Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 21 november 2009

Evangelisation 20 Nov

Det var nästan som jag var ute själv den kvällen med, de andra skulle prata med någon som de pratat med tidigare och ville prata mer, eller nåt sånt, jag stod kvar och delade ut traktater :)
Hade inga vidare samtal. Någon stannade, jag frågade om han trodde på Gud, det gjorde han inte. Så läste han på lappen "Men jag har hört att Jesus dog för våra synder..." han skulle läsa vidare och gick iväg. Så kom det en gammal kvinna från Portugal som bott i Sverige i fyrtio år, men jag hade svårt att höra vad hon sa, hon talade tyst och uttryckte sig inte så jättebra på svenska. Hon började prata om samhällsproblemen och sen gick hon. Det sista som hände var att det kom den värsta sorten när man evangeliserar - arga finnar. Lol. Fast han var inte arg, han kanske var påverkad av nåt. Han rökte på någon hemmagjord "cigarett"... Han svor och trodde jag lurade alla på pengar. "Nej jag tjänar inte några pengar, det kostar mig snarare att vara här ute." Jag försökte bl a resonera med honom "OM det är som Bibeln säger, att de finns Himlen och Helvetet..." han avbröt mig "NEJ!"
"Ska du hänga med på en öl... släpp lite hämningar!" frågade han också "Nej, tack..." Jag frågade om han hade någon bakgrund i någon religion, han sa nej men han har alltid vetat att någon skapat himlen och jorden. Till slut stod vi och tittade på varandra en stund, jag kom inte på nåt att säga, lite awkward. Jag sträckte fram handen "Vad heter du förresten? :)"
"Vad heter du!?"
"Daniel."
"Jag heter Markku."
Vi tog farväl, han hade fått traktatet iallafall. Be för traktaterna och alla som fått dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar