Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 21 maj 2010

Vad är en "Jesusmanifestation?"

Det som nedan följer, är delvis från inlägg till förra årets Jesusmanifestation, när de bl.a. skulle ha plakat med Jesus-citat, och det årets manifestation kostade en viss summa pengar, så 1: det kan vara något osammanhängande 2: en del har inte nödvändigtvis med detta års att göra.

Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.
Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?
Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

(Matt 7:22-23)

Hur många ska inte säga på den dagen: Herre, Herre, gick jag inte med i en manifestation med ditt namn?

Och fåren skall han ställa på sin högra sida och getterna på den vänstra. [...] Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inte att dricka. Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. Då skall de svara: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig inte? Då skall han svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv. (Matt 25:33, 41-46)

Jag vill rikta ett varningens ord till er som tror att deltagandet i en "Jesusmanifestation" kommer att göra någon skillnad för er eviga själ. Bara Jesus kan frälsa er! Hur många trevliga citat från Jesus (är inte hela Bibeln Guds Ord?) ni än går runt med på en enstaka dag, om inte hela era liv är en manifestation av Jesus, kommer det inte att hjälpa er på den dagen!!!
400 000 kr beräknas "Jesusmanifestationen" kosta. Vad skulle Jesus vilja att dessa pengar, och allt detta arbete, hellre går till?

Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. (Matt 9:13)

Hur ofta sträcker du ut din hand till den fattige? delar med dig av de goda nyheterna till en andligt fattig/döende/död människa? vilket är värst?
Finns det överhuvudtaget något evangelistiskt värde i denna "manifestation"? Ligger det ens i baktankarna att faktiskt få ut de goda nyheterna genom "manifestationen", eller är det...

När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. (Matt 6:5)

Vad är din motivation för att gå med i "Jesusmanifestationen"? Handlar det verkligen om Jesus, eller vill du synas? Har du bestämt dig för att gå dit tillsammans med andra, eller för att träffa andra där? Och berömma er själva? Sannerligen, ni har redan fått ut er lön.

Jag vet inte om Jesusmanifestationen har planerat att göra något riktigt för Jesus genom att lyda hans missionsbefallning eller bara förnöja sina egna köttsliga begär. Men de icke-kristna som ser det har inte förkunskapen så de tänker bara "jaha, vad då då". För att predika evangelium måste åhörarna ha förkunskap: att Gud är rättvis, och att vi är brottslingar; vad synd betyder, varför det är dåligt, varför Jesus är nödvändig. Och det som gör evangeliet till glada nyheter. Det är väl mera viktigt när man tänker på människor som också är med i manifestationen inte heller har förkunskapen utan bara tror att Jesus var en snäll gubbe som man är kompis med. Om man gör så med ekumenik så förstör det ju bara mer för man säger inte till dem vad sann kristendom är. Katolikerna har ett annat evangelium. Man kan knappast kalla det kärlek att inte berätta för dem de befriande krafter som det sanna evangeliet har mot den katolska gärningsläran. Än mindre broderskärlek om de inte är pånyttfödda. Det är inte för att vara elak utan för man vill att de verkligen blir frälsta.

Om så mycket folk var lika ivriga att manifestera Jesus på Jesu villkor, skulle vi ha väckelse.



Jesusmanifestationen 2010 i Dagen
På lördag gäller det!
170 mil i buss för att visa på Jesus
Vad händer på Dagen.se på lördag?
Regeringen representerad på Jesusmanifestationen
Ny Jesus-sajt lanseras på Sergels torg
Många närradiostationer sänder från Jesusmanifestationen
Jesusmanifestationen tjuvstartar på universitet
De förbereder satsningen inför Jesusmanifestationen
En böneresa förbereder Jesusmanifestationen
Jesusmanifestationens ordförande: Ärligt talat är det ett helt galet projekt
”Ulf Ekman ville att jag skulle upp och dansa”
Hela Plattan rör sig i en dans
Kristna från hela världen deltog i Jesusmanifestationen
De lät döpa sig under Jesusmanifestationen
Nästa år blir det en Jesusmanifestation i varje landskap

8 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet Daniel. Vi kan på flera ställen läsa i bibeln om vad äkta tro är och äkta enhet.
    Hade människor stått upp för sin tro---hade det sett annorlunda ut---inte bara under en helg som den som väntar.
    Tack f Maria

    SvaraRadera
  2. Helt rätt det du skriver.

