Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 11 maj 2010

5 Maj

Apostlagärningarna 12:6-7
Natten innan Herodes hade tänkt ställa honom inför rätta, låg Petrus och sov mellan två soldater, bunden med två kedjor, och utanför dörren stod vakter som bevakade fängelset. Och se, en Herrens ängel stod där, och ett ljussken lyste upp rummet. Ängeln stötte Petrus i sidan och väckte honom och sade: "Skynda dig upp!" Då föll kedjorna från Petrus händer

Syndaren är i sina synders fängelse, tillfångatagen av djävulen. Bunden av syndens kedjor under dödsdomen. Han sover i sina synder. Han lever i en drömvärld. Men det är inte evangeliets ljus som kommer väcka honom. Hur kan "Goda Nyheter" larma en syndare? Istället måste Lagen stöta honom. Han måste få en stöt av Sinai blixt och väckas av dess åskdån. Det kommer väcka upp honom till att se den svåra situationen att han är på tröskeln till döden. Sedan kommer han skynda sig upp och evangeliet kommer ta bort syndens och dödens kedjor. Det kommer bli "Guds kraft som frälser." Sedan kommer han sätta på sig sanningens bälte och sätta på sig evangeliets skor, klä på sig rättfärdighetens pansar, följa Herren, och den Himmelska Stadens järnport kommer öppnas automatiskt (αυτοματη, v10).
"Det första syftet med Lagen [är], nämligen, att överbevisa människor om synd; att väcka dem som fortfarande sover på helvetets brant...Guds vanliga metod är att överbevisa syndare genom Lagen, och bara det. Evangeliet är inte medlet som Gud ordinerat, eller som vår Herre själv använde, till detta syfte." John Wesley
"Få, väldigt få, blir nånsin väckta eller övertygade av evangeliets uppmuntringar och löften, men nästan alla av lagens fördömande." Timothy Dwight
Fritt översatt från The Evidence Bible s 1416

Egentligen ville jag inte skriva om den här dagen, inget speciellt hände ändå. Men det är bra att gå igenom de evangelistiska bibelorden. Jag ville inte heller skriva om varje gång jag är ute, eftersom det är bäst att göra saker i det fördolda och inte inför människor, så att man får sin belöning av Fadern. Men det får jag offra, så andra kan bli uppmuntrade att lyda missionsbefallningen.

Jag vet att det är lätt att dessa fiskehistorier, kan bli fiskehistorier, genom att man överdriver, eller försöker få det att verka bättre än det var, även om det man skriver kan vara helt sant, så har man lämnat ute ett ord här och ett där, kanske ta in ett ord som kan betyda flera saker eller skriva så att det kan förstås på flera sätt. T.ex. läste jag själv i min egen blogg (!!!) om tillfället där jag inte bara ville stå och vänta på bussen, så "jag gick och delade ut traktater." Det här var sant. Men det kunde uppfattas som att jag var frimodig nog att jag därmed "gick och delade ut traktater" till dem jag stod bredvid på busshållplatsen. Jag gick inte runt på busshållplatsen till de som var där och delade ut traktater, utan jag gick bort, dvs till en annan plats, med mycket okänt folk man aldrig kommer träffa igen, och delade ut traktater. Meningen stämde, jag gick och delade ut traktater, det var sant, men kunde uppfattas på ett mer ärorikt sätt än vad sanningen var. Det här var inte min mening. Ibland frestas jag, att tänja på sanningen, utelämna information, ha ett slugt ordval, osv osv. Men, jag vet ju också, medan jag skriver, att jag har en allestädes närvarande, allvetande, allsmäktig Gud, som bevakar alla mina tankar, allt jag gör, och allt jag skriver. Han älskar mig och dog för mina synder och jag vill inte synda mot Honom genom att skriva falskheter.

Jag delade ut ca 80 traktater (så många jag hade laddat min lilla tablettask med.) Jag gick genom Nordstan och det var även så fint väder att jag gick upp för avenyn, under de färgglada vajande bögflaggorna. Göteborg behöver verkligen Evangelium och väckelse! Jag fick ett underligt SMS på engelska som jag inte vet vem det var ifrån. Det var några som hade inbillat sig att de heard a word from God to have a prayer walk on Sunday before the gay week. De skulle ta samma väg som paraden skulle ta och cover the city with the blood of Jesus. Mina kära vänner... vad 17 är detta? Var i Bibeln står det att de hade bönevandringar för att täcka städer i Jesu blod? (Liknar snarare en trollformel eller besvärjelse än kristendom.) De predikade Evangelium för syndare! Så att de kunde bli frälsta genom Jesu blod! Undrar hur många av dessa som skulle be här, egentligen hade brytt sig om de homosexuellas frälsning. De homosexuella, är de inte syndare, även de, som Gud vill förhärliga Sitt Namn och Sin nåd över? Hur många skulle egentligen lyda den verkliga befallningen som Jesus har gett oss, att sprida Evangelium. Jag vet inte, för jag vet inte vem SMS:et kom ifrån. Kanske nå'n jag känner och som läser detta, i så fall, ojsan, vad pinsamt, men nu har jag ju sagt några ord om detta, och kanske kan denna förvirrade mask få en förklaring, eller ett kok stryk :)
Gud har Sitt behag till lydnad och inte böner. Att, när man vet vad man fått för befallning, istället går och ber, är olydigt.

Inte mycket till fiskehistoria detta, men 80 traktater är ändå 80 själar.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar