Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 6 oktober 2010

Kristendom Light - Kommer det att Skicka Dig till Helvetet?

Det här är ett klipp ur ett avsnitt ur Way of the Master med Ray Comfort och Kirk Cameron. Jag minns detta avsnitt som mycket bra. Fast jag minns alla avsnitt som mycket bra. Detta minns jag ändå stack ut, och jag råkade hitta klippet på youtube.



Utdrag ur videon översatta:
-Följdaktligen har vi miljoner människor som sitter i kyrkorna, njuter av musiken, går in på gudstjänsten, men aldrig varnats att fly från det eviga Fördärvets klippor. De har aldrig blivit befallna att ångra sig och vända om till Jesus Kristus. Och på grund av detta är de döva för fler varningar.

- Om du är pastor, får jag tala från mitt hjärta för en stund? Jag inser att teologiskt är jag inte värdig att tvätta dina strumpor. Men tänk dig detta, att jag är en sökare, en icke-kristen som sitter i din kyrka vecka efter vecka och lyssnar till dig. Kommer jag någonsin att få höra budskapet som kommer att frälsa min själ från Helvetet? Kommer du någonsin berätta sanningen tillräckligt tydligt för mig så att jag inser att min synd gjort mig till Guds fiende, att jag just nu är på vägen som leder till Fördärvet, med Guds vrede som vilar över mig, och att om jag inte omvänder mig och lägger min tro på Frälsaren, kommer jag gå under? Eller har du bestämt dig att det är bättre att bara underhålla mig? Och att jag på söndagar kan komma och få mina behov tillfredsställda, med bra musik och bra råd? Pastor, jag skulle uppskatta det, det är det största sveket mot min tillit till dig om du inte berättar sanningen för mig! Kommer jag någonsin få höra orden "omvänd dig," "överlämna dig," "vänd dig till Frälsaren," "bli född på nytt?" Om du inte talar om de sakerna för mig, hur ska jag någonsin veta om att jag ska göra det? Snälla lägg inte över ansvaret på smågruppsledarna. De får sina repliker från dig. Du leder hjorden.


Ray Comforts grundläggande undervisning om biblisk evangelieförkunnelse med svensk text, och några andra utan svensk text finns att se här.

Om Kristendom Light i Dagen:
Historia skrivs när olika traditioner möts på Bjärka-Säby
Kampanjen ”Jesus for president” har bara börjat
Pastor: Ungdomskampanjen kan bli ett nytt sätt att nå fler ungdomar
Dagens Therese Peterson shoppade loss i TV4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar