Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 8 februari 2012

Sexuell Synd Förskönas i Världslig Musik

Jag gjorde misstaget att sätta mig i soffan när familjen tittade på melodifestivalen. Men, som man säger, man lär sig av sina misstag och lärdomen var att jag kommer att fortsätta att inte titta på det. Först och främst har jag aldrig gillat kommersiell musik. Och sedan så var det mycket svordomar, som vanligt i svensk TV, och en mängd dumma skämt. Tittar man på de 8 bidragens texter så finner man att 5 av låtarnas texter skildrar sexuell synd, och 2 handlar om sorgen att ha förlorat sin relation (som sannolikt var utomäktenskaplig). Jag är inte en av dem som vill påstå att det är förbjudet att se på TV när man är kristen, men jag har svårt att se hur man skulle kunna trivas av att se och höra på denna dynga och samtidigt vara född på nytt. Jag vet en "kyrka" där man (ungdomarna) samlades i byggnaden, inte för att be och gråta ut till Gud efter väckelse och frälsning för detta arma land utan för att titta på melodifestivalen tillsammans...

Här är ett klipp från en dokumentär i flera delar om världslig musik och detta klipp tar upp ämnet om sexuell synd i musiken.


Jag har lagt upp hela dokumentären förut och skrivit lite om den här.