Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 13 augusti 2010

Om detta är lycka - så ge mig olycka! (Thomas Sherman)

"Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och fest." Lukas 16:19

Hur mycket lutar inte många vid anblicken av ett rikt världens barn, åt att avundas honom för vad han har? Men, för min del, tycker jag synd om honom istället för vad han saknar!
Han har talang, men den saknar förbättring;
han har en lampa, men den saknar olja;
han har en själ, men den saknar nåd;
han har skapelsen, men han saknar Skaparen;
han har ett stort hus, men han saknar himlen.

I detta liv flyter han på en ström av tomhet, som rinner vidare in i ett hav av förtret!

Och efter döden, kommer det sägas om honom: "Ta denna odugliga tjänare, bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret! Överlämna hans själ till den eviga sjön av eld och svavel!"

Var är nu han som du avundas?

Det är då inte guld som kan rädda honom,
eller hans stora hus som då kan göra honom nöjd,
eller hans vänner som kan trösta honom.

Därför, om han är värd att avundas - vem kan då vara värd att tycka synd om?

Om detta är lycka - så ge mig olycka!

Herre, gör mig hellre fattig med ett heligt hjärta - än rik med ett ont trolöst hjärta!

"Förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa fingerspetsen i vatten för att svalka min tunga, ty jag plågas i denna eld!" Lukas 16:24

"Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv!" Matteus 25:46

(Min översättning)

Grace Gems (engelska)
Grace Gems översatta till svenska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar