Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

söndag 2 maj 2010

Kan man hålla sig frälst?



Man håller sig inte frälst genom att låta bli att synda. Man förblir frälst för att man är i Kristus. Kristna syndar, men vi dyker inte och simmar och vältrar oss och älskar synden. När vi snubblar och faller betyder det inte att vi förlorar vår frälsning utan att vi är kristna i krig mot synden, som misslyckas och hatar det. Att bekämpa synden och hålla sig från att synda är något en kristen gör genom den helige Andes kraft, men det är inte det som håller oss frälsta. - fritt delvis översatt/återgett från videon

4 kommentarer:

  1. Håller med om att man inte blir frälst genom att låta bli att synda. Vi bor ännu i denna kropp av kött, och detta kött står i strid med Anden fram tills vi får vår nya kropp.

    Nej, älskar synden stämmer nog. Men på ett sätt gillar man väl synd? Jag menar, det är väl ingen som tvingar en att synda? Man syndar för att en del av en gillar synd. Och detta faktum, att man ser hos sig själv att man gillar synd, gör att man inte gillar det. Man tycker inte om att man gillar synd.

    Så är det med mig iaf.

    Jag vill hata synd för den skapar problem i mitt Gudsförhållande. Jag vill hata synd för att Gud hatar synd. Jag vill hata synd för att synd föder fördömelse och skam, vilket ofta gör att jag inte vågar gå till Herren och be om förlåtelse för samma sak man bett om förlåtelse tusen gånger tidigare. Jag blir arg och besviken på mig själv när jag faller på samma område om och om igen. Jag vill på intet sätt testa Herrens godhet, därför strävar jag efter att lämna synden bakom mig.

    Jag ser framsteg i mitt liv, men jag är inte där jag vill vara ännu. Vägen är lång, smal och kämpig, men vägen leder till Gud.

    Är det inte så, att ju mer man uppriktigt älskar Herren, desto mer hatar man synd? Så tror jag det är.

    SvaraRadera
  2. tvingar en att synda?
    synden är tvingande . man syndar för att man är en syndare.

    SvaraRadera
  3. Anonym 1: Vi har fortfarande köttet så vi syndar fortfarande, men vi hatar det. Man kan säga att köttet "gillar" att synda och tvingar oss att synda. Vi gör det vi hatar. Se Rom 7:14-25. Om du menar på nå't annat sätt vill jag av kärlek föreslå att du rannsakar dig själv. Ett hjälpmedel till detta är Ryles "Är du född på nytt" som du kan finna en länk till en bit upp i listen här till vänster på sidan. Frid

    SvaraRadera
  4. Obs, "köttet" i detta fall är inte den fysiska kroppen, vi är alltså inte stackars andar instängda i en elak kropp, utan med köttet menas den syndiga mänskliga naturen.

    SvaraRadera