Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 14 januari 2010

Rick Warren: hoppa över delarna om frälsning i min bok

Mitt förra inlägg om John MacArthur om Rick Warrens bok "Leva Med Mål Och Mening" fick många kommentarer, jag fick även mail. Det måste vara känsligt för många, jag fick en del kritik i vad "jag" skrev (jag citerade John MacArthur.) Underligt nog fick inte mitt inlägg där David Wilkerson kallar alla megakyrkor, inklusive Rick Warrens, evangelium för ett evangelium som uppfunnits i Helvetet, ganska mycket värre, men riktig, anklagelse än vad John MacArthur sa, några kommentarer alls, jo två, varav en var min. Men man måste få ifrågasätta religiösa ledare! Bibeln uppmanar till det.
Jag fick också genom den helige Ande föregå med gott exempel och själv omvända mig! Jag hade länkat till en artikel i Dagen som handlade om Rick Warren men inte skrivit något till denna artikel. Efter påpekning, skrev jag till något till artikeln.
Jag uppskattar att ett par stycken sa att Rick Warrens bok redan var för kristna, och därför inte innehöll en längre evangeliepresentation. Detta antyder även att Rick Warren annars har långa, riktiga utläggningar om Evangeliet inför icke-kristna. Det första påståendet, att Rick Warrens bok bara var för redan kristna, och därför inte innehöll en längre evangeliepresentation, kommer vi att få lite mer ljus över nedan, det andra, antydan att Rick Warren annars har långa, riktiga utläggningar om Evangeliet inför icke-troende, kommer undersökas så småningom, om Gud vill!

En youtube-video kommer nedan. Eftersom jag tycker den är bra och håller med, citerar jag infotexten som den som lagt upp videon skrivit (översatt till svenska):
Den 20/12-2007 Var Rick Warren på FoxNewsprogrammet Hannity and Colmes medan hans fru talade om sin nya bok. Saker kom på ett sidospår om Ricks bok Leva Med Mål Och Mening (LMM). En del av detta sidospår finns i denna video. Den visar Alan Colms som är en icketroende tala om hur han fäst sig vid Ricks bok. Alan hade svårigheter med tidiga delar som talar om frälsning i Kristus. Alan är jude och förnekar Jesu Kristi Herravälde.

Som svar, informerade Rick Warren Alan Colmes att för hans eviga själs skull han skulle göra tro på Kristus till första prioritet, som Rick säger i hans bok bör vara #1? NEJ! Rick sa till Alan Colmes:
-----
Hoppa över den delen och gå till nästa!
-----

Så talar en gårdfarihandlare, som skulle utnyttja en icketroende för sin egen agenda, men egentligen inte bryr sig om huruvida denna icketroende möjligt hör sanningen. Källa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar