Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 1 augusti 2012

Newsflash!

Dags för en liten nyhetsuppdatering. Vad händer med detta kräk, denna usla mask, under sommaren? Har han ramlat utanför gräset och torkat på asfalten, i solen?

Det är ej så mycket överdriven aktivitet på bloggen under sommaren. Mindre än jag skulle velat ha. Jag menar inte att detta ska vara ett "jag ber om ursäkt att jag inte bloggat så mycket" inlägg. Jag står för det. Antagligen så bryr sig väl ändå ingen :)

Jag jobbar denna sommar igen; sommarjobb i brist på tillsvidareanställning annars, man får ta vad som finns. Det är rätt så uppfriskande att jobba. Det är också skönt på sommaren då man ändå aldrig är nöjd med vädret. Antingen är det för varmt, eller så regnar det. Men jobbar man inomus spelar det ingen större roll.

Ett böneämne är att om Gud vill jag ska få ett fast jobb snart. Det såg ljust ut förra hösten men det blev inget med det. Gud har makten att stänga dörrar även i de mest hoppfulla situationer; och vice versa.

Jag hade också en del arbete i början med att förbereda predikan. Så lyssna gärna på den!

Håller på att "studera patristik" lite smått samtidigt som jag jobbar. Jag lyssnar på podcaster av kyrkofäderna, de ante-nicenska, som läses upp av datorröster jag hittade på nätet. De funkar och är faktiskt skönare att lyssna istället för att läsa (jag är med i den generation som inte läser, även om jag tillhör de som faktiskt läser böcker ibland) och man får mycket igenomlyssnat på en arbetsdag. Och en del lyckas även fastna. Kommer nog inte hinna lyssna igenom alla, dock. Ska reflektera över vad jag läst/hört där, nån gång.

Och i helgen hade vi en liten tema/seminariehelg då australiensaren Cameron Buettel besökte vår församlingsplantering. Han undervisade och predikade om några viktiga ämnen som jag också brinner för: Evangelium, evangelisation, innehållet i evangelieförkunnelse, m m. Sedan jag lyssnade på Wretched Radio för några år sedan så var han med där en gång och sa att han var inblandad i en biblisk församlingsplantering i Danmark och det var intressant för det var en ensam tid för mig då jag inte kände någon, eller kände till, i närheten (Sverige, norden...) som stod för riktig, biblisk evangelieförkunnelse. Jag började att följa hans blogg, The Bottom Line. (De har haft t ex Paul Washer på besök i Danmark för några år sedan). Just nu studerar han teologi vid The Master's Seminary.

Herr Buettel hade mycket insiktsfulla saker att tala om både i predikningarna och utanför.

Seminariena/Predikningarna spelades in och kommer läggas upp på nätet successivt. Två är redan uppe och två till kommer. Jag kommer även att "blogga fram" dem här allteftersom.

Nåd & Frid från Gud Fadern och Herren Jesus Kristus



Masken