    Perosnligen ser jag denna jesusmanifestation som en prideparad i religiös form.

    SvaraRadera
  3. Jag trodde faktiskt att jag och min fru stod ensamma i åsikten om att Jesus manifestationen är en kommersiell företeelse för vissa. Och att det förlöjligar Budskapet mer än helgar det samma.
    Kanske finns det ändå hopp för att en riktig väckelse kan infinna sig i Sverige.Det gäller att våga stå upp för sin Kristna tro och inte bara flasha omkring (Farisea)och tro att det blir välsignat. Vi som insett att det är full överlåtelse som gäller och vågar erkänna våra fel och brister måste hjälpas åt att få människor att inse att Gud arbetar i det fördolda och hjälper oss att få fram budskapet när tid är.

    SvaraRadera
  4. Ja, man undrar ju då vad du själv har gjort för de fattiga, de sjuka, de nakna, de ensamma, de hungrande och de fängslade?

    Du behöver inte svara på frågan här i gathörnet, men jag noterar att ordet "fattigdom" inte finns med bland rubrikorden här till höger...

    För du tror väl inte att det bara handlar om andlig fattigdom när Jesus talar om fattigdom? I så fall måste du ha hoppat över rätt många stycken.

    SvaraRadera
  5. Bäste Kristian,

    Du har rätt, uttryckligen så skriver jag inte mycket om just fattigdom. Förutom denna gång förstås. Och vad får jag för det? En lite spydig kommentar?
    Jag skriver dock mycket om Lagen där det andra budet är att älska sin medmänniska lika mycket som sig själv.
    Men att vilja följa Guds Lag måste komma ifrån att man hört Evangeliet, blivit frälst, fått ett nytt hjärta med längtan att lyda av kärlek och inte tvång eller andra felaktiga motiv. En frälsande tro kommer att bära frukt i gärningar. Se Jak 2:14ff. Annars är det bara död moralism där vi bara skapar en bättre värld att gå till Helvetet ifrån. Därför lägger jag i denna blogg tyngdpunkt på Evangelium.
    Guds välsignelse

    SvaraRadera
  6. Du ställer en bra fråga tycker jag som är värd att fundera på "vad är din motivation för att gå i jesusmanifestationen? handlar det verkligen om jesus eller vill du synas?"
    Personligen så tycker jag att jesusmanifestationen är bra och kan vara en profetisk handling inför andemakter och människor att Stockholm och Sverige tillhör Jesus.Men man kommer så klart ej till himlen för att man går med o marcherar lite o sjunger. Och det tenderar att bli en kul grej för nöjeslystna kristna som själva vill synas. Så din fråga är väl värd att tänka på för de som går med tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Intressanta frågor Daniel!

    Jag har också funderat lite kring Jesusmanifestationen. Vad vill man få ut av den? Vill man visa människor att det finns kristna i Sverige? Vill man bara peka på Guds kärlek men inte på Guds hat emot synden? Är det bara kärlek, kärlek, kärlek, nåd, nåd, nåd men inget om den kommande domen?

    Den helige Ande trivs inte där man inte pratar om synd och omvändelse. Gör man detta på Jesusmanifestationen?

    SvaraRadera
  8. Jag håller med delvis men ändå inte. I ett land där kristna marginaliseras ständigt och osynliggörs kanske det är en bra satsning att samlas och synas?
    Fast jag har själv inte varit med, det känns kanske lite som ett jippo.
    Skulle man däremot samlas för förbön för vårt land och för den unga generationen skulle jag gärna vara med.

    SvaraRadera