Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 20 november 2010

Tuffa Frågor För Kristna? - #2

Nästa fråga av ateisten azsuperman01 på youtube

(Se fråga #1 här)



Frågan lyder: Om Gud accepterade Jesu offer för mänsklighetens synd, varför måste mänskligheten fortfarande straffas för de brott Jesus sonat?

Är han inte lite lik en viss predikant:

Ja, många älskar läran om "allmän försoning" för de säger att den är så vacker. Det är en underbar idé att "Kristus har dött för alla människor"; den prisas av mänsklighetens instinkter, det finns något i den som är fullt av glädje och skönhet.

Jag erkänner att det finns det; men skönhet kan ofta förknippas med falskhet.

Det finns mycket jag kan beundra i teorin om "allmän försoning" men låt mig bara säga vad detta antagande måste betyda. Om Kristus på Sitt kors avsåg att frälsa varenda människa, då avsåg Han att frälsa de som fördömts innan Han dog; för om denna lära (att Han dog för alla människor) är sann, då dog Han för vissa som var i helvetet innan Han kom till denna värld, för tveklöst fanns det myriader där som förkastats.

Än en gång, om det var Kristi avsikt att frälsa alla människor, hur beklagligt besviken Han måste ha blivit! För vi har Hans egna intyg på att det finns en sjö som brinner av eld och svavel, och att ner i den avgrunden måste det kastas några av just de människor, som enligt den teorin, blivit köpta av Hans blod!

Att tänka sig att min Frälsare dog för människor i helvetet, tycker jag är ett alldeles för förskräckligt antagande för att jag ska kunna föreställa mig det. Att Han var ställföreträdare för människosönerna, och att Gud, efter att först ha bestraffat ställföreträdaren, straffade samma människor igen, tycker jag går emot vilken som helst uppfattning om rättvisa.

Att Kristus skulle erbjuda försoning och gottgörelse för alla människors synder, och att några av just dessa människor efteråt skulle bestraffas för precis samma synder som Kristus redan sonat, tycker jag, är den mest vidunderliga monstrositet som någonsin skulle ha kunnat tillräknas Saturnus, Janus, ja, barbarernas gud eller den mest djävulska hedniska demon!

Gud förbjude att vi någonsin skulle kunna tänka så om Jehova, den rättfärdige och vise. - Charles Haddon Spurgeon (1834-1892,) översatt ur predikan "The Mission of the Son of Man"
azsuperman01 har en mycket vettig fråga. Jag skrev ju faktiskt lite om detta för ett par veckor sedan. Jag hade inte sett den här frågan #2 då, eller ens innan jag beslutade mig för att gå igenom hans frågor så detta kom som en rolig överraskning. Så går det. Frågan kan få många kristna, inklusive mig själv innan jag visste bättre och faktiskt fick samma fråga av en annan ateist, att slå knut på sig själva, eftersom många tror att Jesus dog för alla människor, men att vi måste acceptera offret genom att tro, och de andra döms för att de inte tror och accepterar Jesus, men inte för övriga synder. För är inte då otro en synd som Jesus dog för? Se även Upp 21:8, 1 Kor 6:9-10 o dyl, där det räknas upp fler än bara otroende som inte kommer ärva Guds rike utan kommer att komma till Helvetet. Och, som azsuperman01 också säger, så är det den offret är till, Gud, som måste acceptera offret - vilket Han visade att Han gjort genom att uppväcka Kristus från de döda! Vi ska förresten inte acceptera Jesus, vi ska omvända oss i full tro (förtröstan) på Honom som vår enda och räddning från synden och Helvetet.

Jesus dog inte för alla människor i betydelsen varje individ. Han gav Sitt liv till lösen för många (Matt 20:28), men inte alla. Han gav Sitt liv för fåren, fåren är endast de som kommer tro och blir frälsta, inga av de som Han gett Sitt liv för kommer att gå förlorade! (se Joh 10:14-15, 26-28)

6 kommentarer:

  1. Vilken del av din post var det Spurgeon skrev? Inga citationstecken + en rörig och motsägande text gör att¨jag inte fattar hur det hänger ihop med resten av inlägget.

    (menar då att jag tror Spurgeon skrev från "Ja, många älskar..." och till "...Den tättfärdige och vise" + C H S (1834-1892)

    Men, som sagt inom de citattecknen finns text som säger emot sej själv varför jag inte förstår hur du menar med texten.Är delar din text, och delar Spurgeons???
    Jjag tror iaf du för din del menar "Jeus dog för de som tror och omvänder sej" liksom jag själv för övrigt ...

