Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 4 september 2010

Jag tror att Gud kan hela!!!

Gud är allsmäktig. Han har skapat himmel, jord och allt som är i dem, ur intet. I Hans Ord kan vi läsa om de många underverk Han gjort. Jesus botade många sjuka, spetälska, lama och förlät synder. Det mäktigaste miraklet som jag själv varit med om och sett var, då jag var död genom mina överträdelser och synder, att Han gjorde mig levande tillsammans med Kristus. Jag levde på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som var verksam i mig, när jag följde mina syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Jag var ett vredens barn av naturen, precis som de andra. Men Gud gav mig ett nytt hjärta och lät en ny ande komma in i mig. Han tog bort stenhjärtat ur min kropp och gav mig ett nytt hjärta av kött. Han lät Sin Ande komma in i mig och göra så att jag vandrar efter Hans stadgar och håller Hans lagar och följer dem. Han slöt ett evigt förbund med mig så att Han inte vänder ifrån mig och upphör att göra mig gott, och Han har lagt fruktan för Honom i mitt hjärta så att jag inte viker av från Honom.

Därför skulle det inte vara otroligt om Han gjorde så att en kvinna reste sig ur sin rullstol.

Men samtidigt måste man inte tro på alla sådana påståenden, utan vidare. Det finns många önsketänkare och skojare där ute som lurar sig själva och/eller andra och det är pinsamt hur många lättlurade kristna drar Kristi namn i smutsen efter att de går på allt och sedan avslöjas bluffen. Jag blir också fundersam över vilken lära som förmedlas samtidigt. Det står i Dagen att John Kilpatrick som tidigare var pastor i Brownsville, Pensacola, där en obiblisk besökelsetid började 1995, är med i möteskampanjen.

Bland de bloggreaktioner som kommit att länkas hittills genom Twingly under artikeln i Dagen, finns inget imponerande. Varken från kristna eller skeptiska/ateister. De kristna bara tror på det utan vidare. Ateistbloggarna verkar å andra sidan bara kunna svära, häda, håna och har inget vettigt att säga. I vad som tycks desperat förnekelse och självbedrägeri lyckas bloggen bluefree endast kunna komma med detta:
Att använda ord mirakel är nog inte läge här, titta noga på klippet ”hon restes upp” och hon bars hela tiden
Den lögnen hjälpte inte mig. Jag såg att hon reste sig, fast hon fick en del stöd och även när hon gick omkring. Men man ser ju ändå att hon rör på benen, böjer knäna osv.

Vill gärna se lite mer forskning och uppföljning. Kan hon gå idag eller är hon tillbaka i rullstolen?
När Jesus helade de lama i Luk 5:24-26 och Joh 5:8-9, så kunde de gå direkt och även bära med sina bäddar. Varför är det inte så här? Varför behöver hon stöd och hjälp? Då blir jag misstänksam. Var hon verkligen helt förlamad? På hennes hittills (när jag skriver detta) ouppdaterade hemsida står att hon är paraplegic. Slår man upp det, står det såhär (översatt:)
vissa med paraplegi kan gå till en viss grad, många är beroende av rullstol eller annat stöd.
Så det är inte självklart att hon var helt förlamad utan hon kan ha rört benen och gå med stöd innan. Och då, bara det finns extra mycket viljestyrka (något som denna stämning man ser i videoklippet med musiken och människorna, hjälper mycket till med) så kan de gå ur sina rullstolar.

Jag vill inte ropa hej än. Som sagt, mer info, mer uppföljning. Gå inte på allt, var inte heller överskeptisk.

9 kommentarer:

  1. Det är sunt som du säger att inte ropa hej än. Här är dock en video publicerad idag som visar att hon kan gå utan hjälp:

    http://www.youtube.com/watch?v=mpWSptjG8eQ

    Sen bör tilläggas att paraplegi KAN innebära att man kan gå, om den är s.k. inkomplett. Men komplett paraplegi innebär att man är helt förlamad i benen. Av det jag hittills hört om Delia Knox har hon inte kunnat gå alls på mer än 20 år.

    Sen tror jag att alla gudomliga helanden inte behöver ske på en milisekund, gradvisa helanden skedde även i Jesu verksamhet (Mark 8:22-26). Att gå ostadigt när man inte gjort det på 22 år känns ganska naturligt, även om skadan/sjukdomen redan är fullständigt helad.

    En sak är säker: All ära åt Gud!

    SvaraRadera
  2. Håller med Daniel, man bör sannerligen ta detta med ro tills vidare...

    Som vanligt: Älska sanningen! För Gud prövar våra hjärtan.

    SvaraRadera
  3. Överraskande bra analys, fortsätt att undersöka innan du tror.

    En annan fråga varför förtjänar du helvetet? det är något jag aldrig förstått.

    //skeptiker

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarer

    Bluefree,
    Såg du verkligen inte att hon rörde benen? Och nu i en ny video så går hon och bara håller en i handen lite för balanshjälp.

    Varför jag förtjänar Helvetet: Jag har brutit mot Guds Lag. Man kan se hur man håller måttet på http://godhetstestet.webs.com

    SvaraRadera
  5. http://bluefree.wordpress.com/2010/09/02/delia-knox-hon-restes-upp/#comments

    Jag har förgäves försökt hitta en plats att kommentera på bluefrees blogg men det verkar som det antingen inte fungerar eller så har han bannat mig från att kommentera igen. Kommentar till det?

    SvaraRadera
  6. datet
    Jag tror inte jag vill/bör fantisera så mycket kring det. Jag kan inte heller kommentera, men minns inte att jag kommenterat där förut för att således kunna ha blivit bannlyst. Kommentarsektionerna i inläggen kanske stängs av efter några dagar. Varje bloggare får sköta sina kommentarsektioner hur de vill. Det är faktiskt så.
    MVH

    SvaraRadera
  7. Tråkigt att inte Gud helar alla sjuka på en gång.

    Oftast brukar han visst prioritera tillfällen då välklädda och välmående hela och rena kristna samlas i en kyrka med stor scen någonstans i USA och deltagarna har som av en händelse slagit på en TV-kamera.

    Det är alltför sällan som Gud helar en handikappad uteliggare som får tillfälle att bara resa sig och gå iväg. Har aldrig hänt vad jag vet. Konstigt va?

    Fundera på logiken i det ni ser och fundera sedan på om ni ska "tror" det man vill att ni ska tro...

    SvaraRadera
  8. Anonym
    Fundera istället på din egen "logik."

    Oftast brukar han visst prioritera tillfällen då välklädda och välmående hela och rena kristna samlas i en kyrka med stor scen någonstans i USA och deltagarna har som av en händelse slagit på en TV-kamera.

    Anledningen till att man ser det oftare är just för att de har TV-sändning.

    Det är alltför sällan som Gud helar en handikappad uteliggare som får tillfälle att bara resa sig och gå iväg. Har aldrig hänt vad jag vet.

    Vad du vet, nej. Anledningen till att man ser det mindre än i TV-sända sammanhang säger väl sig självt. Däremot kom det med i Bibeln, Apg 3:1-10.

    SvaraRadera
  9. Ibland undrar jag vad som hänt med oss kristna. Jag vill inte vara en av dem som Jesus kallar "du, trossvage". Som han rätt ofta kallar människorna han möter i evangeliet. Var är er tro??

    SvaraRadera