Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 25 maj 2010

Vid närmare eftertanke...

I min korta lilla bloggpost igår skrev jag såhär:
Bland andra så kommer tydligen även Benny Hinn till Sverige i år. Det visste jag inte.
Den här stilige gentlemannen har jag skrivit om innan så det är väl onödigt att göra det igen.

Jag hänvisar till de inläggen.
Missa absolut inte de länkarna jag gav där! Men det finns nog något mer att skriva. Och detta gäller inte bara Benny Hinn utan Todd Bentley. Varför lägger man fokus på deras äktenskap? Hinns skilsmässa, Bentleys äktenskapsbrott och omgifte. Jag förringar inte dessa saker, men de är inte det stora felet jag ser hos dem. När jag skrev t ex om Bentleys änglamöten, då skrev jag inte ett dugg om hans misstag dvs. synd emot Gud genom att begå äktenskapsbrott och att han var full när han uppträdde - ändå kom ett av hans "fans" och sa att Todd gjorde misstag o har fått betala dyrt för det. [...] Oavsett vilka misstag än folk gör måste vi förlåta, be för dem och hjälpa dem att resa sej upp igen.

Man kan blygsamt fråga sig om han hade läst inlägget. Guds Ord har avslöjat Todd Bentley är en falsk profet som sysslar med demoner. Han har inte bekänt detta som ett misstag och omvänt sig. Men istället för att se detta i sanning, så byter man ämne. Prata bara om deras skilsmässor och äktenskapsbrott, dra paralleller till kung David, plötsligt är allting bra igen... Ja, kung David bekände att han syndat mot Gud och var botfärdig och fick förlåtelse. Detsamma gjorde jag, Gud vet vem som är störst syndare, och jag tackar Gud att när vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig, så att Han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet (1 Joh 1:9). Men det var inte ämnet! Allt är inte bra igen!

Även i Dagens artikel igår om Benny Hinn (se länk längst upp) så talas det endast om hans skilsmässa:
Predikanten Benny Hinn kommer till Livets ord i Uppsala i sommar. Att han gått igenom en skilsmässa påverkar inte beslutet.
- Vi är fullt medvetna om vad som hänt. Självklart har vi tagit till oss och prövat detta, säger Magnus Dahlberg, pressansvarig vid Livets ord.
Ni verkar inte så fullt medvetna om att han är en skojare som hypnotiserar eller rent av demonisk?
Enligt Dahlberg finns inga indikationer på att Hinn, som fortsatt att predika under tiden, begått någon omoral...
Jo, han har fortsatt att predika under tiden!?, Haft luriga hypnos-/demonmöten och bedragit många.
- Självklart är det som hänt jättetråkigt. Men det har inte föranlett oss att låta bli att kalla honom till Europakonferensen. Benny Hinn är en uppskattad talare och evangelist. Många blir berörda av Gud när han talar.
Berörda av Gud? Hur vet de att upplevelsen är från Gud? Hur vet man att det som ligger bakom dessa "beröringar" är den verklige bibliske Guden och Jesus? Har de nå't från Bibeln att bekräfta det med? Detta är allvarligt, ifall de i själva verket ådragit sig orena andar. Personliga, subjektiva upplevelser står inte över Guds Ord. När vi visar och jämför med hjälp av Bibeln, att detta är en falsk profet, då är det så det är!

Alltså. Man riktar bara uppmärksamheten mot deras förstörda äktenskap. Men vill någon egentligen diskutera något om Hinns och Bentleys falska profetior, hypnos/demonbesättelser, helvetiska uppenbarelser, eller har man insett hur demoniska de är så man måste tränga undan och byta samtalsämne?
Nu tror jag inte heller att Dagen är skyldiga till att vilja byta samtalsämne. Jag tror inte de är så förtjusta i Benny Hinn och Todd Bentley heller? Men, ställ inte bara dem och deras "fans" till svars p.g.a. äktenskapsangelägenheterna. Ställ frågor som "Är ni medvetna att ni bjudit in en falsk profet, charlatan och hypnotisör som kommer att fylla er med orena andar och sno era pengar?" till exempel...

1 kommentar:

  1. Att bli med om en skilsmässa är väl inte nödvändigtvs en synd? Man kan ju ha en hustru/make som inte vill leva i äktenskap längre eller som är otrogen.
    Åtminstone kan jag inte se att en skilsmässa kvalificerar en till en sämre sorts kristen, det vore väl grymt om den som mot sin vilja tvingats till skilsmässa skulle dömas för det. I dessa dagar finns det gott om människor som inte älskar Gud nog mycket för att vilja anstränga sig för sitt äktenskap, utan väljer att själviskt driva igenom en skilsmässa.
    Säger detta utan något slags insikt i hur de omnämnda ledarnas äktenskap var, har bara hört att Bentley hittade någon annan. Vad som är sant och ej vet jag inte.

    SvaraRadera