Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 18 maj 2009

Skoj bibelläsningssystem

Prof. Horner's Bible-Reading System

Fick höra om detta på radio igår. En professor Grant Horner intervjuades om intressanta förhållanden i vår kultur. Den avgudadyrkan som försiggår i filmer och hur de, likt t.ex. avgudastatyerna när Paulus var i Aten, och det han beskriver i början av Romarbrevet anknyter till de sanningar som finns och som vi innerst inne vet om Gud. Men som man ignorerar med vilje och det är därför vi är utan ursäkt på domedagen.

Iallafall, han gjorde en snabb reklam om sitt bibelläsningssystem, som lät mycket roligare än den plan jag följer nu där man läser igenom Bibeln på ett år 5 kapitel om dan, en psalm, en NT och två GT... eller vänta det är ju bara 4 kapitel... jag kan inte räkna!

Så jag tänkte jag ska pröva att komplettera med denna. Varje gång jag läst igenom Bibeln så har jag bytt till en ny översättning för att det iallafall ska bli lite annorlunda. Så det ska bli ett kärt återseende att få slita lite mer i min Folkbibel nu.

Du kan läsa hela hans historia i pdf filen man laddar ner här:

http://www.4shared.com/file/84820158/92ad7a9e/professor_grant_horners_bible_reading_system.html Eller facebook-gruppen

Det är tio listor man läser ett kapitel ifrån varje dag, ena listan är evangelierna, en annan är 1-5 moseböckerna, en annan med några av breven, en profetböckerna, osv. Så man läser sammanlagt 10 kapitel i Bibeln om dagen. Man ska läsa snabbt också, t.ex. idag tog det 18 minuter att läsa dem så man ska inte studera långsamt utan bara tillräckligt så man uppfattar det som står. Och det verkar inte som man börjar tänka på andra sker och tappar bort sig eller tröttnar så lätt när man varierar mellan texterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar