Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 1 september 2010

Ta för dig! (Thomas Sherman)

"Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt." Psalm 16:11

Din glädje kommer från det föremål som du älskar. Där din skatt är, kommer även ditt hjärta att vara. Om du älskar en stackars tom varelse; eller som Judas, om ditt hjärta är så fördärvat att du bara önskar pengasäcken; eller som Ruben, du är nöjd med världslig bekvämlighet, att fortsätta på denna sidan Jordan, kom då ihåg att du byter ut evigt liv mot bara en fantasi, och lurar dig själv till ohjälplig och oändlig undergång!

Om du vill nöja dig med . . .
ett andetag av ära,
ett bloss av njutning,
en snara av rikedomar, eller
ett paket fåfänga,
gå då, ta för dig! Men vet säkert, att dessa ting slutar i döden!

När du drar din sista suck,
när ära bara visar sig som luft,
när din odödliga själ föralltid kommer vara insnärjd
-då kommer du högt beklaga ditt förflutna uppförande,
och önska att du aldrig blivit född!

Men nu, O sanne kristne, om du är uppstånden med Kristus från de döda, och ser på osedda och eviga verkligheter, då är det förberett för dig:
en gyllene krona
en himmelsk harpa
ett härligt slott,
och eviga hallelujarop!
Du kommer att åtnjuta Guds och Lammets närvaro i evigheters evighet! Du kommer att stirra på Guds makalösa ljusstyrka, och för alltid kontemplera återlösningens under!

Herre, om detta är min glädje, låt då andra åtnjuta sakerna i denna värld! För min del, nöjer jag mig med att förneka mig själv, ta mitt kors och följa Dig!

(Min översättning)

Grace Gems (engelska)
Grace Gems översatta till svenska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar