Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 17 maj 2010

Hans vredes stora dag har kommit!

Ur: William Dyer, "The Great Day of God's Wrath!"
Översättning: jag


"Ty Hans vredes stora dag har kommit, och vem kan då bestå?" Uppenbarelseboken 6:171

Vem kan vänta sig dagen för Hans ankomst? Vem kan bestå när Han visar sig? Åh, mina älskade! Detta är inte en människas vredes dag! Människor har haft sin dag till att styra och härja, och förakta Gud--men den dagen är över och borta, och nu har Guds dag kommit! Detta är Hans vredes dag--och ve onda, och ve Babylons sköka, för stunden för hennes dom har kommit!

Detta kommer bli en dag av stor FÖRVIRRING för de onda och ogudaktiga: "HERREN skall slå dig med vanvett, blindhet och sinnesförvirring." 5 Mosebok 28:28

Detta kommer bli en dag av stor FRUKTAN hos de som inte vill veta av Gud och inte lyder vår Herre Jesu evangelium! Aposteln säger, "Då vi alltså vet vad det är att frukta Herren, försöker vi vinna människor" 2 Korintierbrevet 5:11

Denna Guds vredes dag kommer bli en dag av stor NÖD hos de onda. "Därför skall också jag le när olycka drabbar er, och håna er när förskräckelse kommer över er, när förskräckelse kommer som ett oväder och olycka närmar sig som en storm, när nöd och ångest drabbar er." Ordspråksboken 1:26-27

Denna Guds vredes dag kommer bli en dag av stort FÖRÖDMJUKANDE för de ogudaktiga. "HERREN Sebaot har beslutat det för att slå ner all stolt härlighet, och ödmjuka alla stormän på jorden." Jesaja 23:9

Denna Guds vredes dag kommer bli en dag av stor OLYCKA "Den onde sparas ju till olycksdagen, de hämtas till vredesdagen." Job 21:302

Åh, mina älskade! Guds STORA vrede kommer bli väldigt fruktansvärd för de onda!

1. Guds stora vrede kommer slita dem i stycken som ett lejon! "Ty jag skall vara som ett lejon mot Efraim, som ett ungt lejon mot Juda hus. Jag själv sliter dem i stycken och går min väg, jag släpar bort dem och ingen kan rädda." Hosea 5:141. "Lägg märke till detta, ni som glömmer Gud, så att jag inte sliter er i stycken utan räddning!" Psalm 50:22

2. Guds stora vrede kommer bränna dem som eld! "Se, dagen kommer, den brinner som en ugn. Då skall alla högmodiga och alla som handlar ogudaktigt vara som halm. Dagen som kommer skall bränna upp dem, säger HERREN Sebaot, den skall lämna kvar varken rot eller kvist." Malaki 4:1

3. Guds stora vrede kommer uppsluka alla Hans fiender! "Din hand skall nå alla dina fiender, Din högra hand skall träffa dem som hatar Dig. Du skall låta dem känna det som i en glödande ugn, när Du visar Ditt ansikte. HERREN skall uppsluka dem i Sin vrede, eld skall förtära dem." Psalm 21:9-10

Åh! Den Allsmäktiges vrede kallas i Skriften:
Hans stora vredes glöd! 2 Kungaboken 23:26.
Hans vredesglöd, harm, vrede och nöd! Psalm 78:49.
Hans stränga vrede! Uppenbarelseboken 16:19.


1. Folkbibelns i någon mån felaktiga el. till den engelska textens sammanhang och bibelöversättning opassande översättning rättad el. anpassad.
2. Egen översättning från hebreiskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar