Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 18 april 2009

Gårdagens evangelisation handlade om svenska kyrkan

Jag fick inte vittna så mycket denna kväll. Delade ut massor av traktat. Vissa som redan är kristna och håller med, säkerställer jag ifall de omvänt sig. Men jag tror jag ska börja vara tydligare med vad "omvändelse" egentligen betyder, att man överger synden, inte "konverterar religion". Jag fick också en upprörd person. Hon hade läst på lappen och kom tillbaka och sa en del saker. Sen kom en berusad uteliggare och "räddade" mig, han avbröt konversationen. Jag tänkte att det här går väl fort så kan vi fortsätta prata, men hon gick iväg.
Några saker hon sa som jag svarar på här (hann inte svara riktigt då som sagt)

"Det här gillar nog inte Gud."
Jag har inte hittat på någonting själv utan bara utgått ifrån Guds ord, Bibeln. Och om han inte gillar det så är han ju inte så dömande iallafall så det spelar ingen roll om jag säger saker som han inte gillar för en sådan gud har nog inget helvete utan bara en mysig himmel dit jag också kommer.

"Jesus kom inte för att döma utan befria."
Detta stämmer. Jesus kom inte för att döma utan för att befria - från domen! För nästa gång kommer han från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium! (2 Tess 1:7-8)Istället frågade jag henne
"Vad befriar han oss ifrån då?"
"Våra dåliga vanor." svarade hon. Hon överslätade synden. Och om man överslätar synden, överslätar man Jesus på korset. Evangeliet blir inte längre ett evangelium. Bara ett budskap om något som egentligen inte verkar ha behövts. För varför behövde Jesus dö för att befria oss från något som inte var så farligt ändå? Jag frågade också varför Jesus dog i så fall.
Nästa påstående:
"Detta är så 1700-tals..." och nåt i stil med "kära lilla vännen"
Tack för att du respekterar min åsikt. Förutom att du använde ganska nedvärderande ordalag. Men jag är ju en mask så jag påstår mig inte förtjäna nåt bättre.
Åter till saken, detta är äldre än så. Kristendomen och Nya Testamentet och Gamla Testamentet, som jag fått allt ifrån, är minst ca 2000 år gammalt, de flesta av skrifterna ännu äldre. Guds attribut och principer är från evig tid.

Jag frågade också vad hon tror händer när man dör. Hon citerade någon präst som hade sagt att när vi dör är vi som en mussla med smuts... sen hann hon inte säga mer för då kom han som avbröt oss. Jag gissar att det fortsätter på så där mysigt och gulligt icke-konfronterande, människobehagande prästmanér: och all vår smuts blir till en pärla... Nä, men skulle någon mot förmodan snubbla in på denna blogg och känna igen detta citat och kan fortsättningen samt vilken präst det var som sa så så skulle jag vara intresserad av att veta detta. Jag skulle iallafall svara att jag inte känner igen detta ifrån Bibeln utan att hon hellre lyssnar på människors stadgar än Guds.

Det var några andra konversationer som jag inte var med i utan bara stod och lyssnade när de andra vittnade.
En person trodde på Gud men hade inte gjort sitt val än. Han gick på ungdomssamlingar i kyrkan (svenska kyrkan) men har inte känt något speciellt. Nu fick han hört evangelium iallafall. Han trodde att om Gud har förutbestämt det så blir han kristen. En av oss sa att hon också hade varit på svenska kyrkans samlingar men inte känt något speciellt. Sen när hon bad med riktiga kristna så märkte hon skillnaden.

En annan konversation som ägde rum handlade också om svenska kyrkan. Han de pratade med brukade vara ledare på svenska kyrkans konfirmationsläger, och var ganska "självrättfärdig", men var själv inte kristen utan höll bara med om filosofin. Det visade sig senare att han inte alls höll med om filosofin kan tilläggas. Sedan är kristendomen kvinnohatande för, enligt honom, har svenska kyrkan-kyrkor byggts så att kvinnor ska sitta i norr och män i öst. För Jesus kommer österifrån som solen och Satan kommer norrifrån... jag har dock aldrig sett en kyrka där man gjort skillnad mellan män och kvinnors sittplatser eller där man byggt kyrkans bänkar som i en vinkel. Altaret och prästen brukar väl stå längst fram i "norr" och bänkarna i "öst och väst".

Svenska kyrkan, ärligt talat! (eller ve er! kanske passar...) Ni låter okristna vara ledare på läger, t.o.m. okristna att vara präster. Och den första arga reaktionen jag fått har inte varit från en muslim (de är ofta positiva) utan ifrån en "svenskkyrklig". Eller, iallafall en som lyssnar på präster. Ni förstör för folk att få evangelium och förhärdar deras hjärtan med erat obibliska dösnack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar