Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 22 oktober 2009

Jag lurade mamma igen

Nej, den här gången visste hon vad jag tänkte göra.

Överbevisad av den helige Ande genom mitt eget bloggande om evangelisation... mycket snack och liten verkstad är en styggelse. Hoppas jag tar ännu ett litet kliv åt rätt håll nu och att det består. Liksom förra torsdagen var det endast jag, traktaterna jag såg i ordboken att det är en traktat, flera traktater, ber om ursäkt för mina tidigare felskrivningar i denna blogg och ska försöka ställa om min hjärna Gud och 12 legioner+ änglar vs. Djävulen, Världen och Köttet. Eller, fast det är det ju alltid i en kristens liv.

Jag hade fyllt min traktat-ask som får plats med uppskattningsvis, ingen aning, kanske en 100 traktater. Hade beslutat mig för att tömma den idag och även bli av med mina gamla, med lite ouppdaterad text, som jag alltid bär med mig i plånboken (lämna aldrig hemmet utan dina traktater!) Och jag blev av med allihop.

Gick runt och bara delade ut. Försökte hitta nåt ställe där det var mycket folk, på långt håll ser det ut som det är jättemånga på en gata men sedan är det ganska glest när man väl kommer dit. Det är för att man står långt bort och ser inte avstånden lika bra. (Praktiskt tips?)

Sen kom jag till en spårvagns- och busshållplats där det stod massor av folk och bara väntade på sina bussar och spårvagnar. Med den helige Andes kraft vågade jag gå till var och en och sträcka ut traktater, de flesta ville ha. När jag kom längst bort, stannade jag till och snackade med en.

"Är du med i en organisation eller?" Frågade han då.
"Nej, jag är bara en kristen ;) tror du på Gud?"
"Nej."
Sedan kom en annan kvinna som hade fått en. "Går det inte bara att använda katapult?"
"Va?" Fick tänka innan jag kopplade att det ju står "hur man kommer till Himlen" på lapparna. "Just det, jo men då åker man ju ner igen... och dör..." "sedan kommer domen," försökte jag tillägga, men det blev inte av. Är inte mycket mer nämnvärt i det avbrottet, hade gärna vittnat för två flugor i en smäll, men hon gick iväg eller så gick hon in på sin buss eller spårvagn.
"Jaha, så du tror inte på Gud?"
"Nej, men jag tror på att behandla andra som man själv vill bli behandlad så det följer jag." Bingo! Bara att köra godhetstestet direkt där.
"Har du ljugit?"
"Ja"
"Vad kallar man en som ljuger?"
"Lögnare."
"Har du stulit något?"
"Ja."
"Vad kallar man en som stjäl?"
"Tjuv."
"Har du missbrukat Guds namn?" - gick bra hittills, jag började öppna upp Lagen för honom, men så kom invändningarna. Och sen kom spårvagnen och förde bort honom. Iallafall gick det ungefär såhär:
"Jo, men jag tror ju inte på Gud så det spelar ingen roll."
"För Gud gör det det."
"Nej, jag tror ju inte på Gud, för dig kanske det gör det men inte för mig."
"Men om Gud finns gör det ju det."
"Ja, om [H]an finns!" (vet inte om han sa Han om Gud med stort eller litet h)
"Det är väl ganska tydligt att Han finns, tittar man på ett hus, vet man att nån byggt det, och tittar vi i naturen så måste det ju ha funnits en Skapare bakom."
"Ja, men vem skapade Gud då?" - ett felslut egentligen, han kunde inte argumentera emot det jag sade, men jag svarade:
"Gud är Evig och har alltid funnits."
Mitt minne sviker mig, men det blev så att han sa ungefär såhär:
"Hur kan vi förstå Gud då, om Gud är evig?"
"Vi kan förstå Gud på de sätt Han uppenbarat sig på, genom naturen och i sitt Ord Bibeln."
"Men hur vet du att Bibeln är sann då?" - han kunde inte argumentera emot mig igen utan släppte iväg en ny kanin som jag jagade efter. Är svårt att låta bli dem...
På ett annorlunda sätt, förstås, eftersom min förmåga att uttrycka mig snabbt och tydligt är begränsad i verkligheten, svarade jag:

  • Det står så i Bibeln (se Enligt Bibeln är Bibeln sann, cirkelargument? Fel?)
  • Bibeln är skriven av oberoende människor med årtusendens mellanrum och innehåller ändå inga motsägelser. (Hävdar någon motsatsen ligger bevisbördan på denne/a, varsågod, ;) jag är bekant med de flesta, påstådda motsägelserna i Bibeln.)
  • Bibeln stämmer överens med verkligheten (hade kunnat påpeka att den gyllene regeln som han citerade kommer ju ifrån Bibeln och finns i olika formuleringar i de flesta kulturer eftersom den stämmer överens med våra samveten, vilket stämmer överens med Bibeln.)
  • Bibeln innehåller profetior som bevisligen skrivits långt innan de uppfyllts, de som inte håller med om detta säger bara att de skrivits efteråt, eftersom de utgår ifrån att profetior och Bibeln inte kan vara sant. Men profetior är knappast relevanta att skriva i efterhand...

Den sista punkten tänkte jag komma till, men hans spårvagn hann före! Vi sa adjö, inga hårda känslor (för det kan väl se ut så eftersom detta bara är text). Han sa "Trevligt att snacka" jag sa "Ja, ha det så bra!"

Jag delade ut resten av traktaterna, och gick till min buss som precis var vid hållplatsen så jag fick springa lite grann. Lyssnade på Wretched Radio på bussen hem.

Jag skulle inte i mina vildaste fantasier tro att detta är på riktigt. Jag, gå fram och tala, i allmänhet och, i synnerhet om Jesus med vilt främmande människor? Jag som är den mest asociala, blyga och fega person jag känner. Men det är den helige Ande som gör underverk. Vad har jag att berömma mig av?

det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam
(1Kor 1:27)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar