlagärningarna kan vi ju se många exempel på samma och större gärningar utförda av apostlarna (genom Guds kraft). De uppväckte döda, som Jesus. Kristus hade helat genom hörntofsen på Sin mantel - Petrus helade genom sin skugga (Apg 5:15). Man lade dukar och plagg som vidrört Paulus på sjuka och de blev botade (Apg 19:12.) Så det kan vara att Jesus profeterar särskilt om apostlarnas gärningar.

Men jag tvivlar inte på att det händer idag. Jag har inte hört om någon som fått sina amputerade kroppsdelar tillbaka, har hört om annat, är oftast skeptisk själv, men jag tvivlar inte alls på att det hänt i vår tid, på något avlägset missionsfält eller ett bönemöte här hemma i radhusen. Jag känner inte till det. Vad vi får veta mer ingående om saken, i 1 Kor 12, är att inte alla får samma gåvor. Alla har inte gåvan att bota sjuka. Jag har bett för sjuka många gånger men inget har hänt, så vitt jag vet, så jag har nog inte den gåvan själv.

Gud har också Sitt syfte med att ge sjukdomar och att låta bli att bota sjukdomar. Se detta inlägg.

2 kommentarer:

  1. Jag har några tuffa frågor.

    1. Bibeln talar om att all överhet är tillsatt av Gud.
    Innebär detta även att dikatorer som tex gadaffi, Hitler och Stalin som slaktar är tillsatta av Gud?

    2. Ligger Gud bakom alla olyckor ?
    bibeln säger ju det men innebär detta precis alla olyckor eller bara vissa för ett specifikt syfte
    eller har vissa naturlig förklaring?

    SvaraRadera
  2. Svar:
    1. Ja. Ha även i åtanke att när Paulus skrev Rom 13 så var på den tiden de kristna förföljda och dödade av romarriket. Gud har tillsatt all överhet, det betyder inte att Gud står för allt det överheten gör, Han håller överheten ansvarig för deras synder och kommer straffa dem och skipa fullkomlig rättvisa.

    2. Ja, alla. Som du säger så säger Bibeln det, t ex Amos 3:6. Oavsett om det är genom "mirakel" som Gud får olyckorna att ske eller naturligt, så är Gud suveränt inblandad i allt i hela skapelsen. Se fråga 12 i "tuffa frågor"-serien: http://job25-masken.blogspot.com/2011/02/tuffa-fragor-for-kristna-12.html
    Se även detta inlägg och kommentarerna där det är lite mer utförligt kanske och mer bibelord: http://job25-masken.blogspot.com/2011/02/teologi-basta-medicinen.html

    Guds välsignelse

    SvaraRadera