Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 6 oktober 2011

Ha den här på hatthyllan...

Nu finns en broschyr/traktat som kan vara bra att ha redo när Jehovas vittnen knackar på, t ex. Ladda ner Lär Bibeln att Jesus är Gud? här!

Skriv ut den (se till att det är liggande format och att den ska vara inställd på "häftad på kortsidan" (varierar antagligen mellan skrivare) så att inte "insidan" hamnar upp-och ner.) Vik ihop den och lägg den nära dörren. Så att den är nära till hands om "vittnena" hälsar på.

Jag gav den till en Jehovas vittne i lördags när vi evangeliserade. Han tog emot och lade den i sin Jehovas vittnen-väska®. Be för att Gud, Jesus, knäcker hans stolthet så att han böjer sina knän och bekänner att Jesus är "Jehova." Han kommer och hälsar på vårt bokbord varje lördag och har blivit hjärntvättad av Vakttornet under många årtionden. Men det finns hopp eftersom Gud är suverän.

Han verkade dock inte ha så stor lust att debattera om Jesu gudom idag utan om Helvetet. Jehovas vittnen tror inte på Helvetet som en evig plåga. Jag visade honom Upp 20:10 Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter. samt v15 Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön. Han talade om för mig att de verserna finns inte med i "Den Riktiga Bibeln," (dvs Jehovas vittnens egen bibel, Nya världens översättning.) Intressant. De fanns med i mitt grekiska NT iallafall... han gick iväg efter att vi pratat en liten stund och kom senare tillbaka med en broschyr till mig. Broschyren ska vederlägga att själen är odödlig. Då vederläggs automatiskt att Helvetet är för evigt, eftersom själarna inte lever för evigt, antar jag att de vill komma fram till.


En annan intressant person jag träffade var en muslim. Jag frågade vad som är det bästa med Islam. Han svarade direkt: "Att döda." Och han log åt mig med sina huggtänder. Jag förstod inte riktigt vad han menade...