Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

söndag 6 juni 2010

Vem är tikva?

Just samma dag som jag skrev inlägget Vad är tikva? läste jag hebreiska Psalm 71 och kom till vers 5 där det står:

כִּי-אַתָּה תִקְוָתִי אֲדֹנָי יהוה מִבְטַחִי מִנְּעוּרָי

Ki Attah tikvati Adonai YHWH mivtachi minneorai

För Du är mitt hopp, Herre YHWH, min förtröstan sedan min ungdom.




Den här usla, äckliga masken har inget annat att hoppas på än Herren Jesus Kristus. De mest hänförande och enastående kroppsövningar som den nå'nsin skulle kunna åstadkomma, är inget annat än beklagansvärda och avskyvärda ringlingar inför Honom. Masken kan inte slingra sig själv ur fördärvets grop. Han drog mig upp... (Ps 40:3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar