Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 18 november 2009

Tio Anledningar Till Att Inte Be Jesus Komma In I Ditt Hjärta

Av Todd Friel, programledare i Wretched
Översatt av: mig
Originaltexten finns online här

Musiken smäktar, predikanten vädjar "Ge ditt hjärta till Jesus. Du har ett tomrum i ditt hjärta som bara Jesus kan fylla." Dussintals, hundra- eller tusentals människor som vill få ordning på sitt andliga liv går fram till altaret. De ber Jesus komma in i deras hjärta. Klipp till tre månader senare. Ingen har sett vår nye konvertit i kyrkan. Uppföljningskommittén ringer honom och uppmuntrar honom vara med på ett bibelstudium, men förgäves. Vi stämplar honom som avfälling och gör oss i ordning för nästa utåtriktade satsning.

Vårt älskade barn ligger i sin mysiga varma säng och säger "Ja, pappa. Jag vill be Jesus komma in i mitt hjärta." Du leder henne i "bönen" och hoppas att det fastnar. Du ägnar de kommande tio åren med att ifrågasätta om hon verkligen, verkligen menade det. Puberteten kommer och svaret uppenbaras. Hon faller av. Vi ägnar de kommande tio åren med att be att hon besinnar sig.

Att säga åt någon att be Jesus komma in i sitt hjärta får ett väldigt karakteristiskt resultat: avfall.
Bibeln säger att en som blivit verkligt frälst sätter handen till plogen och ser sig inte om, eftersom han passar för tjänsten. Med andra ord, en sann konvertit kan inte falla av. Om en person faller av, steg han ju aldrig på i första taget. "Om någon är i Kristus är han en ny skapelse." (2 Kor 5) Inget avfall där inte.

Håll i er nu: med väldigt få, om några, undantag, är den som bett Jesus komma in i sitt hjärta för att bli frälst...inte det. Om du bad Jesus komma in i ditt hjärta för att du hörde att det är vad man måste göra för att bli en kristen, har du blivit felinformerad.

Om du nånsin sagt till någon att be Jesus komma in i hans hjärta (som jag gjort), har du skapat en falsk konvertit.
Här är anledningen:

1. Det står inte i Bibeln. Det finns inte en enda vers som ens antyder att vi bör be en bön för att bjuda in Jesus i våra hjärtan.

Vissa använder Upp 3:20 för att säga till oss att Jesus står utanför våra hjärtans dörr och ber att få komma in.

"Se, jag står vid dörren och klappar på." Det finns två anledningar till att den tolkningen är fel.

Sammanhanget visar att dörren Jesus klappar på är församlingens dörr, inte människans hjärta. Jesus klappar inte för att komma in i någons hjärta utan för att ha gemenskap med sin församling.
Även om sammanhanget inte visade detta, skulle vi tvinga in en betydelse i texten (eiseges). Hur vet man att det är vårt hjärta han klappar på? Varför inte bildörren? Hur vet man att han inte klappar på vår fot? Att antyda att han klappar på dörren till vårt hjärta är påtvinga texten en innebörd som helt enkelt inte finns där.

Bibeln instruerar oss inte att be Jesus komma in i vårt hjärta. Bara detta skulle lösa frågan, men ändå, här kommer nio anledningar till.

2. Att be Jesus komma in i ditt hjärta är en mening utan mening. Vad betyder det att be Jesus komma in i ditt hjärta? Om jag yttrar den rätta besvärjelsen kommer Han på något sätt in i mitt hjärta? Är det bokstavligt? Bor han i övre eller nedre kammaren? Är detta en metafysisk upplevelse? Är det bildligt? I så fall, exakt vad betyder det? Medan jag är säker på att de flesta vuxna människor inte kan uttala betydelsen, är jag säker på att inget barn kan förklara det. Pastor Dennis Rokser påminner oss om att små barn tänker bokstavligt och kan lätt bli förvirrade (eller skrämda) av tanken på att be Jesus komma in i sitt hjärta.

3. För att bli frälst, måste man omvända sig (Apg 2:38). Att be Jesus komma in i sitt hjärta förbigår kravet på omvändelse.

4. För att bli frälst, måste man förtrösta på Jesus Kristus (Apg 16:31). Att be Jesus komma in i sitt hjärta förbigår kravet på tro.

5. Den som felaktigt tror att han är frälst kommer ha en falsk känsla av säkerhet. Miljontals människor som uppriktigt, men felaktigt, bad Jesus komma in i sina hjärtan tror de är frälsta men har svårt att känna säkerhet. De lever i tvivel och fruktan för att de inte har den Helige Ande som ger dem frälsningsvisshet.

6. Den som ber Jesus komma in i sitt hjärta kommer sannolikt inte passa in, bli bitter och avfallen. Eftersom han inte blev frälst av att recitera en standardiserad bön, kommer han bli bitter och besviken på Jesus, Bibeln, församlingen och andra troende. Det sista har blivit värre för dem än det första.

7. Det framställer Gud som en tiggare som bara hoppas att du kommer släppa in Honom i ditt upptagna liv. Denna presentation av Gud berövar Honom Hans suveränitet.

8. Kristi sak förlöjligas. Besök en ateistisk webbsida och läs hedningarna som hånar "Hur vågar de där kristna säga åt oss hur vi ska leva när de skiljer sig mer än vi? Vilka är de att säga att homosexuella inte får adoptera barn när tiotusentals föräldralösa barn inte blir adopterade av kristna?" Pånyttfödda troende adopterar barn och skiljer sig inte.

