Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 12 november 2009

Två korta om Jehovas vittnen!

Sedan mitt första blogginlägg (jag länkar det nedan, var sak har sin plats) och andra om Jehovas vittnen och de konversationer jag hade med svarande JV:n på de kommentarsektionerna har min tro på dem blivit rejält mycket svagare! Nu slår jag bara i lite fler spikar i kistan...

1. Vakttornet skäms för Guds Ord!!
I Vakttornet 1 Oktober 2009 citeras Lukas 11:13 (Nya världens översättning) på följande sätt:
"Om alltså ni ... förstår att ge goda gåvor åt era barn, hur mycket mer skall då inte Fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom!"
Se de tre punkterna mellan "ni" och "förstår". Det betyder att man hoppat över ett stycke av det Jesus sa! Varför? Tja titta hur hela meningen lyder: "Om alltså ni, fastän ni är onda, förstår att ge goda gåvor åt era barn" (Nya världens översättning, betoning tillagd)
De skäms alltså för vad Jesus säger om människan: att hon är ond. Men man undviker ju de kontroversiella sakerna. Först ska man bara locka godtrogna människor till sekten och sedan när de är inne och hjärntvättade kan de acceptera de kontroversiella sakerna. Hmm, lite sektvarning på sökarvänliga kyrkor kan man nog också tycka!


2. Vakttornets oärliga citerande
Fick ett litet tips i kommentaren här.
När ett Jehovas vittne läser denna tio-i-topp lista (engelska), drar de antingen slutsatsen att Vakttornet deltar i satanska citeringsbruk, eller blir oärliga själva! Denna lista är så kraftfull och obestridlig, att Jehovas vittnen inte har en aning hur de ska hantera det! Deras vanliga reaktion är att tyst dra sig tillbaka i anonymitetens skuggor de kom ifrån.

UPPDATERING: Jag kan inte rekommendera hela den webplatsen. Det har kommit till min kännedom, att personen som gjort den även attackerar kalvinister. Personen som gjort sidan har en del bra saker att säga men mycket är rent av dåliga argument och väldigt arrogant. Han ordinerar: "testa allt och håll kvar vid det som är gott."


Se även den lilla konversation jag hade med ett Jehovas vittne, under detta blogginlägg (lyckad rubrik?) som i ett försök att argumentera mot treenigheten, argumenterade för den! Jag får bekänna att jag kanske blev lite tyken i slutet, det var inte meningen, jag hade för avsikt att vara tydlig.
(Förresten, googlar man det h*n skriver hittar man att det står samma sak på massa olika internetforum, av användare som blivit avstängda. Välorganiserade är de iallafall när det gäller att vinna själar till lögnen, något man skulle önska fanns mer hos oss riktiga kristna med att vinna själar till Sanningen.)