Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 8 maj 2010

Bättre att böcker brinner på bål än själar i Helvetet!

Nu när jag börjar detta blogginlägg så har 33 blogginlägg länkat till Dagens artikel om att en predikant ville bränna Jonas Gardells böcker på bål. Jag får väl helt enkelt följa grupptrycket och också skriva om det. Jag vet inte vad andra skrivit men det är säkert nå'n som redan sagt samma som, eller bättre saker än, det jag skriver nedan, så jag ber om ursäkt.

När jag tänker på bokbål så tänker jag på kristen aktivitet genom tiderna. Några snubbar i Bibeln brände ju sina gamla böcker om trolldom när de blivit frälsta, och kristna i USA har bränt diverse saker de inte gillat, på bål. Och i går när vi var ute och evangeliserade, var det en av ungdomarna som en av oss vittnat för som gick ut med den bibel han fått efter samtalet och brände upp den!

Själv tycker jag att sån't kanske är lite slöseri med tid, möda och pengar. Varför köpa en bok av Gardell, så att han får pengar, och sedan behöva släpa sig ned till torget, för att slutligen, slösa tändvätska och eld, på att elda upp den och bidra till ökade koldioxidutsläpp? Råkar man redan ha köpt boken eller fått den i present, så visst är det bra att göra sig av med den, ocht inte genom att sälja den till nå'n annan så att den får ta del av villolärorna och blir vilseledda, men pappret kan säkert komma till nytta på nå't sätt! Visserligen kunde det ju också vara bra att köpa upp alla böckerna och förstöra dem, så ingen annan kan köpa, läsa och bli vilseledda av dem. Det är dina böcker, du har köpt dem och får göra vad du vill med dem. Fast då får de mer pengar att göra nya böcker och till slut tar även dina, min rike vän, pengar slut.
Jag skulle alltså inte bli arg som de som tycker det mer har med nazister att göra, men jag kan delvis förstå dem, och att jag missat att sådana associationer är möjliga. Men är det inte samtidigt lite överdrivet och illvilligt att ständigt göra sina meningsmotståndare till nazister?

Metodistpastor Berndt Isaksson förklarar att det med associationerna var ungefär likadant för Holger Nilsson, predikanten som sa att han ville bränna Gardells böcker på bål. Jag vill också innan jag börjar citatet, vara tydlig med, att jag förstås inte avser att vara fräck nog, att mena mig själv ha samma orsaker till associationerna, som det kommer att framgå i citatet, att Holger Nilsson har. Helt enkelt är det bara så, att jag är väldigt okunnig/glömsk om nazisternas bokbål, och visst har jag samtidigt viss kännedom om apostlagärningarna, men mest av allt nog Beatles. Pastor Isaksson berättar, i alla fall, att hans
vän och kollega, är en man verkligen lever i ordet och bönen. Hans tankar relaterar han ständigt till Guds ord där han söker vägledning. Bibeln talar om bokbål, nämligen i Apg. 19

"18 Många av dem som trodde kom och bekände öppet vad de tidigare hade gjort. 19 Åtskilliga av dem som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände upp dem offentligt. Man räknade ut vad de var värda och kom fram till femtiotusen silverdrakmer. 20 På detta sätt hade ordet genom Herrens kraft framgång och visade sin styrka."

Alltså ett bokbål som inte handlade om att man vill förbjuda böcker, eller någon av de associationer vi idag kanske har till begreppet bokbål = förtryckarregimer o.d.

Bokbålet i Apostlagärningarna handlade om människor som kommit till tro och som inte längre i sina hem ville ha kvar sina ockulta trolldomsböcker och därför samlade ihop dem och brände upp dem.

DET var den association min vän Holger hade när han använde oret bokbål i närradioprogrammet där han talade om Jonas Gardells destruktiva böcker. Inte att de skulle förbjudas, men att de är destruktiva. Holger har som det nu borde vara alla bekant bett om ursäkt för ordvalet när han förstått att den idag dominerande associationen för begreppet bokbål är något annat än vad han avsåg.
Det här skrev han som en kommentar till Dagens ledarblogg "Man kan inte elda upp åsikter," där det förövrigt på vanligt Dagen-manér är kvickt med att intygas: "vi är som resten av världen." Dvs de ställer sig på världens sida, och skäller på gudsmänniskor som står upp för Guds Ord. För nu kommer folk gilla kristendomen och kristna ännu mindre och ännu mindre vilja bli kristna. Men om vi ställer oss på världens sida och tar världens parti så kanske de kommer gilla oss lite mer ändå. För det är ju så det går till. Vi ska bli älskade av världen genom att låta bli att stå upp för Guds Ord, och kommer folk vilja bli kristna... ja vi känner alla till den bibelversen?
Gardells villoläror, å andra sidan, är egentligen bara bra. Visserligen blir många vilseledda och hamnar i Helvetet av det men, hallå, han har fått frågorna om Gud och Jesus att leva bland människorna på ett sätt som inte skett på årtionden!
Ja, enligt det världsliga ordspråket är all publicitet är bra publicitet. Så varför inte uttalanden om bokbål också kan man undra? Nu fick ju Holger Nilsson och Berndt Isaksson tillfälle i SVT både att förtydliga sig och försvara och förkunna Evangelium!



