Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 25 juni 2009

Kommer barn till Helvetet när de dör?

Det blev för ett tag sen ett samtal under ett inlägg i bloggen angående människans öde efter döden och följande fråga ställdes, som jag dröjt* med att svara på, men nu tänkt svara på tillsammans med en annan fråga... vad säger du om alla de som utan egen förskyllan föds till handikapp (finns otaliga från lättare syndrom till gravaste utvecklingsstörning...
Så vad händer med mentalt handikappade, och för den delen små barn när de dör? Vad jag säger är väl inte så intressant, men vad säger Gud i Sitt Ord Bibeln?
Vad hände, t.ex. med detta barn - Dagen GP
*Denna nyhet kom idag när jag tänkte skriva inlägget, Guds ledning?

John MacArthur, evangelikal författare och pastor (bl a redaktör till den prisbelönta MacArthur Study Bible) svarar på frågan hos Larry King



Jag har skrivit en bok som har blivit väl mottagen och jag har blivit väldigt uppmuntrad av barnavårdsföreningar och sjukhus. Den heter "Safe in the Arms of God" [Trygg i Guds Famn] och den tar en titt på Nya och Gamla Testamentet angående vad som händer med småbarn som dör. Och som jag sa till dig när vi först möttes efter 11 september och du frågade "Vad hände med bebisen längst ned i tornet." Och jag svarade "Omedelbart - himlen!" Och jag sa det i den snabba följden för jag just förberett boken och jag tycker att hela Skriften är mycket tydlig att barn som dör eller folk som är mentalt inkapabla att ta beslut och handla i tro till Gud, Gud samlar dem hos sig. Jag tycker Bibeln är tydlig med detta.

Barnet är i trygghet hemma hos Gud!
Men det rättfärdigar inte den slarviga föräldern (och dagispersonal som inte ringer för att fråga var barnet håller hus?) Detta läggs till hans synder, dvs tillsammans med bl.a. ev. lögn, stöld, hat, missbruk av Guds namn och begär, och han och alla som gjort sånt kommer till Helvetet om de inte ångrar och vänder om från synden till Gud och sätter sitt hopp till Jesus.

Uppdatering: en video där MacArthur särskilt och utförligt tar itu med frågan, inklusive verkliga föräldrar som genomgått denna sorg finns nu här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar