Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 15 februari 2010

Brännande prövningar--gör gyllene kristna!

Ur: William Dyer, "Christ's Famous Titles"
Översättning av: mig


"Ty vår nöd, som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet." 2 Korintierbrevet 4:17
Åh kristna! under era största svårigheter--ligger era största skatter!

"Det gjorde mig gott att bli tillrättavisad, så att jag fick lära mig dina stadgar." Psalm 119:71

Med den största tillrättavisning--lär Gud oss den största instruktion. När en troende ligger under Guds hand som tillrättavisar henne--ligger hon i Guds hjärta som älskar henne!

Tillrättavisningar är goda--men inte behagliga.

Synd är behagligt--men inte gott.

Det finns mer ondska i en droppe synd--än i en sjö av tillrättavisningar!

Genom tillrättavisning, avskiljer Gud den synd Han så dödligt hatar--från den själ Han så innerligt älskar!

Den troende studerar mer hur hon ska pryda korset--än hur hon ska undvika korset! Säg mig, o troende, är inte Kristus med Hans kors--bättre än världen med dess krona?

"Gud [tuktar oss] till vårt verkliga bästa, för att vi skall få del av hans helighet." Hebreerbrevet 12:10

Anta, du kristne, att smältugnen är het, sju gånger hetare--det är blott för att göra dig sju gånger heligare! Brännande prövningar--gör gyllene kristna! Synden har fört mången troende till plåga--och plåga har hållit mången troende från att synda! Det är bättre att bevaras i saltlake--än att ruttna i honung!

"HERRE, jag vet att dina domslut är rättfärdiga och att du tillrättavisat mig i trofasthet." Psalm 119:75


3 kommentarer:

  1. Vilken församling i gbg tillhör denna Daniel?

    Frid!

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Jag nämner inte namn ute i bloggen, jag representerar inte denna byggnad, mitt förhållande till den just nu att där jag står som medlem och varit medlem en lång tid i mitt liv, är den byggnad jag går till för att tillbe tillsammans med syskon, detta anser jag är bättre än inget. Jag uttalar mig inte i hur stor utsträckning människorna där är syskon eller ej, men man kan lägga ihop ett och annat, då Ordet ej predikas som det bör. :( På väg ut, nästan, men försöker se i vilken mån jag kan lägga fram mina synpunkter och hur stor öppenheten är för att återvända till det som är bibliskt, innan jag gör det slutgiltiga steget ut. Som sagt bättre än inget tror jag.
    Är det du som mailat och frågat detta så har jag svarat. Annars, maila mig space_knife (snabel-a) hotmail.com så svarar jag på den frågan.

    Frid!

    SvaraRadera