Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 17 oktober 2009

Evangelisation 16 okt

Flera blev nästan frälsta, om man nu kan säga nåt sånt, ikväll. Vi var 9 stycken tror jag och alla verkade haft bra samtal. En ateist avföll från ateismen, var till slut mycket nära Guds rike, flera var mycket intresserade och ville höra mer och ville ha telefonnummer! (Du kan läsa mer i gatuevangelisationsbloggen)

Jag stod bredvid ett samtal med 4 pojkar som stod och rökte. De fick höra genom lagen att de behövde Jesus, och det blev Evangelium (goda nyheter) för dem. De verkade halv-stängda. Jag kunde inte bedöma riktigt vad som pågick i deras inre men när jag stod bredvid och bad till Gud att Han skulle öppna deras ögon och öron och hjärtan och väcka upp dem som är döda i sina överträdelser så verkade det funka!? Iallafall tyckte de det verkade vettigt att tänka över till slut.

Jakob skriver i gatuevangelisationsbloggen, bland annat:

Innan vi gick ut bad vi att Gud skulle visa oss om det fanns nån särskild
person som han ville att vi skulle prata med. Då fick några av oss bilder som vi
delade, bl a såg jag en person med rastafrilla uppsatt i en tofs. När vi varit
på Nordstan i ungefär en timma så såg jag en man som stämde in på den bild jag
fått. Jag blev så uppspelt att jag tappade alla traktater jag hade i handen.
Några av tjejerna fick ett väldigt bra samtal med den här mannen och hans
kvinnliga sällskap. De bytte telefonnummer och de var väldigt intresserade av
att komma på gudstjänst i vår kyrka.

En tjej kom också fram från ingenstans till en i teamet och sa "Jag vill läsa om Gud!" hon fick ett traktat. Sen sa hon "Jag vill ha en Bibel!" han drog snabbt fram en ur jackan och hon gick iväg lycklig. Jag fattade inget.

Själv fick jag nöja mig med ett gäng norska (tror jag) onyktra damer.
"Vad är det här? Komma till Himlen 100% gratis?" frågade de. Att få deras alkohol-andedräkt rätt i nyllet var nog berusande i sig självt.
"Japp." svarade jag.
"Oj, vad bra... får man vin och mat i Himlen? Festar man?"
"Ja." Säkert inte med deras definition men... det står ju så i Bibeln!
"Du behöver inte vara en god människa" läste de. "Men det är ju bra för vi är inga goda människor som är ute och super."
Jag sa inget om detta. Jag behövde inte ge dem Lagen. Deras egna samveten vittnade om att det de gjorde ikväll var fel.
"Kan man supa hur mycket man vill och ändå komma till Himlen?"
Jag vet inte om de var tillräckligt nyktra för att bli vittnade för så jag sa bara: "Läs bara baksidan hur det går till." De gick iväg. Kom efter en stund tillbaka. "Det stämmer inte med baksidan, det var ju inte gratis! Man får ju inte supa!"
Det är gratis. Att sluta supa hjälper dig inte till Himlen, bara den fria gåvan Jesu blod kan ge dig förlåtelse. Men man måste verkligen ångra sig för att bli förlåten vad man gjort mot Gud också. På baksidan av mina traktat står inget om att supa, bara några av de "tio i topp"-synderna. Men som sagt, deras egna samveten vittnade om att det var fel. Jag behövde inte säga nåt. Det behövde inte stå nåt på traktatet. Hoppas och ber att de vaknade eländiga i morse och omvände sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar