Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 23 januari 2010

Evangelisation 22 jan

Tillbaka i den trygga nordstan igen efter att det har gått över en månad! Jag skäms.

Lite har ändrats. Affärerna har öppet längre, så det är mer folk, det lugnar inte ner sig så att folk vill prata lika lätt. Vi utforskade nya områden som var öppna längre, man kan åka upp för rulltrappan till entresolen(?) där det sitter massa olika ungdomsgäng. Detta gjorde jag och min kompanjon Anders och tog kontakt med några ungdomar. Anders skötte snacket bra och jag hade inget att tillägga så jag teg, men bad att Gud skulle verka. Några av ungdomarna gick runt under tiden, och störde, men det var två som lyssnade hela vägen. Under samtalet kom en av deras kompisar fram och frågade om vi var Jehovas Vittnen. Och så var det några som gick förbi, som vi talat med tidigare, en av dem sa "Där är Jesus-killarna!" Vi börjar bli kända...
Iallafall, var de inte arga efter att ha hört om Lagen, synd och domen. De förstod sin situation utifrån det vi berättade om att vi trodde på. Sedan fick de höra Evangeliet. Be att Gud tar hand om dessa frön.
Det kan också nämnas att en tredje var med under det att Anders gick igenom Lagen med dem, men tålde det väl inte, utan gick iväg. Hon fick inte höra Evangeliet, men hon får gå runt med de här tankarna i sig tills hon blir mogen och då kommer Gud fixa någon annan om det är Hans vilja att hon hör resten!

Sedan gick vi runt och delade ut lite traktater till folk vi mötte. Jag såg även han jag vittnade för här undrar om det ens fastnat hos honom, om han ens kände igen mig...
Det satt två killar på en bänk som vi gick fram till och Anders började prata. Sedan så kom deras flickvänner eller nåt. De hörde iallafall också hela budskapet om synd och domen. De verkade lite osäkra om de trodde på det, men tyckte att det ju kan vara sant! "Tänk om du står i en domstol, skyldig, och så kommer någon in och betalar din böter i ditt ställe."
"En sån gubbe måste jag skaffa!" Utbrast en av dem då. Så fick de av min kompanjon höra vidare om Jesus. Jag bad också medan han pratade. Det verkar funka... det ser mörkt ut först men sedan visar det sig att de är väldigt intresserade! En av tjejerna sa också att hon varit i på möten i kyrkan och fått förbön. De tog emot biblar, och var inte heller arga att vi sagt såhär till dem utan tacksamma.

Hursomhelst, lite folk att nämna i era böner! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar