Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 21 oktober 2009

The Origin Into Schools Project och reaktionerna

Såhär i Darwins jubileumsår har Living Waters planerat en mycket bra sak. Man har kunnat läsa om det ett tag och kan läsa här att i november 2009, kommer de ge bort mer än 100 000 exemplar av Charles Darwins On The Origin Of Species (Om Arternas Uppkomst) på de 100 största universiteten i USA. Den kommer förstås ha en special-introduktion på 50 sidor av Ray Comfort som man kan läsa här. På en dag kommer 170 000 blivande läkare, advokater och politiker få gratis information om Intelligent Design (och evangeliet) direkt i händerna!

Ray Comfort fortsätter (jag översätter):
En nådig man har sagt: "Jag håller inte med om vad du säger, men jag tänker försvara till döden din rätt att säga det." Fast det verkar som att några samtida ateister inte delar lika hederliga övertygelser. När de upptäckte att jag skrev en introduktion till denna bok hotade de att stämma mig, försökte organisera sig själva i gäng med avsikt att riva ut introduktionen ur boken, och har till och med talat om bokbål:
-Kanske vi helt enkelt skulle kalla till ett bokbål!
-För den här gången skulle jag förespråka bokbål.
-Jag gillar inte att bränna böcker, men denna förtjänar det.
-Nån som vill vara med och göra upp en liten brasa?
Det kan tyckas som att ateister på ett förolämpande vis ser sig själva som de intellektuella hjältarna för dem som inte har hjärnkapaciteten att tänka själva. Det var den irländske dramatikern och ateisten Bernard Shaw (1856 – 1950), som med rätta varnade: "All censur finns för att hindra andra från att utmana nuvarande uppfattningar och existerande inrättningar." Darwin själv sade: "Ett gott resultat kan endast erhållas genom att fullständigt anföra och balansera fakta och argument på båda sidor i varje fråga." -- Charles Darwin, Introduction to On the Origins of Species (1859)

Men i veckans nyhetsbrev från Living waters står det även:
Inte alla kommentarer [på ateistfora] om utdelningen av Origin of Species har varit negativa:
-Dessa kommer bli samlarföremål. Allvarligt, jag vill ha en. En signerad kopia helst.
-Undrar om de listar någonstans på vilka universitet de kommer vara. Jag skulle vilja ta en kopia.
-Jag är så avundsjuk. Jag skulle vilja norpa åt mig en sån!
-Jag vill ha en sån!
[osv.]
Snälla, håll ateister i era böner. Många av dem läser redan introduktionen online. Vår agenda är inte att bara motbevisa evolutionen utan att se ateister komma till korset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar