Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 18 maj 2010

Evangelisation 14 maj

Apostlagärningarna 14:19
Från Antiokia och Ikonium kom det nu några judar. De lyckades få med sig folket, och man stenade Paulus och släpade ut honom ur staden i tron att han var död.

"[Gatu]predikanterna behövde ha stenansikten, och detta hade de verkligen. John Furz säger: 'Så snart jag började predika, kom en man fram och höll ett gevär mot mitt ansikte och svor att han skulle blåsa skallen av mig om jag sa ett ord till. Jag fortsatte iallafall tala och han fortsatte svära, ibland satte han gevärsmynningen mot min mun, ibland mot mitt öra. Medan vi sjöng sista psalmen gick han bakom mig, skjöt, och brände en del av mitt hår.'
"Efter detta, mina bröder, borde vi aldrig tala om små avbrott eller störningar. Närheten av ett muskedunder i händerna på en Belials son är inte särskilt främjande för samlade tankar och tydligt uttal." - Charles Spurgeon

Jag noterar, att Livets ord-medlemmar attackerats i HBT-tåg. Kanske var dessa anslutna till det som var i SMS:et jag fick förra veckan, i så fall, vad bra. Dvs. självklart inte bra att de blev attackerade, utan att de faktiskt inte bara nöjde sig med att be, utan handla. Gud välsigne dem och Gud välsigne angriparna. (Luk 6:28, Rom 12:14)

Uppdatering: Nu finns en film som Dagen tipsar om här på "attacken." Man kan höra hur de sjunger Fags hate God. Inget konstigt med det. Ironiskt nog predikar de ju själva därmed Bibelns budskap, genom att bekräfta vad den säger, nämligen att de, och alla människor oavsett sexuell läggning förstås, hatar Gud. Och det är det som är synden, resten av synderna är bara konsekvensen och ett straff i sig självt. Fastän de kände till Gud, prisade de Honom inte som Gud...därför utlämnade Gud dem... (se Rom 1:18-32)

Jag var själv inte där under skamtågets avgång och färd, men var inne i fredags som vanligt. Det spelar ju ingen roll att just vara inne bara för att det är homosexuella där. Gud vill bevisa Sin ännu större nåd över stora syndare, oavsett sexuell läggning. Det är ingen skillnad för de som utövar homosexualitet eller de som utövar heterosexualitet utanför äktenskapet (=otukt), eller monosexualitet, eller de som hatar Gud och sina medmänniskor, ljuger, stjäl, mördar, begår äktenskapsbrott, är onda, giriga och elaka, fulla av avund, stridslystnad, svek, illvilja, skvallrar, förtalar, brukar våld, skrävlar, skryter, tänker ut allt ont, är olydiga mot sina föräldrar, oförståndiga, trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. Vad jag vet är att Kristus Jesus har kommit till världen för att frälsa syndare - och bland dem är jag den störste. (1 Tim 1:15) Bland dem var jag ju en gång, när jag följde mina syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var jag vredens barn. Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat mig med så stor kärlek, också när jag ännu var död genom mina överträdelser, att Han har gjort mig levande tillsammans med Kristus. Jag är frälst av nåd. Ja, Han har uppväckt mig med Honom och satt mig med Honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att visa Sin överväldigande rika nåd genom godhet mot mig i Kristus Jesus. För av nåden är jag frälst genom tron, inte av mig själv, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för jag ska inte berömma mig själv. Hans verk är jag, skapad i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att jag ska vandra i dem (se Ef 2:3ff.) När Gud har visat mig sådan godhet, mildhet och tålamod, att t o m sända sin älskade, ädle, dyrbare Son, att gisslas, förnedras, torteras, hånas, spikas upp på ett kors, och bli en HERRENS förbannelse, övergiven av Fadern och lida under Hans vrede, för att rädda ett så ont, vidrigt, äckligt, vämjeligt och uselt kräk som jag ifrån mitt välförtjänta Helvete och ge mig den raka motsatsen, att få komma till Himlen utan att jag förtjänat det, då är det ju klart jag ångrar och vill vända mig ifrån min synd och lägga min förtröstan på min Frälsare, och berätta för andra om dessa glada nyheter, även om de inte alls skulle vara lika stora syndare som jag själv.

Så, i fredags var vi bara tre stycken. Jakob, jag och en tredje som mötte oss inne i stan. Jag själv hade inga samtal, där jag fick vittna, men de andra två hade efter vad jag förstått och bedömt det, några väldigt bra samtal. Jag delade nog ut minst 200 traktater iallafall, och jag överlämnar det i Herrens händer, att när de läser Evangeliets budskap på traktaterna och/eller går in på godhetstestet som det står adressen till på traktaterna, Han ska öppna deras hjärtan, att Han ska ge blinda sin syn tillbaka, döva sin hörsel och göra dem levande, som var döda genom sina överträdelser och synder.

Efter ett bra tag av traktatutdelande så kom ett gäng på fem killar, troligen ett par år yngre än mig, tillbaka. En av dem minns jag att jag gett en traktat. Han höll fram det för mig. "Vad handlar detta om?"
"Det handlar om Gud och livet efter döden," svarade jag, som jag automatiskt svarar alla som frågar, oftast dock innan de läst dem.
"Ja, det vet jag väl, det handlar väl alla så'na här om." Han syftade nog på "religioner." Jag förstår egentligen inte varför han frågade, om han läst det så borde han väl veta vad det handlar om. Men man ska ju inte vara tyken heller, även om dessa verkade vilja vara ganska tykna.
"Vilken religion är detta?" Tror jag att han frågade sedan, för jag svarade: "Kristendomen."
"Men vilken, Svenska kyrkan?"
"Nej..."
"Vilken sekt är ni från då?" Sa en annan och gav mig en nedlåtande blick.
"Vi som är här ute är ifrån olika församlingar här i stan." De frågade specifikt vilken jag var ifrån, och jag svarade. Sedan tryckte han tillbaka sin av handsvett något tillböjda traktat, i handen på mig "Men jag vill inte ha sån't här..." sedan gick de iväg. Jag uppskattar iallafall att han inte slängde traktaten i papperskorgen som många gör när de inte gillar budskapet. Gud välsigne dem.

Efter en liten stund till, då det var 10 minuter kvar till halv nio, då vi brukar avsluta, kom en vakt till oss och sa att vi måste ha tillstånd för att vara inne i Nordstan och dela ut lappar. Detta har vi inte hört förut av de många vakter som kommit till oss tidigare. Snarare blev vi ju utkörda från en särskild labyrint där inne som den vakt som slängde ut oss kallade "varuhuset" men han sa samtidigt att vi fick vara ute och dela ut traktater i övriga Nordstan. Vi protesterade iallafall inte, utan är det så vakten säger, så är det väl så. Gud välsigne honom. Detta var de dystra nyheterna, jag hoppas vi kan få tillstånd att vara där inne, annars kommer vi bara kunna vara utomhus. Själv kan jag inte vara där själv på vardagar då, som jag brukat heller. Det är väl inga problem nu i sommar men se'n när det blir kallt på vintern kan det ju bli jobbigt. Jakob skulle kontakta dem och se hur det ligger till och se om vi kan få tillstånd i fortsättningen. Ett böneämne.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att människorna blir räddade från Helvetet, till Himlen, förs in i trons lydnad, allt för Guds namns skull, och för Hans nåds och Sons skull!

1 kommentar:

  1. Ang. händelsen i gbg. Så här manifesteras HBT-personers typ av kärlek. Detta är den nya normen i Sverige, som vi ska följa enligt RFSU och RFSL!

    SvaraRadera