Se även:
Isärplockningar av Gardells "Åh [hädelse]" på Erevna: Avsnitt: 1, 2, 3. Jag genomled och skrev kommentarer till uttalanden i de tre första avsnitten av denna fruktansvärt gräsliga TV-serie, av kärlek till människorna, för att några kan hjälpas till att upptäcka lögnerna. Men, efter 3 avsnitt svalnade min kärlek tydligen :/
Jonas Gardell: En osmaklig, våldsinspirerad retorik
Jesus söker Jonas
Här möts Jonas Gardell och Stefan Swärd för att syna Jesusbilderna
Ulf Ekman: Gardells Jesus en annan än Bibelns Jesus
Recension: Evangelium enligt Jonas Gardell
Stefan Gustavsson vill att kristenheten ska argumentera mot Gardells Gudsbild
"Gardells Jesusbild hädelse"
Jonas Gardell fyllde domkyrkan
Jonas Gardell föreläser i Uppsala domkyrka
Gardells böcker på bål - vem tjänar på det utspelet?
Pastor vill bränna böcker på bål (svt.se)
Allianskyrkan stoppar Holger Nilsson

10 kommentarer:

  1. Fast när du skriver:

    Visserligen kunde det ju också vara bra att köpa upp alla böckerna och förstöra dem, så ingen annan kan köpa, läsa och bli vilseledda av dem.

    då visar du ju ändå att du faktiskt är av samma skrot och korn som nazisterna. För det är ju det som är det förkastliga med bokbränningar, inte själva brännandet i sig, utan att man vill förneka andra möjligheten att läsa dem. Det vill säga, förneka dem rätten att själva ta ställning.

    SvaraRadera
  2. Nämen Kristian...
    Är det inte samtidigt lite överdrivet och illvilligt att ständigt göra andra till nazister?
    Mitt resonemang var ju inte att förneka andra rätten att själva ta ställning, utan att skydda folk från att bli vilseledda av de lögner som Gardell faktiskt far med. För det är alltid bättre att böcker brinner på bål än själar i Helvetet!
    Sedan kanske du skulle läst fortsättningen: "Det är dina böcker, du har köpt dem och får göra vad du vill med dem." sedan landar jag i att det ändå är lönlöst: "Fast då får de mer pengar att göra nya böcker och till slut tar även dina, min rike vän, pengar slut."
    Kontext, kontext, kontext.

    Gud välsigne dig!

    SvaraRadera
  3. Alltså.. ad hominem argument och argumentum ad hitlerum börjar bli lite tjatigt tycker jag. varför denna fascination över AH?!.
    1900tals historia javisst men..det finns mkt annan historia också. folk som förfasar sig över andras åsikter och stämplar dem direkt som nazistiska verkar ha dålig koll på verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Lite komiskt att dra parallell till nazismen då Holger är FÖR judarna, inte EMOT som Hitler.

    Men visst...det kan låta extremt med bokbål. Inte för att jag personligen tänkte på nazisterna, men andra gjorde det tydligen.

    SvaraRadera
  5. Förresten, varför reagera så starkt mot detta när världen likt Hitler nu blir mer och mer hatiska mot Israel och judarna?

    Varför inte uppmärksamma detta istället?

    Gud välsigne Israel!

    SvaraRadera
  6. dem säger att där man bränner böcker där bränner man snart människor.
    hmm det gör vi ju redan.fast vi har omdefinierat begreppet i vår frihets och rättigheters namn.gissa vad jag syftar på....

    SvaraRadera
  7. Hans Lindström9 maj 2010 kl. 22:54

    Om Jesus hade vandrat på denna jord nu och kommit in det tempel där Gardell befann sig, så tror jag att han hade vält omkull bokbordet med dess antikristliga budskap samt kört ut månglaren från Guds hus med huvudet före.
    Tror inte Jesus skulle debattera....
    Personligen skulle jag bränna skräpet om det kom i min ägo.

    SvaraRadera
  8. Tänk alla dessa bibelsprängda pastorer som vet allt om vad som hände för 2000 år sedan och exakt vad varje bokstav i bibeln betyder och hur den skall tolkas. Men som inte vet ett dugg om 1900-talets historia. Dessa äldre män borde sitta på skolbänken och gå en etisk verkstad. Att vara kristen handlar inte bara om att tråna efter himlen utan lika mycket om att leva i dag.
    /mvh Tant Gran

    SvaraRadera
  9. Tant Gran, vilka påstår du är bibelsprängda pastorer som vet allt om vad som hände för 2000 år sedan och exakt vad varje bokstav i bibeln betyder och hur den skall tolkas. Men som inte vet ett dugg om 1900-talets historia?

    SvaraRadera
  10. Jag tror att om herr Gardell verkligen fick möta Herren skulle han själv bränna sina böcker,han skulle vädja till sina s.k fans att bränna det de hade köpt inklusive alla hans filmer och allt annat han publicerat. Han skulle ångra sig i stoft o aska allt han någonsin sagt om Herren.

    SvaraRadera