    Måste också säga din sida som helhet är en mkt välkommen sida!!!

    MVH/M

    SvaraRadera
  2. M: Ursäkta röran... du gissar rätt att Spurgeon skrev från "Ja, många älskar..." och till "...Den tättfärdige och vise."

    Annat än att Spurgeon återger vad många som älskar läran om "allmän försoning" (alltså de som tror att Jesus dog för exakt alla oavsett om de blir frälsta eller ej) säger och säger emot det, så ser jag inga motsägelser? Jag tyckte att hans argumentation var väldigt lik vad ateisten i videon säger.

    Både ateisten, Spurgeon, jag (och du?) håller alltså med varandra om att det inte kan stämma att Jesus dog för exakt alla, utan endast de som blir frälsta.

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Skulle bara vilja kommentera lite försiktigt. Är kanske naiv, men står det inte i världens mest välkända bibelvers:
    "[...] för att var och en som TROR på Honom inte ska gå under [...]"
    Jag förstår Jesu försoningsdöd som en gåva som det är upp till oss att ta emot eller ej. Men jag är inte sådär jättedjupt beläst i frågan...

    SvaraRadera
  4. Hej Carl. Såja, var inte rädd ;) Jag är alltid tacksam för kommentarer och frågor och villig att svara och klara upp om något är otydligt i mina inlägg.

    Man har olika positioner här inom kristendomen. En del att Jesus dog för exakt alla människor. Det finner inte jag stämma varken med Bibeln ("många (Matt 20:28) "fåren" Joh 10:14-15)) eller logik, "att Gud, efter att först ha bestraffat ställföreträdaren, straffade samma människor igen" - och det är ju egentligen Gud som offret görs till, som ska godta offret, inte vi.

    Lägg märke till i Joh 3:16 att löftet att inte gå under utan ha evigt liv är begränsat - till var och en SOM TROR. Endast de troende alltså. De som tror och får evigt liv är fåren (Joh 10:26-28) dessa dog Jesus för (Joh 10:14-15).

    SvaraRadera
  5. Håhå, jaja. Jag skrev ihop en lång text här för att förklara hur jag tror, men det trollades bort av min webbläsare eller något.

    Hursomhelst. Jag vill börja med att säga att jag är bara lekmannateolog, så jag har säkert missat mycket. :-)
    Men som jag förstår det så har Jesus Kristus dött för ALLA, men vi behöver TA EMOT gåvan för att få frälsning. Alltså - alla har möjlighet, men få väljer att ta emot den.
    En grund för detta tycker jag mig finna i hela Rom 5. Några utvalda verser:

    "8. Men Gud bevisar sin kärlek till oss
    därigenom, att Kristus dog för oss,
    medan vi ännu var syndare."

    "12. Därför är det så: Genom en män-
    niska har synden kommit i världen
    och genom synden döden, och så har
    döden kommit över alla människor,
    eftersom alla har syndat."

    "17. Ty om döden genom en endas fall
    fick herravälde genom denne ende, så
    skall ännu mycket mer de, som tar
    emot nådens och rättfärdighetsgåvans
    fullhet, få herravälde i liv genom en
    enda, Jesus Kristus.
    18. Alltså, så som genom en endas
    fall fördömelse kom över alla män-
    niskor, så har också genom en endas
    rättfärdighet livets rättfärdiggörelse
    kommit över alla människor."

    Alltså:
    - Alla har syndat
    - Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare
    - De som TAR EMOT nåden och rättvärdighetsgåvan
    ...

    Gud välsigne er, och tack Daniel för dina mycket angelägna bloggartiklar!

    Mvh
    Carl

    SvaraRadera
  6. Carl: Tyvärr så är inte blogspots kommentarsfunktioner så bra och även kommentarer försvinner för mig när jag skrivit långa saker. Den tycker väl att man "loggat ut" efter ett tag eller något, inte vet jag.

    Jag är ju inte heller teolog men det finns mycket god undervisning att få och sedan få dela vidare på sitt sätt, ändå. För att svara: När Paulus i Romarbrevet, och breven, skriver "vi", "oss" osv så gäller det honom och hans mottagare, som är kristna. Så det behöver inte betyda exakt alla människor. Det är riktigt att vi tar emot rättfärdigheten genom tron (Rom 3:25, 4:24-25)

    SvaraRadera