Folk som ber Jesus komma in i sina hjärtan gör det. Jesus blir hånad när falska konvertiter ger Honom ett dåligt namn.

9. Evangelisationens sak hindras. Medan det säkert är lättare att få församlingsmedlemmar genom att säga åt dem att be Jesus komma in i deras hjärtan, försök att vädja med någon att göra den här dagen till frälsningens dag. Gör dig beredd på ett smärtsamt svar. "Varför skulle jag bli en kristen när jag har sett så kallade kristna bete sig värre än en hedning?" Folk som ber Jesus komma in i deras hjärtan ger hedningar ursäkt att inte omvända sig.

10. Detta är den läskiga. Folk som ber Jesus komma in i sina hjärtan blir inte frälsta och kommer gå under på Domens Dag. Vad tragiskt att miljontals människor tror de har det rätt ställt med Gud när de inte har det. Hur många människor som ropar ut "Herre, Herre" på domedagen kommer vara "kristna" som bad Jesus komma in i sina hjärtan?

Så, vad måste man göra för att bli frälst? Omvända sig och förtrösta. (Hebr 6:1) Bibeln tydliggör att alla människor måste omvända sig och lägga sin förtröstan på Jesus Kristus. Alla har ett "tomrum i sitt hjärta," men det tomrummet är inte förnöjsamhet, uppfyllelse och frid. Varje människas hjärteproblem är rättfärdighet. Istället för att predika att Jesus uppfyller, måste vi predika att Gud dömer och att Jesus tillfredsställer Guds dom...om en människa omvänder sig och lägger sin förtröstan på Honom.

Om du läser detta och har bett Jesus komma in i ditt hjärta, är chansen stor att du fick en andlig kick för en stund, men nu brottas du med att läsa din bibel, ge tionde, vara i kyrkan och be. Kanske fick du höra att du skulle få förnöjsamhet, mening och ett bättre liv om du bara bad Jesus komma in i ditt hjärta. Jag är ledsen, men det var en lögn.


Se även:
Den moderna evangelieförkunnelsens offer
Ironiskt nog skrev någon detta inlägg igår, jag hade planerat att översätta texten av Todd Friel i måndags. Det är sorgligt, många som har en sann iver och når många men frälsningsinbjudan är helt obiblisk. OBS jag pekar inte finger! Jag var själv skyldig till detta, jag brukade använda Upp 3:20 och några verser ur Romarbrevet och hoppas att nån "trodde på det" (dvs inte ens frälsningsbön och inte den bibliska förtröstan och omvändelse), men sedan såg jag Hell's Best Kept Secret och bättrade mig!

7 kommentarer:

  1. HARRIET BOUVIN:

    Det låter som om det kommer att kännas ensamt för dig i himlen, eftersom du i all din rättfärdighet verkar vara den enda som får komma dit. I bästa fall får vi övriga hamna där av nåd och det är ju inte det sämsta.

    SvaraRadera
  2. Kära Harriet Bouvin,
    var någonstans antyds att jag är rättfärdig? Jag är en, som bloggtiteln och bilden längst upp antyder, vidrig mask frälst av en mycket nådefull Gud.
    "I synd föddes jag för 22 år sedan, i synd blev jag till i min moders liv. Jag har brutit hela Guds Lag och jag förtjänar inget annat än Hans vrede och rättvisa i Helvetets eviga eld. Jag är inte rättfärdig och kommer inte till Himlen på grund av min egen dygd och förtjänst utan på grund av En Annans: Jesu Kristi, min Herres." - står under "om denna usla mask" (dvs jag) i spalten vid sidan.
    Gud välsigne dig

    SvaraRadera
  3. Suck! Ännu en predikant som har kommit på något epokgörande och kan dra upp gränslinjen med exakt skärpa. Den som bjudit in Jesus i sitt hjärta är lurad och inte frälst. Nähä... Och den som ÄR frälst adopterar barn och skiljer sig inte. Jaså...? Suck igen. Tur att det är Herren som ska döma en dag och inte människor. Eller maskar. :-)

    Var välsignad!
    /Lars

    SvaraRadera
  4. Hej Lars, välkommen och tack för din kommentar!

    Tur och tur.
    Det är bra att vi har en rättvis Domare över universum som inte kommer att slarva som mänskliga bristfälliga människor gör, och har sagt hur Han ska döma och uppenbarat sin vilja i sitt Ord, Bibeln, som denna text av Todd Friel utgår ifrån.

    Gud välsigne dig.

    SvaraRadera
  5. Harriet,

    Inför en Helig och Rättfärdig Gud är både du,jag och alla andra människor syndare som förtjänar att hamna långt bort från Hans närvaro.
    Ingenstans i bloggen tycker jag mig se att blogginnehavaren anser sig rättfärdig i egen kraft.

    SvaraRadera
  6. Punkt 1 är vanligare än vi tror: http://www.dagen.se/svenskajournalen/Article.aspx?isArchive=False&ID=216295

    SvaraRadera
  7. Torsten Åhman har varit orsak till ett par blogginlägg här ;) även den artikel du länkar till ovan. Skrev kort om det i somras http://job25-masken.blogspot.com/2010/07/suck_2307.html

    SvaraRadera